Senaste nytt
Först och främst, ursäkta för att jag tappade tråden. Det kom en resa i vägen, och sedan en till blandat med mycket jobb. Låt oss nu ro denna rapport i hamn :)

17 MAJ 20222

La Digue -> Pralin -> Mahé -
Båtresan vi hade kunnat vara utan

Efter 3 nätter på pitoreska La Digue var det dags att bege oss till Mahé för att skämma bort oss själva på ett lite finare hotell. Kom ihåg vår planering, att avsluta på topp. Hur skulle det gå, vad ska kunna toppa det vi hitintills upplevt?

Hur som helst, som ni minns så bokade vi flyg mellan Mahé och Praslin när vi först anlände, men för att spara in lite pengar och resonemanget att vi har mer energi i slutet av resan, så hade vi bokat färja/katamaran för dagens transport. Jag vill också påminna om att vi befinner oss i maj månad och att den sydöstliga monsunen gör havet ganska vilt. Här är den normala resplanen.

xcat-cocos-route-map-mahe-praslin-la-digue.jpg.pagespeed.ic.yRzFBdIIUA.jpg


Första sträckan, mellan La Digue och Praslin är inget att rapportera om, den var lite gungig men inte mer än så. Efter att ha gjort ett kortare stopp på Praslin så börja den 1,5 timmars resan mot Mahé. Vädret var bra, lite moln och lite varma vindar. Vi hade valt att sitta på övre däck, längst bak, för att sitta ute i friska luften samt ha så bra utsikt som möjligt.

När jag i efterhand tittar på denna karta, så inser jag att det var inte såhär vi åkte. Pga den sydöstliga monsunen så slickade vi i stort sätt hela Praslins kust, upp mot flygplatsen, och jag förstår varför. På vår högra sida såg vi alltså Praslin, medans på vår vänstra sida såg vi ett stort öppet hav, med stora konstanta vågor. Jag är inte den som är speciellt rädd av mig, och jag förstod att vi inte skulle sjunka, men jag förstod också att denna resa kommer ändra karaktär något enormt när vi behöver vika ut från kusten och korsa det öppna havet för att ta oss över till Mahé. Efter ca 30-45 minuter längst kusten byter vi "äntligen" kurs och siktar mot Mahé. Men det är lite för långt för att vi ska se något, så det känns mer som att vi bara kör rakt ut mot öppet hav.

Något jag inte hade förstått, var varför det stod fyra unga killar längst fram på övre däck, men broschyrer i handen. Ja det var ju såklart inte broschyrer, utan det var spypåsar, och det fungerade ungefär som när man spelar bingo. Helt plötsligt så för första personen bingo, sträcker upp handen, och en kille kommer springandes med en påse. Snart är det många fler som också har bingo och alla fyra killar är i full huggning att dela ut påsar.

Men hur går det för oss då? Jo men det går. Jag låser blicken mot horisonten och andas i takt med vågorna. Känns stabilt, inget illamående, men adrenalinet är på topp. Visst minns ni at jag har min fru med mig? Hon mår inte lika bra. Alltså hon mår inte illa, men hon är livrädd, och jag förstår henne. Hon sitter, självvalt, längst ut på vänster sidan, längst bak, för att kunna andras frisk luft (och inte bara den vanliga dieseldoften som brukar kunna få en illamående). Jag skulle tippa på att vågorna var någon stans mellan 2-3 meter vilket gjorde att den var en jäääävla berg och dalbana. Ibland var man så högt upp så att propellrarna tog in luft, och ibland var man så långt ner så att att man inte såg horisonten pga att vågen var i vägen.

Efter ca 30 minuter (det är ganska länge med adrenalinpåslag) så börjar vi närma oss land på Mahé. Här ligger molnen lite tätare kring bergen och ett lättare duggregn välkomnar oss.

Nästa gång jag reser mellan öarna kommer jag fundera både en och två gånger hur vi ska transportera oss. Och en sak är säker, om min fru ska med, så blir det flyg (och då ska ni veta att hon ändå är extremt flygrädd). Vad sparade vi egentligen? 1100kr per person ;)

Äntligen ska vi påbörja den sista etappen på resan: Att avsluta på topp!
 
Last edited:
17-22 MAJ 20222

Då var det dags för den avslutande delen av resan: att avsluta på topp (sorry for the delay). Detta gör vi genom att checka in på ett lite finare hotell, för att unna oss det lilla extra.

