Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

Gus

Medlem
Superhärlig rapport! :) Man blir inte mindre avis när det idag snöar här hemma i Stockholm! :p
 

palmen

Moderator
Singapore Airlines First

Så var det dags för det som jag sett fram emot mest med hela denna resa, att få testa The Private Room i Singapore samt att flyga med Singapore i First Class. Skulle det vara så bra som jag föreställt mig eller var mina förväntningar på tok för höga? I och med att det är en kort flygning med Singapore Airlines i First så går det inte att jämföra helt med de andra bolagen så det skiljer sig rätt markant i vad som erbjuds ombord i matväg.

Jag har nog aldrig varit så orolig att försova mig inför en flygning trots att planet skulle avgå 15:15 på eftermiddagen, jag ville ju inte missa tid i The Private Room. 4 alarm ställda runt 10-tiden för att minimera risken att försova sig. I och med att vi ankom dagen innan runt midnatt och det tog ett tag att ta sig till Holiday Inn Express vid Kanton som jag bokat för natten så tog det ett bra tag innan jag kunde somna då det blivit en del sömn på planet till Singapore också. Vid ankomst i Singapore hämtade jag väskorna och beställde en Uber till hotellet, tog ca 10 minuter innan den kom och det var inga problem alls med upphämtningen då det var tydliga instruktioner för vilken dörr man skulle stå vid. Anledningen till att jag inte bodde på Crown Plaza denna natt var priset, 2 x Uber och Holiday Inn Express kostade ungefär en tredjedel mot Crown Plaza så jag var helt enkelt ”sparsam”.

Att vakna var som sagt inga problem och jag gjorde mig iordning och beställde min Uber, skippade frukosten på hotellet för att fokusera helt på att äta runt 12-tiden i The Private Room. Första stoppet var dock till Crown Plaza där jag skulle sova nästa natt efter denna vända tur och retur till Jakarta. Fick inte checka in direkt utan fick sitta med en alkoholfri dryck i ca 15 minuter innan rummet var klart. Upp och lämna väskorna och sen bege sig till Terminal 2 för incheckning. Här gör jag första ”misstaget” då jag inte läst på ordentligt. Hittade bara en vanlig disk för First incheckningen, långt ifrån vad jag läst skulle vänta mig. Det var ingen kö och det gick i alla fall snabbt att få formaliteten avklarad, när jag sedan går mot Security ser jag rummet där första klass kunde checka in, gick bara igenom i hopp om att få någon snabbare slussning genom flygplatsen men man kom ut till samma kontroll som alla andra behövde gå igenom för att komma in i terminalen. Här utspelar sig en liten konstig grej när de inspekterar pass och boardingpass för att komma in i terminalen. Det är två män som sköter detta för mig och den ena frågar hur mycket det kostar att köpa en sådan här biljett, som svensk så känns det lite konstigt att få en sådan fråga men jag förklarar att den är en del av en award-resa så kostade nästan ingenting. Efter att kontrollen är avklarad följde jag skyltarna mot Singapore Silver Kris lounge och blir glatt hänvisad till First delen, frågar hur man hittar Private Room och blir då varse om att den finns i Terminal 3. Jag är med andra ord på helt fel ställe *facepalm*. Ingen större skada skedd då alla terminaler sitter ihop på Changi och det går tåg mellan dom. 10 minuter senare är jag så vid rätt lounge och får eskort genom First-loungen och vidare till The Private Room (som ligger inne i First-loungen).
20170413_143222.jpg

En kort guidead tur med vilka faciliteter som finns och sedan var det bara att välja sittplats. Är i stort sätt helt folktomt, var nog bara 3 sällskap totalt förutom mig. Väljer självklart att slå mig ner i restaurangdelen för lite mat och dryck.
20170413_133051.jpg

Det tar inte många sekunder innan menyn kommer in och jag frågas vad jag vill dricka, ett glas champagne sitter ju aldrig fel så det blir mitt val och en annan person kommer snabbt ut med en flaska 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires.
20170413_131149.jpg

