Senaste nytt
Hoppas du får en skitbra flygning och hoppas att SCAT Airlines inte är bajs.

SCAT air bjöd faktiskt på ett trevligt paket under resan:

Paketet innehöll en våtservett och en macka. Med andra ord ett väldigt stort paket för litet innehåll.

A8F1F898-900A-4DC4-9A25-C6CEB6AAB0C8.jpeg
CEEF627F-EC6B-4369-B89E-2D35AF85B3B8.jpeg

Nu råkar jag inte ha någon bild på mackan, men den såg inte alls god ut, och jag avstod från den. Och med tanke på att den inte såg god ut, så får det mig direkt att tänka på denna klassiker:

okay - klockan är 04:30 och jag har precis kommit hem efter att ha testat Almatys nattliv.

Vi kan konstatera två saker såhär på morgonkvisten:
1. Almaty har ett bra nattliv
2. Det lutar kompensation från Hilton. Jag fick precis byta rum pga att dörren inte går att stänga ordentligt. Således har mina saker legat olåsta hela dagen.

Återkommer i det sistnämnda, prio nu är att få lite sömn ;)

Lika bra att täcka alla mina lag.

Fotboll: Crystal Palace. Har haft säsongskort i flera år och nu när jag bor i Sthlm så brukar det blir iaf minst 5 matcher på plats per säsong. Har blivit en och annan blöt utekväll i Croydon med @jerixon :p

Hockey - Sverige: LHC. Är ju ursprungligen från utkanten av Linköping. Ser varenda match remote men brukar försöka ta mig till så många matcher som möjligt. Tidigare åkte jag land och rike runt med White Lions och var även aktiv i tifogruppen. Men det var några år sedan nu.

Hockey - Nordamerika: St Louis Blues. Grundar sig i att favoritspelaren TJ Oshie hamnade där för läääääänge sedan. Supporterskapet intensifierades när jag spenderade en hel säsong med att betta på NHL - vände då på dygnet och såg cirka 5 matcher per natt i NHL. Sedan dess har det blivit ett antal matcher på plats i USA. Tyvärr aldrig i St Louis. Har dock en resa inbokad för det i mars. Två hemmamatcher och en bortamatch i Chicago står på schemat :) Passade på att boka under senaste Poängrean. 38k poäng t/r till Chicago i Business är svårslaget, men det finns andra bokningar som slår detta (Cliffhanger ;)).

Du glömde vilket som är ditt favoritlag i världens snabbaste lagsport på is:D:D:D

Hej - Nu är jag tillbaka!

Det är nu söndagsmorgon och jag sitter och käkar frukost här på DoubleTree Almaty.

Som ni märker är denna reserapport verkligen semi-live. Med så mycket hoppande som jag gör, så är det antingen full fart maximerande av tid på plats, eller för att hinna med sömn. Därav att det kommer lite ströuppdateringar då och då.

Vad har hänt sedan sist då? Jag har försökt hinna med att täcka av Almaty så mycket som möjligt en sen som behaglig takt som möjligt :)

Almaty

Almaty är en riktigt trevlig stad - iaf såhär på sensommaren. På vintern är det inte ovanligt med -20 och att det är allmänt grått. Kan tänka mig att staden upplevs annorlunda då.

Centrala Almaty har sin dos av sovjetisk arkitektur, men med ett flertal härliga parker, promenadstråk, modern arkitektur, blandat med diverse trendiga kaffe- och hälso-hak.

Fastän inte huvudstad så är staden landets ekonomiska centrum och historiskt sätt den viktigaste staden i landet. Det är här som de flesta bolag har sina säten, både lokala och globala bolag. I princip är det enbart statliga företag som har sin bas i Nur-Sultan. Almaty var tidigare huvudstaden, innan den titeln förflyttades till Nur-Sultan 1997.

När vi ändå är inne på historia så bör det också nämnas att Almaty har sitt egna "Tianmen square"-händelse, mer (eller mindre) känt som "The Jeltoqsan" eller "December of 1986". I korthet så började det som en studentdemonstration mot att Soviet kickade den kazakhiska (vad kallas det?) lokala ledaren och ersatte honom med en rysk person som skulle komma in och styra Kazakstan. Flera tusen personer tog sig till gatorna för att protestera, och inte helt oväntat så satte Sovjetiska regeringsstyrkorna in hårt mot hårt, vilket resulterade i många skadade, fängslade och vissa till och med dödade.

