Senaste nytt
Syftet med resan är alltså att slappa på stranden och ha det allmänt gött.
Men det är över nyår och det tyder ju då på utsatthet för sjögräs (enligt @Mattias Holméns karta) samt så säger @TP12 att stranden är kass.
Vidare så anger hotellet på sin hemsida att det är mandatory new year dinner för 400 Euro per person vilket enligt trip-advisor tog slut vid 22-tiden och inte var värt.

Kan någon övertyga mig att det är värt det eller ska jag skrota hela planen och hitta på något nytt?
Är det bättre att ta Hilton Seychelles Labriz? Tycker det verkar stökigt eller dyrt att ta sig dit och tillbaka, värt?

Tacksam för input i denna något skakiga resplan, finns ju alltid risk att TK bestämmer sig för att skota planen åt oss.

Skrev om vår vistelse på Labriz några sidor bak i tråden. Alla bor i egen villa som finns i varierande storlekar, vi bodde i näst högsta kategorin med egen pool som också låg längst bort och mest avskilt längs med stranden. Gemensam pool finns vid huvudområdet. Vi valde det minst stökiga men förmodligen dyraste sättet att ta oss dit, helikopter direkt från flygplatsen, så jag har ingen erfarenhet om hur det är med båten.

Vi var också där över nyår och det var mandatory "gala dinner" där man fick välja en av deras restauranger, vet att de skrev något om extra avgift men jag tror den låg på rumspriset redan.
Värt att tänka på är ju att det inte finns något annat ställe på ön att käka på än hotellets egna restauranger.

Allt som allt var det en av de absolut bästa sol och badsemestrar jag någonsin varit på men gillar du variation och åka runt till nya ställen varje dag så ska du nog välja något annat :) Bästa för oss var att man knappt såg någon annan människa annat än vid maten, du behöver inte oroa dig om att trängas på stranden direkt

Jag har skrollat igenom den här tråden flera gånger sedan minst ett år tillbaka. Fantastisk informationskälla.
Men när jag nu kollar vad jag sitter på för bokningar så kan man undra om jag ens läst något alls. :/

Efter mycket letande så har följande bokats:
Eurobonus *A Award enkelresor:
Utresa: CPH-FRA-IST-SEZ (LH-LH-TK allt i C)
Hemresa: SEZ-ADD-IST-CPH (ET-TK-TK alla TK i C)
Hilton Award:
6 nätter Mango House + cash upgrade + half board (bekräftat separat via mail).

Men det är över nyår och det tyder ju då på utsatthet för sjögräs (enligt @Mattias Holméns karta) samt så säger @TP12 att stranden är kass.
Vidare så anger hotellet på sin hemsida att det är mandatory new year dinner för 400 Euro per person vilket enligt trip-advisor tog slut vid 22-tiden och inte var värt.

Kan någon övertyga mig att det är värt det eller ska jag skrota hela planen och hitta på något nytt?
Är det bättre att ta Hilton Seychelles Labriz? Tycker det verkar stökigt eller dyrt att ta sig dit och tillbaka, värt?

Tacksam för input i denna något skakiga resplan, finns ju alltid risk att TK bestämmer sig för att skota planen åt oss.
Stranden på Mango House är mkt riktigt kass. Vet inte om jag skulle kalla det strand ens. Med det sagt så hade vi en väldigt bra vistelse där och skulle inte tveka på att åka dit igen. När vi var där fick HHD gratis hyrbil en dag och sen hyrde vi bil för pengar ytterligare en dag - då passade vi på att köra till helt fantastiska stränder som vi i stort sett hade helt för oss själva. Hotellet körde (och kom och hämtade oss) till en superbra strand i närheten med - de tog inget betalt för detta.

Har inte varit på Mahe, vi tog flyget Mahe->Praslin direkt när vi landade. Smidigt och inte så mycket dyrare än båten om ni byter spår. Tyckte Seychellerna var fantastiskt, svårt sätta ord på men var väldigt skön stämning generellt.

Har man budget på 10k+ natten är ju Lemuria och L'Orangeraie väldigt bra. Tyckte Le Repaire på Digue ändå var prisvärt men antar det är fullbokat.

Då du bokat för poäng finns ju nya Waldorf Platte Island, inte så mycket dyrare. Väldigt bra poäng/kr men lär ju vara fullbokat. Bor du 6+ nätter så ingår flyg-transfer.

Ett helt annat alternativ är att lugnt segla runt bland öarna med en katamaran. Går visserligen inte att boka med poäng men blir garanterat en fantastisk upplevelse. Nya stränder varje dag och man får se ”allt”.

Antingen seglar man båten själv typ bareboat, eller hyra kapten/crew, eller boka plats i en sk cabin cruise. I det sista alt får man ofta både frukost, lunch, middag o lite drinkar. Kan vara ganska prisvärt om man bara är två.