Då jag inte vet vad som väntar ombord väljer jag att bara äta tillräckligt för att bli lite mätt, valet faller på satay-spetten med jordnötssås. Smakar bra men kanske ingen supermåltid, det fanns dock betydligt mycket roligare saker på menyn som dock gick bort för att den antingen var ”för mycket mat” eller för att de innehöll fisk/skaldjur vilket jag inte är förtjust i. Annars är väl hamburgaren med foie gras och vaktelägg något speciellt att testa skulle jag kunna tro, men jag klarar verkligen inte av foie gras så den gick bort.
20170413_131840.jpg

Efter att ha ätit upp är jag inte ett dugg mätt och tar in en efterrätt också, valet faller på en Tripple Caramel Chunk Icecream och det är en ordentlig portion och jag blir proppmätt när jag lyckats få i mig allt.
20170413_134432.jpg

Menyn i sin helhet under mitt besök återges i bilderna nedan, inser att jag inte varit direkt bra på att fota så det blir lättläst…
20170413_130913.jpg 20170413_130916.jpg 20170413_130919.jpg 20170413_130927.jpg 20170413_130931.jpg 20170413_130937.jpg 20170413_130940.jpg

Resten av tiden fortsätter jag dricka champagne och bara njuter av att det snart ska bli dags att pröva Singapore Airlines i första klass. Ungefär 45 minuter innan flighten ska gå kommer en värdinna och påminner mig om att det snart är dags att gå till gaten och att det är en bit att gå då jag ska byta terminal. 40 minuter innan avgång lämnar jag The Private Room och börjar gå bort mot gaten som är E28, dvs så långt bort man kan komma i Terminal 3. När jag väl kommer till gaten ca 25 minuter innan avgång har de flesta hunnit gå på redan och det är ingen kö i säkerhetskontrollen som görs i varje gate. Man behöver som senast boarda 10 minuter innan utsatt avgångstid. Avslutar med 2 bilder innifrån The Private Room
20170413_143146.jpg 20170413_143200.jpg


Singapore - Jakarta

Flight: SQ960 Singapore Changi - Jakarta
Flygplan: Boeing 777-300
Plats: 1A

Först en bild på planet som ska ta mig till Jakrta, vad väntar mig när jag väl kommer ombord?
20170413_144913.jpg

Det visar sig att jag är ensam i första klass när jag går ombord, men precis innan vi ska lämna gaten kommer 3 andra passagerare och gör mig sällskap. Jag hade inte tittat upp något vad det gäller bilder för att ens ha en aning om vad man kunde förvänta sig i form av säte mm. Det är 8 ordentligt stora ”stolar” ombord och framför första raden är det nästan 1 meter utrymme där det inte är någonting. Jag blir direkt hälsad av värdinnan i First som bär en grön dress vilket innebär att hon är Leading Stewardess ombord. Totalt finns det 4 olika färger som bärs av ”The Singapore Girls”, blå är flight stewardess, grön leading stewardess, röd chief stewardess, lila inflight supervisor.
De sätter direkt standarden för denna flygning och har nog aldrig känt mig så välkommen ombord som just denna flygning. Det är lite svårt att beskriva känslan av hur deras servicekänsla är utan det måste nog upplevas men helt klart är den outstanding.
20170413_145608.jpg 20170413_145613.jpg 20170413_145817.jpg 20170413_150037.jpg 20170413_152213.jpg

