Senaste nytt
En fråga angående flyget SEZ-PRI, går det att boka flexibla/avbokningsbara biljetter för detta? Hittar ingen info eller valmöjlighet när jag kollar Air Seychelles hemsida. Har även mailat men inte fått svar.
När vi bokade fanns endast en typ av biljetter men för dessa gällde en ”covid-regel” där man fick boka om till nya datum om man inte kunde resa pga covid. Tyvärr hittar jag inga liknande regler på deras hemsida idag.
 
Så jag som ska göra resan om en månad ska alltså bara ange Danmark där jag startar resan och sen Seychellerna. I ansökan? (Trots att jag har transit i Tyskland och Etiopien)

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Japp det funkade för oss. Man går igenom en ansiktskamera när man landar på Mahé som visar om man har gjort "Hälsodeklationen" och är den inte riktigt utförd blev man tagen åt sidan, vilket några fick göra från vårat flyg.
 
14 MAJ 2022

Efter 6 dagar och nätter på Praslin är det dags att bege oss vidare till La Dique. Denna ö är den minsta av de 3 huvudöarna. Dit tar man sig lättast med en kortare, 15-20 minuters, tur med färjan. Turen kostar 15 EUR per person (enkelväg) och går ca 5 gånger per dag, på förmiddag och eftermiddag.

Boka färja här: Cat Cocos: Fast ferry service from Mahe to Praslin / La Digue - Seychellesbookings.com

karta.jpg
ferry.jpg


Återlämning av hyrbil
Ni som har bra minne minns att vi hämtade upp en hyrbil vid flygplatsen på Praslin. Nu är det dags att lämna tillbaka den, vilket vi gör på färjeterminalen. Hur smidigt som helst. För den som är intresserad så kan jag säga att på våra 6 dagar så använde vi bilen varje dag. Vi har kört runt hela Praslin minst 2 gånger, samt pendlat näst intill dagligen till Anse Lazio. När vi fyllde upp tanken inför återlämning gick notan på motsvarande 380 SEK. Skapligt

Ankomst La Digue
Vi anländer med färjan vid lunchtid och hafafr direkt en golfbil vid piren för att få skjuts till vårt boende. På La Digue finns det en (1) väg. Som trafikeras med enstaka bilar för leverans till butiker etc. Annars är det golfbil för transfer och cykel som personligt transportmedel som gäller.

Efter ca 10 minuter var vi framme vid vårt boende. Vi hade bokat ett rum på en mindre anläggning som hade typ 6-8 rum. Här bor man inte lyxigt och i överflöd (materiellt sett). VI valde detta beodne pga dess pris, samt att det låg i mitten av ön och därför ungefär lika långt till de ställen vi ville besöka.

Villa Source D'Argent (Villa Source D'Argent i La Digue – uppdaterade priser för 2022)
Vi betalade 258 EUR för 3 nätter (inkl frukost och halvdana cyklar), grymt bra budgetalternativ!
Betalning accepterades med Visa/Mastercard eller kontant.

570055_14031919400018773880.jpg


Så, vad gör man första kvällen när solen är på väg ner? Tar en cykeltur såklart!
Som jag skrev tidigare så finns det i stort sett bara en väg. Vi valde att cykla från vårt boende upp till piren där vi anlände med färjan.

map.png


Jag ska försöka beskriva den underbara känsla jag fick denna kväll. Tänk dig en liten by eller samhälle i Sverige. Vad gör ungdomar där? Där vi bor så körs det epa-traktor och moped, gata upp och gata ned. Vissa kallar det att ”ligga på raggen”. Detta är inget som vanligtvis tilltalar mig men denna kväll låg även jag på raggen. Gata upp och gata ner, och jag njöt. Skillnaden var att här är det 30 grader varmt, alla cyklade och musiken som ekade mellan husen bestod av lokal reggae som strömmade ut en liten blåtandshögtalare som låg i cykelkorgen. Det går knappt att föreställa sig, eller hur? Självklart filmade jag det för att dela med er – håll till godo!

Kod:
VIDEO
https://awardplanner.se/video/Seychellerna/la-digue-raggen-01.mov
https://awardplanner.se/video/Seychellerna/la-digue-raggen-02.mov
https://awardplanner.se/video/Seychellerna/la-digue-helipad.mov

Tack vara appen Shazam (‎Shazam: Music Discovery on the App Store) fick jag även reda på att artisten är från Mahé och i stort sätt helt okänd (10000 streams). Varje gång jag hör låten får jag en varm känsla i kroppen och jag saknar La Digue.

Soundtrack: On and Off - song and lyrics by Jakim | Spotify

Imorgon ska vi utforska världens mest fotograferade strand, Source D'Argent.
Självklart kommer vi bjuda på lite videos också!
 
Last edited:

aikelo

Medlem
Äntligen har vi kommit till La Digue. Ska vara där största delen av min tid på Seychellerna. Väntar med spänning på nästa del. Jag lär nog skicka ett DM sen med en hel del frågor.
Hoppas bara följetongen blir klar innan 6:e oktober

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

X-pose

Ny medlem
Japp det funkade för oss. Man går igenom en ansiktskamera när man landar på Mahé som visar om man har gjort "Hälsodeklationen" och är den inte riktigt utförd blev man tagen åt sidan, vilket några fick göra från vårat flyg.

Men när man laddar upp biljetterna så ser de ju att man har transit genom flera länder... Vad laddade ni upp för information?

upload_2022-9-16_15-24-10.png
 
Men när man laddar upp biljetterna så ser de ju att man har transit genom flera länder... Vad laddade ni upp för information?

Visa bifogad bild 133697

Ja det stämmer ju.
Jag laddade upp bekräftelsemejlet från SAS för bokningen.

Grejen är väl att infon dem vill ha är ifall du har varit eller kommer att vara på en resa 14 dagar innan du åker till seychellerna.

T ex om du har varit i polen veckan innan ditt flyg till Seychellerna så ska du redovisa detta.
 
Men när man laddar upp biljetterna så ser de ju att man har transit genom flera länder... Vad laddade ni upp för information?

Visa bifogad bild 133697
Ja det stämmer ju.
Jag laddade upp bekräftelsemejlet från SAS för bokningen.

Grejen är väl att infon dem vill ha är ifall du har varit eller kommer att vara på en resa 14 dagar innan du åker till seychellerna.

T ex om du har varit i polen veckan innan ditt flyg till Seychellerna så ska du redovisa detta.
För mig var det tydligt att även alla Transit länder skulle tas med. Det fanns ingen definition av att det endast handlade om transit var längre än x antal timmar. Därför fyllde jag i det som dom bad mig om, samt vaccinerade mig. Det skadar ju inte och är livslångt.

Better safe then sorry.
 
Toppen