Vår familj har gjort detta 10 ggr i Karibien (bareboat) men funderar även på Seychellerna.
Inte vad du frågade efter men garanterat annorlunda o häftigt!

Stort tack för alla tips!

Just nu lutar det åt ett byte till Labriz, ni som bokat med hilton-poäng. Någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar för att de att komma tillbaka?
Enligt FAQ Points you used will be returned to your account within 48 hours. Frågan är om man vågar riska det, om man kan ringa och boka om eller om man ska fylla på kontot och boka Labriz innan jag bokar av Mango House?

Grattis, TK i C till SEZ kan inte ha varit enkelt att lösa och numer tyvärr omöjligt med Eurobonus. Har försökt många gånger men alltid slutat med ET via ADD där man inte vill hänga allt för många timmar.
ET var tyvärr alltid svårt för oss då vi än så länge har med ett barn. Hemresan är inte optimal med drygt 4h byte både i ADD och IST men det kan ju också bli räddningen om det kommer fler schedule change.
Helikopter ut med Zil Air är en magisk fin upplevelse om vädret är ok.
Blir nog det, billigare än privat båt dessutom.
Skrev om vår vistelse på Labriz några sidor bak i tråden.
Allt som allt var det en av de absolut bästa sol och badsemestrar jag någonsin varit på men gillar du variation och åka runt till nya ställen varje dag så ska du nog välja något annat :) Bästa för oss var att man knappt såg någon annan människa annat än vid maten, du behöver inte oroa dig om att trängas på stranden direkt
Tack för detta! Låter grymt och precis vad vi också vill göra.
Då du bokat för poäng finns ju nya Waldorf Platte Island, inte så mycket dyrare. Väldigt bra poäng/kr men lär ju vara fullbokat. Bor du 6+ nätter så ingår flyg-transfer.
Det har ju varit något men tyvärr fullbokat (iallafall för standard rewards).

När jag avbokat har poängen kommit tillbaka instant. Tycker jag läst att det är så för de flesta.

Jag tyckte att loungen i ADD ändå var helt ok, firade nyår där 2022/2023 :) Avgång 01:30 något 1:e Jan.

När jag avbokat har poängen kommit tillbaka instant. Tycker jag läst att det är så för de flesta.
Samma här men dubbelkolla villkoren - ett fåtal hotell ger inte poängen tillbaka vid avbokning (Hilton Millenium i Bangkok tex), tror inte Mango House är ett av dessa men better safe than sorry.

Samma här men dubbelkolla villkoren - ett fåtal hotell ger inte poängen tillbaka vid avbokning (Hilton Millenium i Bangkok tex), tror inte Mango House är ett av dessa men better safe than sorry.
Tack för tipset, har redan ändrat nu och det var inga problem.
Precis som @Emil123 skrev så kom poängen tillbaka direkt och väntar på att hotellet ska återkomma med confirmation på transfer.

Tack till alla för inspel och all hjälp!

Jag har skrollat igenom den här tråden flera gånger sedan minst ett år tillbaka. Fantastisk informationskälla.
Men när jag nu kollar vad jag sitter på för bokningar så kan man undra om jag ens läst något alls. :/

Efter mycket letande så har följande bokats:
Eurobonus *A Award enkelresor:
Utresa: CPH-FRA-IST-SEZ (LH-LH-TK allt i C)
Hemresa: SEZ-ADD-IST-CPH (ET-TK-TK alla TK i C)
Hilton Award:
6 nätter Mango House + cash upgrade + half board (bekräftat separat via mail).

Vi har bott på Mango House två gånger, totalt 11 nätter, och aldrig badat i havet. Stranden är som andra sagt, värdelös, skulle inte ens kalla det en strand. På Mahe har vi bott för att utforska ön med bil. Sola och bada har vi gjort på Pralin och La Digue.

Med det sagt är Mango House vistelserna ändå bland de bättre jag någonsin haft.

Vi har bott på Mango House två gånger, totalt 11 nätter, och aldrig badat i havet. Stranden är som andra sagt, värdelös, skulle inte ens kalla det en strand. På Mahe har vi bott för att utforska ön med bil. Sola och bada har vi gjort på Pralin och La Digue.

Med det sagt är Mango House vistelserna ändå bland de bättre jag någonsin haft.
Medhåll på ovan (som kanske är medhåll på vad jag tidigare fört fram) - Mango House var en av de bättre hotellupplevelserna vi har haft. Fantastisk personal och service. Vi bodde där i hyfsat nära anslutning till när de öppnade och tänkte att det kanske var på så bra nivå just för att de var nya så kul att höra att de upprätthåller nivån. Brukar välja hotell vi inte bott på tidigare när vi återbesöker resemål men när vi åker till Seychellerna nästa gång kommer vi garanterat klämma in några nätter på Mango House.

Toppen