Mango house Seychelles, LXR hotels & resorts
https://www.hilton.com/en/hotels/sezitol-mango-house-seychelles/

84CDBF51-18B7-4B50-8754-84E4310A1A91.jpeg


Hotellet ingår i Hilton´s portfölj och går därmed att boka med Hiltonpoäng. För att få ut mest "bang for the buck" bokade jag 5 bonusnätter, eftersom den 5:e natten då är fri (man betalar alltså för 4 nätter). Jag bokade standardrum, vilket kostade 95,000p/natt, dvs 380,000p för 5 nätter (verklig kostnad 76,0000p/natt avräknat den fria natten).

Eftersom jag sällan bor på Hilton så har jag vanligtvis väldigt lite Hitonpoäng, så hur kunde jag boka detta?
Det hela började med att jag satte upp ett mål att få ihop 380,000p för att boka just 5 nätter på ett hotell som ligger utanför den prisklass jag vanligtvis är beredd att betala. Sedan var det bara att börja. Till en början så använde jag mitt Amex Green kreditkort, ja du hörde rätt. Detta var för något år sedan, när man fortfarande fick 3xMR poäng på utländska valuta samt 1xMR på SEK. Man fick även under en period 250,000 MR för att bjuda in en vän till Platinum (eller var det kanske ännu mer?). Växelkursen var då även 8:1 till HIlton. Så jag valde att styra om en del spend till detta kort, samtidigt som jag fick byta lite poäng med en vän eller två. Hilton tillåter nämligen att man kostnadsfritt för över poäng mellan varandra (upp till ett visst belopp). För den som är intresserad så säljer HIlton även sina poäng, och på kampanj kostar dom 5 öre styck.

Nog om detta... jag bokade som sagt 5 nätter, och såg fram emot kunna lägga extra pengar på god mat de sista dagarna, samtidigt som jag fick avnjuta frukten av idogt samlande av poäng under en längre tid.

9645B511-B545-4796-ABFB-B3E1EFFDBCD6.jpeg


Vad hade hotellet kostat om jag hade bokat det för pengar?

EAD64F24-D128-49EA-8DFA-BBC9EB860278.png


Man kan säkert få ut bättre värde av poängen, men jag var nöjd att slippa denna utgift.

Vad tyckte jag om hotellet?
Jag skulle vilja beskriva hotellet som ett relativt stort hotell, men med känslan av ett litet hotell. Lobbyn är mer likt ett stort vardagsrum än just en lobby. Restaurangerna är många och inte allt för stora. Rummen är hemtrevliga och personalen tilltalar en med namn. Vid incheckning så fanns en tallrik med fika och dricka på rummet.

IMG_5301.jpg


IMG_5302.jpg


IMG_5373.jpg


Fria alkoholmässiga drycker ingick

IMG_5309.jpg


Hotellet erbjöd även en give-away i form av en strandväska, solhattar och handdukar.

IMG_5308.jpg


Servicen
En del av dagarna vi var där regnade det en skvätt, personalen ordnade då turneringar i domino samt små kurser i olika kortspel. Personalen interagerade med gästerna hela tiden (om man ville, och ibland kanske även om man inte ville). Vissa kvällar fick vi inbjudningar (via telefon) om event som dom ordnat på hotellet. Exempelvis så kom en lokal duo och spelade i baren en kväll, riktigt skön vibe! Det enda negativa var kanske att visas personal var lite för kommunikativa. Poolkillen presenterade sig självklart med namn och vad han kan göra för oss under dagen. Erbjuder vatten och handdukar, samt berättar gärna om den lokala omgivningen. Han informerade även varje gång han gick på lunchrast eller slutade sitt pass. Det var ovant (för mig) och jag vart osäker på om han lismade för att få dricks, eller om han bara hade fått instruktioner om att "bli kompis" med gästerna. Jag kan nu i efterhand säga att det inte var något ge-mig-dricks beteende utan helt enkelt deras approch på service.

En kväll, när det regnade, så lät det som att det droppade i vårt tak (men vi hade ett rum ovanför oss). Det lät ganska högt och i intervaller. Vi kontaktade därför receptionen som skickade vaktmästare att undersöka det. Dom hittade inget fel, utan trodde att det berodde på någon avrinning pga regnet. Hur som helst, det var inget problem att somna ändå, vi var mest rädda att det skulle bli en vattenläcka. Dagen efter var problemet borta och vi täntke inte mer på det. Vi möttes dock av denna present när vi återvände efter frukosten dagen efter.

