Senaste nytt
Igår kom vi fram till 130TL till hotellet. Några kilometer efter flygplatsen körde hans polare upp och de började snacka genom rutan. Sedan vände han sig om och krävde 500TL och sa att de annars kommer köra mig till fel del av stan... Jag kände mig inte riktigt pepp på att bråka, och vare sig han eller personerna i andra bilen såg supertrevliga ut, så förklarade för honom att jag enbart har 200TL kontant - vilket han då tillslut gick med på...

Det där närmar sig ju kidnappning snarare än vanligt taxiscam! Riktigt otrevligt och motiverar kontakt med polisen i många länder...

Oops - insåg precis att jag glömde kontakta Air Astana om att jag var tvungen att vaska en köpt biljett.

414AB9B9-42E5-4C67-A414-B8FB87C73774.jpeg

Hade initialt bokat en resa med Air Astana för att ta mig vidare till Almaty ikväll. När hockeymatchen flyttades så var jag även tvungen att göra om i min planering. Imorgon blir det istället att testa SCAT Airlines. Ska bli spännande :p

Måste ändå säga att Air Astana är bra på kommunikation. Både via app och sms. Se bara ovan, de skickar ut på 3 olika språk.

Okej, dags för en liten uppdatering tycker jag!

Vi kör i följande ordning - TK-flighten i korthet, dagen i Nur-Sultan, hockeymatchen, och vad som sker härnäst.

TK-flighten

Flight:
TK354
Avresort: Istanbul (IST)
Destination: Nur-Sultan (TSE)
Flygtid: 4h 45m
Flygplansmodell: B737-800 (3 år gammalt)
Kabinklass: Business

Vi börjar med det bästa hos TK. Pre-departure drinks! Här levererar de alltid, och gårdagen var inget undantag.

9BD2C8F8-673A-4C83-8804-E46831850336.jpeg

Kabinen och service? Jo, stolarna likande de som Asiana och Ethiopian kör, men dessa var lite bättre. Först och främst fanns det ett riktigt skönt benstöd. För det andra så var det ett supermodernt IFE till varje stol. Skärmarna satt i vardera stol, och man var således tvungen att vinkla upp den ifall den skulle användas. Ingenting att klaga på här.

2EF0300E-C945-47BC-BC5F-11E396FBC094.jpeg

Maten som serverades var riktigt god. Det enda som kanske går att klaga på är att jag tyckte att alternativen var lite dåligt. Det fanns två huvudrätter att välja på. Det skulle även vara så på förrätt enligt menyn, men de serverade alla samma rätt. Sedan kom efterrätten in samtidigt som förrätten, vilket jag också tycker är konstigt. Som sagt, mest lite funderingar från min sida. Finns egentligen ingenting att klaga på - jag satt skönt, fick god mat och dryck och landade 5h senare i mitt destinationsland. Lite skillnad mot Lufthansa/Swiss Business ner till solkusten. Tacka vet jag riktiga businessstolar. :)

Dagen i Nur-Sultan

Låt oss börja med hotellen.

Natt 1: Hilton Garden Inn
Natt 2: Hampton by Hilton

Först och främst så har jag lite svårt att komma fram till vad som är "centrala Nur-Sultan" - men vad vi kan konstatera är att ingen av dessa ligger precis centralt. Men vad gör det när en taxitur tar 10-15 min till andra sidan stan och kostar cirka 25-30kr? Yandex.taxi är lösningen här (Den centralasiatiska verksamheten drivs tillsammans med Uber under Yandex.Taxis namn).

Det var riktigt kallt på morgonen (cirka 11 grader) så jag väntade fram tills 12 innan jag gick ut. Då började värmen komma och gick snabbt upp mot cirka 21 grader. Idag har jag promenerat och promenerat. Visste inte riktigt vad jag skulle göra här i Nur-Sultan, så tänkte att promenera och titta på saker blir perfekt!

Åker jag tillbaka hit så vill jag nog testa St.Regis. Hotellet ligger jättefint vid floden som rinner genom Nur-Sultan.

5A608950-6E85-4598-8D70-5865A9CE9776.jpeg

Jag promenerade även förbi The national flag of Kazakhstan, även om det nu inte var någon flagga som hängde där idag...

Det är tydligen världens fjärde högsta nationalflaggstång efter Saudiarabien, Turkmenistan och Nordkorea. Trevligt sällskap!

1DBB4689-F7B9-4253-A9B2-53843F0360AB.jpeg

Därefter så råkade jag snubbla in på Kazakhstan Military History Museum. Utomhus fanns det stora roliga leksaker att titta på!

