Senaste nytt
Grym rapport!!! Så jävla kul att följa! Måste bara flika in lite, när jag spelade hockey i Kazakstan och vi hade bortamatcher i Almaty, så vägrade ryssarna/kazakerna flyga med SCAT så vi tog tåg i 27 timmar istället då inga air Astana flighter passade tiderna vi hade. Så helt sjukt att du testade en flight med dom! Jag är imponerad :)))

Vi återvänder en snabbis till Almaty och Kazakstan, då jag tycker detta ställe förtjänar sitt eget inlägg.

I taxin från flygplatsen till hotellet så lyckades jag observera att ställe som såg spännande ut! V-Flight, eller Живой кофе som det heter när man söker på google maps.

Mina hökögon plockade detta stället direkt från taxin!
6110EAE1-EF80-4560-9DF9-9E0E3CC02EA8.jpeg

Jag bestämde mig för att kika in på det dagen efter. Vad det är för ställe? Det visade sig vara ett kombinerat fik och flygsimulatorhak! Ägare, en Kazak, är riktigt nördig. Han går runt i pilotkläder och allting inne i lokalen är flygrelaterat.

Lobbyn
8D4539A5-8E00-4E61-B545-FE231B599C46.jpeg

Många olika flygplansmodeller till salu
252988DB-1514-4C23-A8F8-761DF4CE89B2.jpeg

Jag visste inte att Singapore Airlines har/hade B747 i sin flotta?
DC2C5722-375D-4C46-BD35-140EF3337159.jpeg

Exalterad som jag var så glömde jag att ta bilder på flygsimulatorn. Det är en B737 Next Generation Simulator

Kostnad?
30 min: 15 000 KZT (ca 370 SEK)
60 min: 30 000 KZT (ca 750 SEK)
90 min: 45 000 KZT (ca 1120 SEK)

Bifogad bild är oförskämt snodd från andra recensioner på google av stället. Mao, det är inte jag på bild, även om personen är väldigt stilig i sin hat ;)
Skärmavbild 2019-09-09 kl. 09.36.56.png

(KÄLLA: Google Maps

Jag bokade 30 minuter simulatortid för att flyga sträckan Almaty-Bishkek. Det fanns många rutter inlagda, både intra-asien och intra-europa.

Här är några exempel:

93CDAD55-92DD-46C1-9849-E9D6108842BC.jpeg

A2135836-74E5-4F2D-8C80-EA3553099232.jpeg

En rolig sak är att man kan få testa simulering av olyckor också. Exempel på aktiviter är
  • Engine Failure
  • Front landing gear will not open
  • "Afghan sunset"
  • Complete hydraulic failure
  • Wind shear
  • Navigation failure
  • Glider "Gimli"

Stället har en hemsida också: v-flight.com

Last edited:
Grym rapport!!! Så jävla kul att följa! Måste bara flika in lite, när jag spelade hockey i Kazakstan och vi hade bortamatcher i Almaty, så vägrade ryssarna/kazakerna flyga med SCAT så vi tog tåg i 27 timmar istället då inga air Astana flighter passade tiderna vi hade. Så helt sjukt att du testade en flight med dom! Jag är imponerad :)))

Tack för att du, och alla andra, orkar läsa!

haha! Du kunde inte förvarnat mig? ;) Men men, ner kommer alltid - Frågan är bara hur! :p

F.ö så var ju denna flighten på årsdagen till flygkraschen med Lokomotiv Jaroslav. 8 år sedan nu. Helt sjukt vad tiden går fort.

Tack för att du, och alla andra, orkar läsa!

haha! Du kunde inte förvarnat mig? ;) Men men, ner kommer alltid - Frågan är bara hur! :p

F.ö så var ju denna flighten på årsdagen till flygkraschen med Lokomotiv Jaroslav. 8 år sedan nu. Helt sjukt vad tiden går fort.
SCAT har väl även tidigare varit förbjudna i EUs luftrum, om jag minns rätt :p

SCAT har väl även tidigare varit förbjudna i EUs luftrum, om jag minns rätt :p
Stämmer, det lyftes 2018. De verkar ha två destinationer (Litauen och Tjeckien) inom EU f.n. Enligt wiki.

