Hej - Nu är jag tillbaka!
Det är nu söndagsmorgon och jag sitter och käkar frukost här på DoubleTree Almaty.
Som ni märker är denna reserapport verkligen
semi-live. Med så mycket hoppande som jag gör, så är det antingen full fart maximerande av tid på plats, eller för att hinna med sömn. Därav att det kommer lite ströuppdateringar då och då.
Vad har hänt sedan sist då? Jag har försökt hinna med att täcka av Almaty så mycket som möjligt en sen som behaglig takt som möjligt
Almaty
Almaty är en riktigt trevlig stad - iaf såhär på sensommaren. På vintern är det inte ovanligt med -20 och att det är allmänt grått. Kan tänka mig att staden upplevs annorlunda då.
Centrala Almaty har sin dos av sovjetisk arkitektur, men med ett flertal härliga parker, promenadstråk, modern arkitektur, blandat med diverse trendiga kaffe- och hälso-hak.
Fastän inte huvudstad så är staden landets ekonomiska centrum och historiskt sätt den viktigaste staden i landet. Det är här som de flesta bolag har sina säten, både lokala och globala bolag. I princip är det enbart statliga företag som har sin bas i Nur-Sultan. Almaty var tidigare huvudstaden, innan den titeln förflyttades till Nur-Sultan 1997.
När vi ändå är inne på historia så bör det också nämnas att Almaty har sitt egna "Tianmen square"-händelse, mer (eller mindre) känt som "The Jeltoqsan" eller "December of 1986". I korthet så började det som en studentdemonstration mot att Soviet kickade den kazakhiska (vad kallas det?) lokala ledaren och ersatte honom med en rysk person som skulle komma in och styra Kazakstan. Flera tusen personer tog sig till gatorna för att protestera, och inte helt oväntat så satte Sovjetiska regeringsstyrkorna in hårt mot hårt, vilket resulterade i många skadade, fängslade och vissa till och med dödade.
Vad gör man i Almaty då? Jag har mestadels promenerat runt, fikat och bara i allmänhet njutit av att ta in så mycket som av vad staden har att erbjuda. Jag valde specifikt att se till att vara här på en fredag och lördag, vilket sannerligen gjorde att det var mycket liv på gator och diverse nöjesetablissemang. Med det sagt så har jag också gjort mitt livs första soloutgång och måste erkänna, Almaty levererade! På Bar 02, en nattklubb, var jag den enda västerlänningen mig veterligen. Det var udda men skoj. De flesta vågade inte prata med en, men efter att jag beställt in en gul änka till mig själv så var folk plötsligt helt orädda för att komma fram och försöka initiera konversation. Jag undrar varför?
Tänkte att jag kan lista lite ställen jag besökte eller har fått rekommenderat till mig - ifall andra planerar ett besök till denna staden:
Restauranger
- Shavlego - Georgisk restaurang - supergott!
- Line Brew Almaty - Om man blir sugen på en köttbit - inte testat men flera har rekommenderat
- The Monkey - Bra restaurang med fina utsikter - igen, inte testat men flera har rekommenderat
- Gakku - serverar mat från Kazakstan - igen, inte testat men flera har rekommenderat
Barer
- The Barmoglot - Stans kanske mest trendig och dyra bar? Riktigt trevligt här dock! Priserna är helt okej. Cirka 70kr för en Hendricks GT.
- Hotel Kazakhstan - Hotellet är vad det är, men deras rooftop bar ska vara riktigt trevlig!
- Bar 02 - Det är denna nattklubb som gäller. Öppen till tidig morgon! Här öste jag på som enda västerlänning i hela lokalen.
Andra saker att boka av
- Panfilovsparken - en trevlig park att strossa omkring i en stund. Här finns monument för de 28 militärer som offrade sitt liv vid ett viktigt slag mot tyskarna i WWII.
- Zenkovkyrkan - ligger i Panfilovsparken och är väldigt fin! Med sina klassiska kupoler på toppen ser den ut att vara en oäkta släkting till Vasilijkatedralen i Moskva
- Kok-Tobe - ta gondolen upp till Kok-tobe och promenera runt en stund, fika och njut av utsikten över staden och dess omnejd mer de härliga bergen.
- Medeo - cirka 25 min från centrala Almaty så når man till Medeo - landets kända isrink! Väl värt ett besök för att bocka av. Här har många diverse världsrekord etc noterats.
Slänger in ett par bilder som får summera mitt Almatybesök.
Visa bifogad bild 97199
Almaty vs Nur-Sultan
Två helt skilda världar. Min personliga favorit är helt klart Almaty - och det säger även i princip all lokalbefolkning jag har pratat med, även om de försöker få det att framstå med respekt mot Nur-Sultan.
Är det första gången ni åker till Kazakstan så skulle jag starkt rekommendera att ta en eller två nätter i Astana. Det finns mycket surrealistiskt att se i den staden. Därefter, antingen med flyg eller tåg, ta er till Almaty för att uppleva både stad och natur omkring här.
Reflektioner över Kazakstan som helhet
Kazakstan är ett riktigt billigt land. En taxiresa går på cirka 20-30kr. En middag går på 50+150kr baserat på hur upscale du vill ha det. Kazakstan är samtidig väldigt modernt. Inte en enda gång har jag behövt betala med kontanter. Varenda butik accepterar kort. Apple Pay fungerar också i princip överallt.
Engelska är i princip obefintligt här, men alla personer jag har träffat är verkligen serviceinriktade, nyfikna och vill genuint hjälpa till. På något sätt löser sig det mesta alltid. Google Translate har dock varit till mycket hjälp för att läsa diverse skyltar osv
Jag har fått mersmak för Kazakstan. Hit kommer jag att återvända! Landet är väldigt stort och det finns väldigt vacker natur att besöka här. Almatysjön, Kalsaisjöarna, Charyn canyon, Altyn-Emel National Park etc.
Har ni möjlighet så tycker jag definitivt att ni ska åka hit!
Vad sker nu?
Nu ska det åkas av! Dagens mål är att ta mig till Bishkek, där jag precis för några minuter sedan bokade nattens boende.
Hur jag tar mig dit? inte helt klart ännu, men jag tänkte ge mig ut på äventyr! Det finns i princip 3 olika sätt att ta sig över gränsen härifrån.
1. Flyg med Air Astana på 55m
2. Hyra en chaufför som kör dig till bishkek för cirka 100-200 USD
3. Marshrutka (i princip kollektivtrafik i minibussformat)
Jag ska ge mig på det sistnämnda! Om internet finns så kommer jag försöka live-uppdatera er på vägen!