IMG_5499.jpg


Paketet innehöll en sjal i ett speciellt mönster (från en lokal designer) som min fru tidigare hade uttryckt att det var så vackert. Fin gest, och uppmärksamt av dom!

Maten då, den var väl svindyr, har man ens råd att äta på hotellet?
Frukost (OMG!) ingick i vistelsen. Jag minns inte om det var i rumskategorin eller om det var pga att jag var Hilton Honor Gold. Hur som helst så var den fucking amazing. Ursäkta uttrycket, Det är a la carte och allt var så grymt gott (se separat meny längst ner i inlägget). Om man inte äter i ottan så skulle jag säga att denna frukost ersätter vilken lunch som helst. Jag dumpar ett gäng bilder nedan på frukosten, och om ni åker hit så kan jag verkligen rekommendera deras egna te-blandning. Vi drack den varje morgon, något personalen uppmärksammande och gav oss därför en avskedsgåva sista dagen :)

IMG_5552.jpg
IMG_5558.jpg
IMG_5559.jpg
IMG_5560.jpg
IMG_5561.jpg
IMG_5555.jpg
IMG_5556.jpg
IMG_5557.jpg
IMG_5458.jpg
IMG_5562.jpg


Förutom frukosten, som serveras i restaurangen Muse, så finns det två andra restauranger (Azido & Moutya), en pool-meny (Soley) samt en bar som är öppen på kvällarna (Kokoye). Ni kan läsa mer om dom här: https://www.hilton.com/en/hotels/sezitol-mango-house-seychelles/dining/

Menyer
Eftersom jag hade planerat att skriva denna reserapport så tänkte jag att ni säkert skulle vilja veta priserna i restaurangerna. Tyvärr det ju ovanligt att det visas på hotellens hemsidor, och ofta upplever jag det lite irriterande att inte veta vad det kommer kosta. Jag frågade därför i receptionen den sista dagen om det var okej att jag fotograferade alla menyerna, för en "review" jag ska skriva. Medarbetaren bakom disken kontrade med att ringa sin manager och erbjöd sig sedan att airdroppa alla deras menyer (inkl. priser maj 2022) i pdf format till mig. Håll till godo :)


Okej, men vad slutade matnotan på då?!
5,600 SEK för 4 dagar (2 pers)

Bilder & Video
Avslutningsvis delar jag lite bilder och videos!


IMG_5343.jpg
IMG_5436.jpg
IMG_5545.jpg
IMG_5544.jpg
IMG_5472.jpg
IMG_5390.jpg
IMG_5470.jpg
IMG_5497.jpg
IMG_5351.jpg
IMG_5350.jpg
IMG_5296.jpg
IMG_5294.jpg


Nästa inlägg är det sista, där kommer jag summera den totala kostnaden för denna resa.
 
Last edited:

TP12

Medlem
Ser fantastiskt ut! Har bokat in ca 10 dagar här till sommaren, finns det saker att göra i närområdet eller är det bara lugn och ro?

Slår mig nu att jag glömt återrapportera från vår vistelse på Mango House under oktober 2022. Kan bara instämma i att det var en mycket trevlig upplevelse (tror vi bodde i samma rum som Mattias). Som HH Diamond fick vi bl.a. en dag gratishyrbil av hotellet vilket var bra då det inte fanns mycket i närområdet.

Vi hittade en trevlig strand mot Kempinski/Four Seasons vilka bägge ligger i närheten (inte gångavstånd dock). Ville besöka den stranden igen och frågade hotellet om de kunde lösa det varpå de fixade att en av deras anställda körde oss dit samt hämtade oss några timmar senare. Chauffören rekommenderade sin favoritstrand istället, vilken var ännu bättre och i stort sett helt öde, och när han hämtade oss så körde han runt oss i området, visade en fantastisk utsiktsplats i närheten av där hans familj höll på att bygga ett nytt hus osv. För detta debiterade de noll kronor.

Vi kunde inte få sen utcheckning pga. att vårt rum var bokat men då gav de oss ett annat rum i huvudbyggnaden som vi fick ha hur länge vi ville (hade nattflight hem) vilket i praktiken gjorde att vi fick en extra heldag på hotellet.

Enda nersidan var att hotellet egen strand inte var så bra, hyrbil således att rekommendera om man vill göra mer än att hänga vid någon av poolerna.
 