Tack Tonton för en intressant rapport so far, mycket underhållande att följa. Blir själv sugen på att besöka lite mer 'udda' länder:)

Godmorgon vänner!

Måste erkänna att tröttheten har tagit ut sin rätt.
Inte sovit en hel natt i en säng sedan natten till onsdag 29 augusti. Utöver det så har jag bytt tidzon varenda dag sedan 31 augusti.

Aldrig har en ankomst till ett HGI känns så bra som igår kväll. Jag bor på HGI Golden Horn och natten betalades med Hiltonpoäng (vilket är ett återkommande tema på mina nätter på denna resan).

Sitter och njuter av en utomhusfrukost nu och samlar kraft för dagen.

Visa bifogad bild 97005

Det är inga turisstråk här direkt, men måste säga att det är ett väldigt fint område! Speciellt nere vid vattnet. Planen blir nog att promenera in mot Karaköy och troligtvis ta båten över! Tack för tipset.

Ethiopian i Business på en B737-800
Gårdagen flight var som sagt Ethiopian Business mellan Addis Abeba och Istanbul. Flighten utfördes med en B737-800.

Hårdvaran är densamma som Asiana har på sina narrow body-kärror. Enbart recline, men man sitter riktigt bra!

Servicen är densamma som på longhaul, så tänkte att jag inte skriver så mycket om det, mer än att jag var nöjd. Kabinpersonalen levererade riktigt bra igår också. En lätt icebreaker brukar alltid vara att få kabinpersonalen att uttala mitt efternamn ordentligt, innan vi allt som oftast hamnar i beslutet att använda mitt förnamn istället :)

Jag hade hela Businesskabinen för mig själv, med undantag för att piloterna gick ut i omgångar och käkade middag där också.

Några snabba + och -

+ Hårdvaran är bra för att vara narrowbody
+ Servicen är alltid bra på Ethiopian
+ Gott kaffe ombord (detta har många flygbolag svårt med!)
- avsaknad av IFE (även om jag inte brukar använda det så mycket)
- avsaknad av Wi-fi

Här kommer lite bilder:

Visa bifogad bild 97009

Visa bifogad bild 97006

Ping @Brandten - perfekt med en sådan powerbank där ;)

Visa bifogad bild 97008

XVisa bifogad bild 97007

Visa bifogad bild 97010

Visa bifogad bild 97012

Visa bifogad bild 97011

Och nu till dagens roligaste (för mig iaf) - var är jag på väg idag?

Jag är påväg till huvudstad, men inte största stad. En svensk i staden började sin seniorkarriär hos de svenska indianerna, innan han flög över till Nordamerika för ett annat gäng indianer. Därefter, via ett hopp i Sverige hos de vita lejonen så har nu bytt tema och lyfter lön hos denna Sultan. Det kanske ändå kan vara värt att laika för?
Ja powerbanken ser bra ut! Fanns med i senaste plusdeal mail för 569kr.

Hej vänner!

Dagen har spenderats genom att promenera runt i Bishkek och äta och dricka mig igenom staden.

Chicken Star (Google Maps)
Har läst mycket om detta stället tidigare - och det är ganska hypat. De serverar Korean Fried Chicken i olika former. Här käkade jag en sen lunch.

Valet föll "Lunch Set A" som innehåller 2 fried chicken brett with garlic sauc, 4 vegetable kimbaps, 4 tteokkochies, handcut french fries, pickles and fresh salad. Till detta drack jag en Arpa innan jag rundade av med en cappuccino.