Vad gör man i Almaty då? Jag har mestadels promenerat runt, fikat och bara i allmänhet njutit av att ta in så mycket som av vad staden har att erbjuda. Jag valde specifikt att se till att vara här på en fredag och lördag, vilket sannerligen gjorde att det var mycket liv på gator och diverse nöjesetablissemang. Med det sagt så har jag också gjort mitt livs första soloutgång och måste erkänna, Almaty levererade! På Bar 02, en nattklubb, var jag den enda västerlänningen mig veterligen. Det var udda men skoj. De flesta vågade inte prata med en, men efter att jag beställt in en gul änka till mig själv så var folk plötsligt helt orädda för att komma fram och försöka initiera konversation. Jag undrar varför? :rolleyes:

Tänkte att jag kan lista lite ställen jag besökte eller har fått rekommenderat till mig - ifall andra planerar ett besök till denna staden:

Restauranger
  • Shavlego - Georgisk restaurang - supergott!
  • Line Brew Almaty - Om man blir sugen på en köttbit - inte testat men flera har rekommenderat
  • The Monkey - Bra restaurang med fina utsikter - igen, inte testat men flera har rekommenderat
  • Gakku - serverar mat från Kazakstan - igen, inte testat men flera har rekommenderat
Barer
  • The Barmoglot - Stans kanske mest trendig och dyra bar? Riktigt trevligt här dock! Priserna är helt okej. Cirka 70kr för en Hendricks GT.
  • Hotel Kazakhstan - Hotellet är vad det är, men deras rooftop bar ska vara riktigt trevlig!
  • Bar 02 - Det är denna nattklubb som gäller. Öppen till tidig morgon! Här öste jag på som enda västerlänning i hela lokalen.

Andra saker att boka av
  • Panfilovsparken - en trevlig park att strossa omkring i en stund. Här finns monument för de 28 militärer som offrade sitt liv vid ett viktigt slag mot tyskarna i WWII.
  • Zenkovkyrkan - ligger i Panfilovsparken och är väldigt fin! Med sina klassiska kupoler på toppen ser den ut att vara en oäkta släkting till Vasilijkatedralen i Moskva
  • Kok-Tobe - ta gondolen upp till Kok-tobe och promenera runt en stund, fika och njut av utsikten över staden och dess omnejd mer de härliga bergen.
  • Medeo - cirka 25 min från centrala Almaty så når man till Medeo - landets kända isrink! Väl värt ett besök för att bocka av. Här har många diverse världsrekord etc noterats.
Slänger in ett par bilder som får summera mitt Almatybesök.

A828E7D5-F3D1-46FE-BDF9-65EC67484286.jpeg

Visa bifogad bild 97199

FCED6C46-4B6E-4CD2-BCD7-4AECA55C2C56.jpeg

6132421A-0E16-4D3F-A5A7-115E4787BCEE.jpeg

48CDC3FB-53D0-4463-908A-039F54005CBF.jpeg

192520A6-8E8E-41DE-B642-4EE37CA6476E.jpeg

6AB40A8C-B3FE-41FA-8781-85D6195D2B39.jpeg

DC307A7F-878A-4F42-A40D-0A7C26DCDF20.jpeg

98D544DE-BB69-4392-B41D-1693DA5EE2EB.jpeg

B5C8F2BF-949F-4332-BF44-8DCA01F3136F.jpeg

72522501-35BD-4D60-98E3-AA18142883EF.jpeg

A6B197CE-A7CD-491A-A2A7-53A9B0C9A54A.jpeg

A3E60145-F368-48E0-859A-7B010D5F8463.jpeg

1855B462-4266-4BEF-989D-EDBB5F301395.jpeg

66F9DC3E-4816-407A-B615-7EC6868D1998.jpeg

Almaty vs Nur-Sultan

Två helt skilda världar. Min personliga favorit är helt klart Almaty - och det säger även i princip all lokalbefolkning jag har pratat med, även om de försöker få det att framstå med respekt mot Nur-Sultan.

