Senaste nytt

Fredrik N

Ny medlem
08 MAJ 2022

Efter en kortare (20 minuters) biltur över ön når vi området Cote d'or och jag tänkte ägna några rader till att berätta varför vi bokade alla våra (6) nätter just här. Som jag nämnde i tidigare inlägg så påverkas havet kring Seychellerna ganska mycket av de så kallade passadvindarna/monsun (trade winds). Utan att vara särskilt insatt i det hela så man man beskriva det som när vindarna och strömmarna ändrar riktning.

Utdrag från SMHI
"Passadvindar är en typ av vind som förekommer i tropikerna kring ekvatorn. Den inströmning som ständigt sker mot ekvatorn ger en konstant vind. På norra halvklotet avlänkas den mot höger och på södra halvklotet till vänster p.g.a. corioliskraften. Resultatet blir en nordostpassad och en sydostpassad."

Vad betyder detta för dig när du bokar resa?
Jo ganska enkelt, vill du undvika sjögräs på din paradisstrand, ta fram kartan och välj ett boende som ligegr vid en strand som inte påverkas av den monsun som gäller för den period du ska dit. Även om man väljer ett boende på ligger "på fel sida" så är informationen viktigt för att veta vart man kan tänka sig att åka för att hitta en sjögräsfri strand.

Nordvästra monsunen – från december till april
I allmänhet är den här tiden på året blötare och varmare än de återstående månaderna. Som regel kommer de sydöstra delarna av någon av öarna att njuta av lugnare hav än de som påverkas av nordvästvindarna
Sydöstra monsunen – från maj till november
Under denna tid är temperaturen generellt sett svalare och det faller mindre nederbörd. Som regel kommer de nordvästra delarna av någon av öarna att njuta av lugnare hav än de som påverkas av de sydostliga vindarna.

Jag har på kartan nedan försökt beskriva detta på en så lätt sätt som möjligt för hur förutsättningarna för oss som reste i Maj såg ut.
  • De röda pilarna är vindens riktning (Sydöstra monsunen).
  • De blåa områdena är kustremsor på respektive ön som är skyddade och inte får sjögräs denna tid på året. (La Digue är tydligen förskonat året om)
  • De svart prickarna är där vi bodde på de olika öarna.
Visa bifogad bild 133315

En del skulle säga att denna typ av planering är "overkill", men för mig är den självklar. Jag vill uppleva det bästa (och dit hör inte sjögräs).

Tillbaka till vår resa..
Som sagt, efter bilresan på 20 minuter så når vi vårt hotell. Jag kan än idag inte uttala namnet då min franska är obefintlig. Vi hade bokat detta via 3:e part (Booking.com) ganska långt i förväg. Vi betalade 245 EUR per natt och då inkluderades frukost och parkering. Vi hade valt att betala på plats, vilket skulle gå bra med Mastercard och Visa. Vi betalade med Curve och det fungerade utan anmärkning. Jag kan här lägg till att vi betalade även hyrbilen med Mastercard utan problem (mobil kortläsare vid parkeringen på flygplatsen).

Det vi noterar ganska omgående är tempot, allt är så lungt och ingen visar något tecken på stress. Vid incheckning så är det ägarinnan som välkomnar oss och tar betalt, visar oss runt hotellet och förklarar hur allt fungerar. Hon delar även med sig av sin historia och koppling till ön som hon flyttade till för 20 år sedan, från Frankrike. Hennes man är från Praslin (uttal: Präälin) och tillsammans driver dom hotellet och en företag som bedriver dagsutflykter. Hennes man agerar även kock två dagar i veckan då hotellet bjuder upp till Kreolsk buffe (600 SCR = 450 SEK) som är väldigt populär i grannskapet och inte bara för hotellets gäster.

Vi ska som sagt bo här i 6 nätter och har hyrbil hela vistelsen. Jag kommer nedan att dela lite bilder och en video från boendet och sedan lämna det därhän, och i kommande inlägg beskriva de utflykter vi gjorde på ön.

Avslutningsvid kan jag säga att om jag skulle besöka praslin igen så skulle jag bo på samma ställe. Enligt oss hade det inte varit värt att betala för ett lyxhotell som kostar 10-15,000 SEK/natt (ex. Raffles), eftersom vi ändå skulle ha bil och göra utflykter. Detta är ju vår äventyrliga del av resan, om ni minns.

Det enda negativa jag skulle kunna säga om boendet är att dom har 4-5 jätteskäldpaddor som "husdjur" på tomten, för turister att titta på. Detta kändes unket och jag skulle gärna se att dom släppte ut dessa i det fria.

Les Lauriers Eco Hotel (Les Lauriers Eco Hotel & Restaurant
Anse Volbert, Côte d'or, Praslin

Video: https://awardplanner.se/video/Seychellerna/les-lauriers-eco-hotel.mp4

Bungalows
Visa bifogad bild 133316

Restaurangen
Visa bifogad bild 133321 Visa bifogad bild 133325 Visa bifogad bild 133320

Kreolsk buffé
Visa bifogad bild 133318 Visa bifogad bild 133319 Visa bifogad bild 133317

Efter en lång resa är vi äntligen framme, incheckade och aningen hungriga... vi firar därmed med att ta in det dyraste (bästa?) på menyn, se bilder nedan.

