Senaste nytt
Så jag som ska göra resan om en månad ska alltså bara ange Danmark där jag startar resan och sen Seychellerna. I ansökan? (Trots att jag har transit i Tyskland och Etiopien)

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Jag angav som sagt min riktiga resväg. Jag har inte fått någon info om att inte göra det, så som vissa i denna tråd gjort.

Men som sagt, ingen kontrollerade det.
 
Betal- och kreditkort och ATM uttag på Seychellerna

Jag tänkte här dela med mig lite av mina erfarenheter.
Först och främst så gjorde jag inte ett enda köp med Amex under dessa 16 dagar. Dels för att det inte accepterades samt att jag ändå ville minimera valutapåslag. Jag valde helt enkelt att använda mitt Curve Mastercard samt Revolut (tyvärr!).

Inte ens LXR Resorts & Hotels, Mango House (Hilton) tog emot Amex... Det var otippat.

Curve var bäst för alla de ställen som tog kort. Jag använda därför detta för att ta ut även kontanter i ATM.
En dag skulle jag vara lite smart och fördela mina uttag mellan Curve och Revolut och valde därför att ta ut ett belopp även på Revolut.
Jag hade noterat att Revolut ej stödjer valutan SCR för att växla i förhand, men hur illa kan det bli tänkte jag och kände mig självsäker. Men tji fick jag!

ATM på Seychellerna tar generellt 100 SCR (75 SEK) i avgift för uttag.
Nedan ser ni resultatet för Curve och Revolut. Båda uttagen är på 5000 SCR + 100 SCR i avgift.

Curve 5100 SCR = 3620 SEK (ingen avgift från Curve)
Revolut 5100 SCR = 4142 SEK (+14,4%) exkl. avgift from Revolut

Var inte som Mattias, var smart!

Hade jag googla lite på detta innan så hade jag sett alla forumtrådar om hur dålig kurs Revolut har mot SCR. Men då hade ju inte detta inlägg existerat och ni hade kanske missat det. Så jag hoppas ni slipper göra samma misstag som mig.

Kan man betala med kort överallt?
Ja, nästan, men vi valde att ta ut kontakter för att spendera under dagarna, och sedan använda kort för större belopp på hotell och restauranger.

Vilken valuta gäller?
Du kan betala med SCR och EUR överallt. Du kan säkert betala med USD också, men det såg vi aldrig annonserat.
 

ekf

Medlem
ATM på Seychellerna tar generellt 100 SCR (75 SEK) i avgift för uttag.
Nedan ser ni resultatet för Curve och Revolut. Båda uttagen är på 5000 SCR + 100 SCR i avgift.
MCB-automaterna som jag testade 2019 hade ingen avgift, t.ex. vid flygplatsen på Praslin. Men det kanske har ändrat sig?

Rapportera uttagsautomater med låga avgifter runt om i världen | Sida 2 | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor
Rapportera uttagsautomater med låga avgifter runt om i världen | Sida 2 | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor
 
Jag vet inte, då jag endast gjorde 3 uttag, men de två bankomaterna jag provade, Barclays och Nuovobanq hade samma avgift.

Bra tips [user]ekf[/user]!

https://www.mcbseychelles.com/en/personal/additional-services/self-service-24-7/atm
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Emil123

Medlem
En fråga angående flyget SEZ-PRI, går det att boka flexibla/avbokningsbara biljetter för detta? Hittar ingen info eller valmöjlighet när jag kollar Air Seychelles hemsida. Har även mailat men inte fått svar.
 

HCW

Medlem
Jag bokade ett eller avgångar efter jag ville resa så jag det sedan att boka om för 30 euro om jag minns rätt. Det var i billigaste klass, dock ett antal år sedan.
 
När jag bokade SEZ-PRI för två veckor sedan fanns det inte några flexibla eller avbokningsbara biljetter vad jag kunde se. Åker i slutet av nov så jag ville verkligen ha denna möjlighet och eftersom det bara fanns ett fåtal stolar kvar och det är små plan så fick vi köpa grisen i säcken så att säga.
 
Toppen