Kostnaden för allting? 667 KGS eller 92 SEK. Helt klart prisvärt! :)

34A071E8-DCAA-4B71-9A3E-ED81D72E18D4.jpeg

E408B26F-7E4B-42DB-AC88-8750A8920B84.jpeg

0ECDACD2-4AA9-4E4A-A388-CFE8939EE05C.jpeg

C8BF04FF-14A9-4F42-BEC5-5A4F9F9A620F.jpeg

Red Cow (Google Maps)
Detta ställer, som i princip ligger granne med Chicken Star, har också fått flera rekommendationer, speciellt för sitt kött. Här passade jag på att äta en häststek och tog samtidigt in en rysk öl, som jag tappat namnet på och samtidigt inte checkade in på untappd... Oavsett så kommer inte den att köpas igen :)

Maten? Det var första gången jag testade hästkött! Jag beställde min medium-rare, och tycker väl tyvärr inte att den var så rare som jag ville ha. Smaken då? Jo, det var gott! Jag kan absolut tänka mig käka detta igen, och detta ställe är nog ett av de bättre haken i stan när det kommer till kött. Jag tycker dock att köttet var lite för sött för min egen smak. Är det vanligt för hästkött?

25E8BA6D-9A55-4A91-8DC6-646E348FEA21.jpeg

46A2D860-FC68-469F-87EE-119A1D890FD0.jpeg

Hygge Coffee (Google Maps)
Ett av stans få riktiga kaffehak! Jag beställde en cappuccino och den var bra. Här kommer jag nog tillbaka senare i veckan. Tror faktiskt inte jag har lyckats hitta någon riktigt konkurrent till denna - och har inte läst om det heller. Ligger väldigt centralt och cirka 200m från ovan nämnda restauranger. Perfekt att gå dit för kaffe, alternativt köra en take away.

Zolden beer (Google Maps)
Vi börjar med det viktiga - Håll er borta härifrån! Jag tog en för laget.

Bishkek är ingen ölstad, men detta stället hade jag scoutat efter att ha läst rekommendationer online. En specifik rekommendation jag läst beskrev stället på följande vis:

"1) Zolden Beer - this place is a few mins walk from the main square area. Great choice of beer, I tried 4 of what they had to offer and all ticked the boxes. The manager was on duty who was a great guy with perfect English, I think he was was shocked have 2 guys from Wales coming into his place so early for liquid refreshments. Highly recommend if you go there! As a bonus they have a Tottenham Hotspur shirt framed "

Jag trodde på stället av följande skäl - de personer som skrev följande rekommendation hade också rekommenderat Save the Ales. De är således hyfsat tillförlitliga. För det andra, bilder på google visar beerflights inifrån - det tyder ändå på att det kan finnas något roligt lokalt eller liknande att dricka där. Sagt och gjort - jag gick dit! Det är dock att vara klok i efterhand. Stora varningsklockor borde ju ha ringt när de skriver att de är från Wales samt verkar gilla Tottenham. Som alla vet är Spursfans inte direkt tillförlitliga (ping: @trekker ;))

Som jag beskrev stället för en kompis - föreställ dig en nattklubb i Åmål - det är vad stället var. Fik/Restaurang/pub/nattklubb och syförening på samma ställe... Ikväll var det dunka dunka-musik på högsta volym och jag var den enda gästen. Ingen av de 12 personerna som jobbade där inne förstod ett ord engelska och menyn var på Kirgiska/Ryska. Jag visar då på min mobil en bild från stället där någon dricker en Beerflight, och förklarar således att jag vill ha en sådan. Vi kan konstatera att det inte blev någon Beerflight.

in kommer istället 5 pints Newcastle Brown Ale... De tittar konstigt på mig som beställde 5 sådana helt själv - och jag tittar konstigt på dem som serverar mig detta. Jag inser att det inte är värt diskussionen, så ber om att få betala. Sedermera dricker jag upp en pint och springer ifrån där snabbare än vad man kan tro. Kostnaden för 5 pints 776 KGS eller 107 SEK.

B9D1B8E5-2C1E-49C4-9731-CCFD1CB2B16B.jpeg

Den kostnaden tog jag mer än gärna för att slippa (den omöjliga?) diskussionen om vad jag beställt eller inte beställt, som den svensk jag är.

Craft Bar (Google Maps)
Det här stället var ändå småtrevligt, och ligger precis vid Ala Too Square.

8A4C64BD-DAB2-4EB0-AC94-41ED88321C38.jpeg

Baserat på de priser jag tidigare har publicerat här i reserapporten så kan man tror att det är billigt här. Men icke!