Är det första gången ni åker till Kazakstan så skulle jag starkt rekommendera att ta en eller två nätter i Astana. Det finns mycket surrealistiskt att se i den staden. Därefter, antingen med flyg eller tåg, ta er till Almaty för att uppleva både stad och natur omkring här.

Reflektioner över Kazakstan som helhet

Kazakstan är ett riktigt billigt land. En taxiresa går på cirka 20-30kr. En middag går på 50+150kr baserat på hur upscale du vill ha det. Kazakstan är samtidig väldigt modernt. Inte en enda gång har jag behövt betala med kontanter. Varenda butik accepterar kort. Apple Pay fungerar också i princip överallt.

Engelska är i princip obefintligt här, men alla personer jag har träffat är verkligen serviceinriktade, nyfikna och vill genuint hjälpa till. På något sätt löser sig det mesta alltid. Google Translate har dock varit till mycket hjälp för att läsa diverse skyltar osv :)

Jag har fått mersmak för Kazakstan. Hit kommer jag att återvända! Landet är väldigt stort och det finns väldigt vacker natur att besöka här. Almatysjön, Kalsaisjöarna, Charyn canyon, Altyn-Emel National Park etc.

Har ni möjlighet så tycker jag definitivt att ni ska åka hit!

Vad sker nu?

Nu ska det åkas av! Dagens mål är att ta mig till Bishkek, där jag precis för några minuter sedan bokade nattens boende.

Hur jag tar mig dit? inte helt klart ännu, men jag tänkte ge mig ut på äventyr! Det finns i princip 3 olika sätt att ta sig över gränsen härifrån.
1. Flyg med Air Astana på 55m
2. Hyra en chaufför som kör dig till bishkek för cirka 100-200 USD
3. Marshrutka (i princip kollektivtrafik i minibussformat)

Jag ska ge mig på det sistnämnda! Om internet finns så kommer jag försöka live-uppdatera er på vägen! :)

Last edited:
Då kör vi!

Steg 1: boka en taxi med Yandex.taxi som ska ta mig till Sayran Bus station.

Som ni ser kostar en taxi från 1100 KGT (ca 27kr) för budgetvarianten som består av bilar som knappt har 4 hjul och hade som har ett bäst före-datum innan jag var född.

Premiumvarianten kostar 1270 KGT (ca 32kr) och för det får man, i princip alltid, en relativt fräsch Toyota Camry!

8C51D962-78B6-4AB2-9858-2D80A7A5C6C2.png

6E857E5F-BA49-421B-9BA8-F5C35C67D7C8.jpeg

Edit: så kör vi lärdom ett. Se till att ta taxin till rätt Sayran station....

Steg 2:

Busstationen hittad och rätt minibuss är lokaliserad.

Beräknad restid? 6h.

Kostnad? 1880 KGT (47kr).

Avgångstid? Oklart. Minibussen går när den är full. Således kan det ta allt från 5 min till någon timma.

Dagens farkost? Mercedes minibuss - specifik modell är oklar för undertecknad.

Säteskonfigurationen? 14platser i en 2+1 config. Jag lyckades ta en egen etta. Detta blir bra! Lyxigare än SAS Plus ;)

Entré till busstation:
761640AC-8186-4F35-A69B-140DD23BE409.jpeg

Kassan. F.ö det första stället i Kazakstan där jag inte kunde betala med kort.
7F32ED1E-01AB-4F28-86AA-44FD46133C72.jpeg

Jaha, var är det vi ska?
8B2A2063-D4EE-449A-ABC9-781C5263A5C6.jpeg

Vår Marshrutka!
A67BA800-7D4A-404F-944C-6EE08019EE47.jpeg

Jag hade tur, för det kunde samtidigt ha blivit denna...
37844342-7E6C-4F69-A55E-24C37B104269.jpeg

Last edited:
Jag försökte liveuppdatera, men det Kazakiska 3G-nätverket ville inte arbeta med mig tillräckligt bra. Så vi summerar ihop resan i ett inlägg nu ;)

Steg 3:

Vi har krigat oss igenom trafiken i Almatys utkanter. Här skulle jag aldrig hyra bil och köra själv, det är en sak som är säkert.

AA785A24-C91D-44F4-A8EB-1309FCBE1049.jpeg

Nu, i princip mitt ute i ingenstans, har vi tagit ett depåstopp. Här finns ett fik och toaletter. Självfallet tar stället kort, inkl Amex. Om några minuter är det dags att åka vidare mot gränsövergångarna.