Ser fantastiskt ut! Har bokat in ca 10 dagar här till sommaren, finns det saker att göra i närområdet eller är det bara lugn och ro?
Hyrbil är att rekomendera för en längre vistelse. Det finns "inget" på gångavstånd. Vi hade bil 3 av våra 5 dagar och passade på att en kväll besöka Victoria (huvudstaden) och en dag köra runt den södra delen av ön (Takamaka etc). Det finns flera stränder längs den vägen, men ändå inget som slår stränderna på Praslin ch La Digue (tycker jag).

Här är exampel på stränder på västkusten, söder om Mango House.

Anse Soleil (Samma strand som @TP12 nämner tror jag)
IMG_5490.jpg


Anse Takamaka (lite mer söderut)
IMG_5492.jpg
 

TP12

Medlem
Hyrbil är att rekomendera för en längre vistelse. Det finns "inget" på gångavstånd. Vi hade bil 3 av våra 5 dagar och passade på att en kväll besöka Victoria (huvudstaden) och en dag köra runt den södra delen av ön (Takamaka etc). Det finns flera stränder längs den vägen, men ändå inget som slår stränderna på Praslin ch La Digue (tycker jag).

Här är exampel på stränder på västkusten, söder om Mango House.

Anse Soleil (Samma strand som @TP12 nämner tror jag)
Visa bifogad bild 137496

Anse Takamaka (lite mer söderut)
Visa bifogad bild 137497
Det var en av stränderna vi var på. Hittade många guldkorn. Även där var hotellpersonalen behjälpliga och föreslog stränder där det inte fanns så många ryssar tex ;) Ser att jag skrev fel år, vi var där hösten 2021 dvs. några månader efter de öppnat.

Skickar med några bilder, bild 2 och 3 är från hotellet.
 

Attachments

  • 20211028_180502.jpg
    20211028_180502.jpg
    76,8 KB · Visningar: 97
  • 20211028_093445.jpg
    20211028_093445.jpg
    53,2 KB · Visningar: 97
  • 20211028_093420.jpg
    20211028_093420.jpg
    60,5 KB · Visningar: 92
  • IMG-20211025-WA0001.jpg
    IMG-20211025-WA0001.jpg
    133,6 KB · Visningar: 98
  • 20211025_113838.jpg
    20211025_113838.jpg
    117,3 KB · Visningar: 101

Fian

Ny medlem
Tack för en väldigt innehållsrik reseberättelse! Jag åker till Seychellerna i april, så det här var toppen att läsa :)
En fråga ang betalkort – vad är bäst för att komma så lindrigt undan som möjligt vad gäller växlingskurser, valutaväxlingspåslag osv. Jag har ett Curvekort med ett underliggande SAS EB Mastercard premium. Hittills har jag bara använt Curve (med underliggande debitkort) för att utnyttja GBIT vid SAS MCs helger med dubbla poäng. Men jag har förstått att det är bra att använda Curve när man är utomlands också, pga bättre växlingskurs och/eller inga avgifter (?) än om jag använder mitt MC direkt. (Har dock gratisvarianten av Curve, så det gäller ju bara upp till en viss summa – som man väl kommer upp i efter en kvart på Seychellerna, men anyway...)
Ska jag ha kortet inställt på euro när vi är där? Eller SEK? Har inte riktigt fattat vad som är bäst.
 
Tack för en väldigt innehållsrik reseberättelse! Jag åker till Seychellerna i april, så det här var toppen att läsa :)
En fråga ang betalkort – vad är bäst för att komma så lindrigt undan som möjligt vad gäller växlingskurser, valutaväxlingspåslag osv. Jag har ett Curvekort med ett underliggande SAS EB Mastercard premium. Hittills har jag bara använt Curve (med underliggande debitkort) för att utnyttja GBIT vid SAS MCs helger med dubbla poäng. Men jag har förstått att det är bra att använda Curve när man är utomlands också, pga bättre växlingskurs och/eller inga avgifter (?) än om jag använder mitt MC direkt. (Har dock gratisvarianten av Curve, så det gäller ju bara upp till en viss summa – som man väl kommer upp i efter en kvart på Seychellerna, men anyway...)
Ska jag ha kortet inställt på euro när vi är där? Eller SEK? Har inte riktigt fattat vad som är bäst.

Jag ska strax göra ett avslutande inlägg där jag går igenom kostnader för resan, men din fråga angående curve ställs bäst i följande tråd: https://www.businessclass.com/forum/threads/curve-betalkort.95617/page-243#post-1018325

Mitt snabba svar är dock att du ska köra Curve inställd på SEK på ditt underliggande SAS MC.
 
Toppen