78443865-C63C-49BC-8058-8E24D718EB64.jpeg

E8B07EBD-1BAC-44A8-922B-CEB7A6D150CF.jpeg

1916C4B8-0054-4D00-B538-57689029CC56.jpeg

D1E71AA5-E9F3-4EDC-A251-D0A56D8154D7.jpeg

9506030F-A1C1-4F10-B85E-33C164BC093F.jpeg

Skulle jag summera ihop Astana så skulle jag nog säga att ja, det är värt ett besök om man är i krokarna. Stanna en dag - men mer behövs inte.

Hockeymatchen

Ja, som den hockeynörd jag är så var det här kanske resans höjdpunkt! Detta var min fjärde KHL-match på plats. Den första såg jag med @DanielKif i St.Petersburg och de andra två har jag sett i Helsingfors.

Som ni har sett på tidigare bilder så är arenan riktigt fräsch! Den byggdes 2011 av ett kosovoalbaner fick jag lära mig idag. En del av de som var md och byggde arenan har stannat kvar och bosatt sig i Nur-Sultan och jobbar med maintenence på denna och andra arenor i omnejd.

Nu till det lite roliga. inför resan så hade jag lite problem med biljettbokningen. Efter några misslyckade försök så lyckades jag få kontakt med Head of Media hos Barys. Detta skulle visa sig falla ut väl. När jag landade i Nur-Sultan så var bland det första jag gjorde att skicka iväg ett meddelande på WhatsApp till Evegny. Vi skulle mötas upp eftersom att han hade fixat en biljett till mig på exakt den plats jag ville ha. Evegny hörde av sig under dagen och sa till mig att jag skulle var på plats 2h innan matchen. Sagt och gjort så såg jag till att vara där 2h innan.

Vi möttes upp - och detta blev starten på en riktigt lyckad kväll! Vi började med att han visade mig runt hela arenan. Därefter så tog han med mig upp till General Manager/President. Jag fick chansen att samtala lite och vi käkade lite mat och drack goda drycker inför matchen. Tyvärr så fick jag inte ta några bilder här alls.

Matchen, den såg jag från rad 2, plats 17 (mitt i mitten), bakom spelarbåsen. Perfekt vy för att följa matchen och uppleva showen på plats. Ni som känner mig vet att jag följer NHL, och då speciellt "mitt" St Louis Blues slaviskt. Det har blivit många sömnlösa nätter pga hockeytittande senaste åren... Men jag måste säga att även om kvalitet på spelet i NHL är bättre så tycker jag ofta att KHL spelar mer underhållande. Mer aggressiv forechecking och individualism bidrar till detta! Tyvärr var det inte fullsatt, men det kan förklaras med att det är, likt i Sverige just nu, både hockey och fotbollsäsong samtidigt. Medan Barys är i början av säsongen så lirar FC Astana Europa league gruppspel mot Manchester United om några dagar. Ja, prioriteringarna ligger på andra ställen hos supportrarna just nu.

Matchen, den slutade 3-2 till Barys Nur-Sultan!

Efter slutsignal så drog jag direkt upp till presskonferensen som jag var inbjuden till. Jag glömde att knäppa en bild under själva PKn, men här har ni en strax innan det börjar fyllas på.

D0A46CF9-7678-44FF-A74F-C4983FF53A52.jpeg

När PKn var avklarad så såg Evegny till att vi stack ner till Bary's omklädningsrum. Här fick jag chansen att snacka med spelarna efter matchen - och då speciellt Henrik Karlsson och Viktor Svedberg. Snackade även med en del av transatlanterna som lirar i laget. Av ryssarna i laget så är det enbart två som kan förstå engelska. Tyvärr var det strängt fotoförbud här också - men när det var dags att runda av så hängde Svedberg med mig ut från omklädningsrummet så att vi fick ta en bild med varandra. Alltid skoj att få det dokumenterat :)

6373BB03-8758-4D87-859A-5D6DF8A5B212.jpeg

Ja, helt klart en lyckad hockeykväll!

Vad sker härnäst?

Klockan är 00:30 här nu. Dags att sova. Imorgon är dag att flyga SCAT Airlines mellan Nur-Sultan (TSE) och Almaty (ALA). Avgång är 09:10.
Där ska jag spendera i princip två heldagar (en natt), innan jag på något oklart sätt ska korsa gränsen till Kirgistan. Jag har fortfarande inte listar ut hur jag ska göra detta. Jag har inte heller bokat något boende i Kirgistan heller. Med andra ord så finns det lite att jobba på närmsta dagarna :)

Last edited:
Hockey är livet! Kul att du sett så många KHL matcher det har jag inte gjort. Följer du SHL lika slaviskt? Vilket lag blir det då? I mitt hjärt finns bara Frölunda :)

Toppen