160 KGS, eller 22 SEK låter ju inte heller orimligt. Men sedan kollar man på serveringsmängden? :rolleyes:

FCED44EE-92D2-4C3C-89D5-CC97100DFD5A.jpeg

61052005-3246-492C-A431-6C6E5CF7E389.jpeg

Detta ställe kan rekommenderas om man har vägarna förbi och till ta ett pitstop. De har dock hookahs inomhus, vilket kanske är störande för vissa. Och allting på menyn fanns tyvärr inte hemma.

Next up?
Imorgon bitti klockan 08 kommer Adilet och hämtar upp mig här. Vi ska ut på tur i två dagar. Fokus kommer bli på natur och hiking. Tyvärr blev det lite kortare än planerat. Detta berodde dock på dålig planering av undertecknad - inkl dåliga klädval packat. I slutändan så valde jag således att dela upp mina 4 dagar heldagar i Kirgistan på följande sätt: 2 dagar själv Bishkek. 2 dagar ut på tur med guide.

Vädret? ja, det var inget att skryta om idag.

26F6F176-AB14-4782-B06D-C90E9EE0BF6F.jpeg

Jag har några till ställen att testa - så det blir torsdagens aktivitet när jag är tillbaka i stan.

Last edited:
Zolden beer (Google Maps)
Vi börjar med det viktiga - Håll er borta härifrån! Jag tog en för laget.

Bishkek är ingen ölstad, men detta stället hade jag scoutat efter att ha läst rekommendationer online. En specifik rekommendation jag läst beskrev stället på följande vis:

"1) Zolden Beer - this place is a few mins walk from the main square area. Great choice of beer, I tried 4 of what they had to offer and all ticked the boxes. The manager was on duty who was a great guy with perfect English, I think he was was shocked have 2 guys from Wales coming into his place so early for liquid refreshments. Highly recommend if you go there! As a bonus they have a Tottenham Hotspur shirt framed "

Jag trodde på stället av följande skäl - de personer som skrev följande rekommendation hade också rekommenderat Save the Ales. De är således hyfsat tillförlitliga. För det andra, bilder på google visar beerflights inifrån - det tyder ändå på att det kan finnas något roligt lokalt eller liknande att dricka där. Sagt och gjort - jag gick dit! Det är dock att vara klok i efterhand. Stora varningsklockor borde ju ha ringt när de skriver att de är från Wales samt verkar gilla Tottenham. Som alla vet är Spursfans inte direkt tillförlitliga (ping: @trekker ;))

Som jag beskrev stället för en kompis - föreställ dig en nattklubb i Åmål - det är vad stället var. Fik/Restaurang/pub/nattklubb och syförening på samma ställe... Ikväll var det dunka dunka-musik på högsta volym och jag var den enda gästen. Ingen av de 12 personerna som jobbade där inne förstod ett ord engelska och menyn var på Kirgiska/Ryska. Jag visar då på min mobil en bild från stället där någon dricker en Beerflight, och förklarar således att jag vill ha en sådan. Vi kan konstatera att det inte blev någon Beerflight.

in kommer istället 5 pints Newcastle Brown Ale... De tittar konstigt på mig som beställde 5 sådana helt själv - och jag tittar konstigt på dem som serverar mig detta. Jag inser att det inte är värt diskussionen, så ber om att få betala. Sedermera dricker jag upp en pint och springer ifrån där snabbare än vad man kan tro. Kostnaden för 5 pints 776 KGS eller 107 SEK.

Visa bifogad bild 97315

Den kostnaden tog jag mer än gärna för att slippa (den omöjliga?) diskussionen om vad jag beställt eller inte beställt, som den svensk jag är.
Haha, du har inte förstått skönheten med fotboll. Jag är säker på att du fått en bättre service om du kunnat visa lite Spursgrejer. Men verkar som du har det bra iallafall! På lördag blir det iallafall säsongspremiär för mig, de riktiga krigarna möter ett skitlag från andra sidan Themsen.,.,..

Toppen