Depåstopp.
AE9D8C1F-6328-4409-B23B-96C015192EE1.jpeg

På andra sidan vägen...
46851CC4-7C6E-4220-834D-516C6877A0F3.jpeg

Steg 4
Vi närmar oss staden Korday och det första jag reagerar på är mängden bensinmackar på denna sidan gränsen. Är det må så tro att det är mycket billigare med soppa på Kazakiska sidan? 12st bensinmackar på 2 min bilkörning fick jag ihop det till. Vi stannade och tankade här och bensinpriset för 96 oktan hamnade på 4,90 SEK/liter. Är det kanske hit man ska flytta när #Bensinupproret3.0 ska dra igång?

Väl framme vid gränsen så stiger vi ut ur vår minibuss. Medans chauffören tar den över gränsen så får vi andra snällt promenera. Först till Kazakiska gränspolisen. Därefter, efter cirka 100 meters promenad, Kirgistanska gränspolisen. På 5 min så har jag glidit igenom båda och ler lite glatt åt stämpel i passet och inser att jag nu har nått mitt 39e land enligt FNs lista över länder. Således räknar jag inte vare sig Hongkong (tyvärr) eller Färöarna/Svalbard som egna länder. Mitt tidigare mål har varit att nå 50 länder innan 30 år gammal. Det kommer troligen att slås redan nästa år, då med 4 år till godo... Dags att rubricera om mitt mål? :)

Ingången till Kazakiska gränskontrollen.
E4BC7735-95D4-4488-B0B1-749C93C4B6FC.jpeg

Promenaden mellan Kazakstan och Kirgistan.
769068DB-FEDC-4440-AF2B-960C7E4A4DE2.jpeg

Första promenaden i frihet på Kirgiska sidan
FBF66070-9A2B-4A10-B211-D085AEACD2DE.jpeg

Ny stämpel i passet!
9C805CA4-7C82-4C09-B4F1-65C3FA4F7316.jpeg

Detta var enda stunden på resan där det tog lite lång tid att vänta. Medans jag själv gled igenom snabbt så tog det cirka 30 min extra för chauffören och bilen. Men det var bara att sitta snällt vid sidan av vägen och vänta. Då hann jag också få lite tid att knäppa lite bilder på mina väskor. Är verkligen supernöjd med dessa!

Duoparet!
4E4D143C-953B-4A25-A30F-537498CE9565.jpeg

Taggarna är givetvis med.
511229C1-14E1-45BC-ABB8-50E938378611.jpeg

Cirka 15 min bilåkning senare så var vi framme i Bishkek. Därifrån tog hag en Yandex.taxi till mitt hotell för natten - Hotel De'Mar. Som jag blev rekommenderad av en Amerikansk VC-snubbe som driver en techfond här i Kazakstan på uppgrad av Presidenten. Vi träffades vid frukosten på DT Almaty, och började sedan snacka. Igår bjöd han med mig på drinkar etc. Riktigt trevligt!

2F47C8F2-9000-4D77-9CA5-15BB9BDD5571.jpeg

Hur lång resan tog, från från hotell till hotell?

A06C9C73-D342-4127-9D92-35E9B653B239.png

Nyduschad och taggad på att se lite av Bishkek så är det nu dags för att gå ut och käka! Senast jag åt någonting var drygt 12h sedan. Detta kommer att smaka gott!

På återseende!

Last edited:
Ingen mat ännu, men ändock öl!

Första stället att besöka blev Save The Ales - ett ställe jag har sett fram emot att besöka i flera månader.

Bryggeriet är one in a kind i regionen, jag har har hört mycket skönt om själva baren och dess trädgård men roligast av allt - Bryggeriet är startat och drivs enbart av kvinnor!

Jag jobbar mig igenom dess ölutbud...

Vad detta kostade? 480 KGS (64 SEK). Då ska ändå detta ställe vars ”superdyrt” i stan enligt denna artikeln om bryggeriet: All-Woman Brewery Brings Craft Beer to Kyrgyzstan | Eurasianet

3853B0E0-2137-4DDD-B707-E457C44D971D.jpeg

Last edited:
Toppen