Imorgon när vi vaknar börjar äventyret...

Oxfile
, á la carte (350 SCR = 260 SEK)
Visa bifogad bild 133323

Bläckfiskcurry, á la carte (300 SCR = 225 SEK)
Visa bifogad bild 133324
Älskar delen om passadvindar. När jag gick i högstadiet tjatade geografiläraren hål i huvudet på oss om pålandsvindar, passadvindar och mycket annat. Onödigt vetande, tänkte vi då. Ska sånt komma till användning är det när man reser, när annars? :) Förutom kanske i frågesportsprogram då.

Du har tagit reseplaneringen till en ny nivå!
 

Combo

Medlem
@Mattias Holmén Vilen grym reserapport! Gillar att du PLANERAR och inte lämnar något åt slumpen. (Jag sparar en länk till denna rapport och skall visa frugan nästa gång hon antyder att jag överdriver planeringen :).)
Jag har alltid velat åka till Seychellerna, och inspirerad av din rapport så har jag letat och bevakat och nu tillslut lyckats boka en award dit över påsk 2024 :). GOT-FRA-ADD-SEZ ToR
Känns som jag är skyldig dig en öl då du gjort grovjobbet med planeringen, det återstår ju endast lite finjusteringar och anpassningar(den stora skillnaden är att vi har med en 18 månaders).
 
@Mattias Holmén Vilen grym reserapport! Gillar att du PLANERAR och inte lämnar något åt slumpen. (Jag sparar en länk till denna rapport och skall visa frugan nästa gång hon antyder att jag överdriver planeringen :).)
Jag har alltid velat åka till Seychellerna, och inspirerad av din rapport så har jag letat och bevakat och nu tillslut lyckats boka en award dit över påsk 2024 :). GOT-FRA-ADD-SEZ ToR
Känns som jag är skyldig dig en öl då du gjort grovjobbet med planeringen, det återstår ju endast lite finjusteringar och anpassningar(den stora skillnaden är att vi har med en 18 månaders).

Wow vilket feedback. Älskar att jag lyckats inspirera dig! :)
 

Kris

Medlem
Denna rapport hade jag missat. Tack för att du delar med dig. Härlig tur (minus båtresan då kanske...). Blev helt klart sugen på en tur till Seychellerna. Har spanat in Six Senses Zil Pasyon där. Hoppas på en error rate för IHG-poäng vid tillfälle :)
 
Last edited:

wenne87

Medlem
Hej,

Vi hade bokat LXR men sedan de fått något event är vy flyttade till Northolme samt En vecka på Labriz. Någon som vart på dessa ställena? Rekomendationer att göra? Snyggt skött med uppgraderade rum samt halfboard dessutom.
 

bvs

Medlem
Hej,

Vi hade bokat LXR men sedan de fått något event är vy flyttade till Northolme samt En vecka på Labriz. Någon som vart på dessa ställena? Rekomendationer att göra? Snyggt skött med uppgraderade rum samt halfboard dessutom.

Vi (två vuxna och två barn) bodde på Labriz åtta nätter över nyår 2021-2022 i en "King Deluxe beachfront pool villa". Vårt mål med resan var i princip att bara slappna av, bada och äta och då var Labriz perfekt, speciellt med egen pool, deluxevillorna ligger också "längst bort" på stranden så det är lite extra privat med lite folk i rörelse.

Labriz ligger på Silhoutte Island vilket är ett stort naturreservat med ett högt berg i mitten och hotellet är i princip det enda som finns på ön. Enda sättet att ta sig dit är med båt eller helikopter, vi flög helikopter båda vägarna med Zil Air som hotellet bokade åt oss. Det finns några vandringsleder du kan gå själv eller med guide men utöver det är de enda aktiviteterna saker du kan göra på hotellet. Det finns tennis och padelbana, sup och padelbåtar att hyra (gratis för diamond), möjlighet till dykning och fiske samt ett spa. Har ni ingen egen pool (och ni tröttnar på havet) så finns det en gemensam i "huvuddelen" av hotellet.
Det finns åtta olika restauranger med olika inriktning. Två ställen serverar frukost varav den ena är buffe och den andra är ala carte bara för Gold och Diamond members. Värt att veta är att alla inte ingår i halfboard och att det kan vara smart att boka bord i god tid för middag. Det går också att beställa mat till villan men med ett rätt begränsat utbud.

Av alla Hilton jag bott på så är Labriz det stället jag fått garanterat mest recognition som Diamond, efter första dagen så visste alla vilka vi var och managers kom fram och pratade och såg till att allt var bra och fixade allt man frågade efter. En kväll var det också gratis cocktails ihop med hotellchefen om man
gillar sånt.

4.jpg
 

TP12

Medlem
Hej,

Vi hade bokat LXR men sedan de fått något event är vy flyttade till Northolme samt En vecka på Labriz. Någon som vart på dessa ställena? Rekomendationer att göra? Snyggt skött med uppgraderade rum samt halfboard dessutom.
Fick ni även transporten till Labriz täckt annars hade jag nog tagit upp det med dem också. Mango House var en av våra bättre vistelser (även om stranden på hotellet var kass) så jag hade nog velat ha en hel del komp men verkar som att ni fått det :)
 
Toppen