Dagens flygning är bara ca 1,5h lång. Det är så mycket att ta in att jag inte ens bryr mig om att slå på min vanliga inflight entertainment i form av moving map. Champagnen som erbjuds är Dom Perignon 2006 och jag hinner med några påfyllningar innan start. På utsatt tid taxar vi sedan ut från gaten och bort mot startbanan och lyfter och sätter direkt kurs sydost mot Jakarta. Det tar inte lång tid efter vi skylten för säkerhetsbältet släckts som maten börjar serveras, här är det dock inte riktigt första klass, allt serveras på en bricka men man har 3 val att välja på till huvudrätten. För min del blir det en lax med en kapris-tomatsås, potatismos med oliver samt lite morötter och gröna bönor. Det hela smakar mycket bra och potatismoset var grymt gott. Det känns dock lite mer som en bra businessklass måltid och inte något som serveras i First. Här kan jag bara jämföra med Cathay Pacific som jag reste med mellan Hong Kong och Taipei för några år sedan som är en likvärdig sträcka och där höll maten betydligt högre standard men de han inte med att servera allt då vi skulle landa så det finns väl för och nackdelar med båda koncepten.
20170413_154448.jpg

Jag fortsätter att dricka champagne till maten även om det fanns två vita viner att välja på för den som önskade (fanns eventuellt något rött vin också men fick ingen vinlista). Va jag förstod av vinerna var att de var bra (på pappret i alla fall) men kan inte ge någon mer info än så tyvärr.

Efter att ha ätit upp tänkte jag slå på underhållningen med moving map, visar sig att min kontroll har slutat att fungera så jag får byta till en stol i mitten istället som fungerar. De måste undrat vad man var för en person som byter plats sista 30 minuterna för att titta på moving map. Under tiden jag bytt plats har de hunnit starta om ”systmet” i min gamla stol och lagom till att säkerhetsbältet ska spännas fast så fungerar den igen på min första plats men jag sitter kvar i mitten till landning.
20170413_161110.jpg 20170413_161120.jpg 20170413_161125.jpg 20170413_161757.jpg

Landningen sker utan några problem och så fort lampan för säkerhetsbältet släcks så går 2 crew igenom First kabinen och drar för gardinen bak mot övriga passagerare, det är de där små detaljerna som de verkligen har koll på.


Summering


The Private Room var grymt bra och väldigt trevligt men det når inte upp till First Class Terminal i Frankfurt. Det är ju betydligt svårare för oss som reser på poäng att komma åt The Private Room med tanke på att det bara finns några få enstaka destinationer som det går att boka Singapore First med Eurobonuspoäng. De cirka 2h jag hade i loungen tycker jag räckte, hade inte skadat med kanske 1h till men inget ställe jag skulle vilja spendera 6h i direkt som man lätt kan göra i FCT.

Väl ombord så är servicen i världsklass, utav mina erfarenheter i First är det bara Cathay Pacific som kommer i närheten av detta. Det blir dock lite svårt att ge ett rättvist betyg jämfört med de andra resorna i First på denna resa då det skiljer så mycket i konceptet på en flygning under 2h jämfört med en flygning på 6-11 timmar (jämför därmed inte maten i sammanställningen nedan). En sak är dock säker, jag måste på något sätt prova Singapore Airlines i första klass på en längre flygning. Hur det ska gå till får framtiden utvisa men det finns några sweetspots som går att nyttja för att kunna komma åt dessa platser som award-resor.


Total tid med flightmap: 30 minuter

Lounge: 5/5
Caviarservering/Förrätt: -
Huvudrätt: -
Efterrätt: -
Champagne: 4/5
Ölutbud: 1/5
Vinutbud: 4/5
Crew: 5/5
Amenity Kit: -
Stol: 4/5

TOTALT: 23 / 30
 

011430121

Medlem
Singapore Airlines First
eller för att de innehöll fisk/skaldjur vilket jag inte är förtjust i. Annars är väl hamburgaren med foie gras och vaktelägg något speciellt att testa skulle jag kunna tro, men jag klarar verkligen inte av foie gras så den gick bort.

För min del blir det en lax med en kapris-tomatsås, potatismos med oliver samt lite morötter och gröna bönor. Det hela smakar mycket bra och potatismoset var grymt gott.
Måste säga att lax är väl fisk?
Foil Gras, kan jag föräta mig på, men tycke och smak är olika.
Fantastisk skriven upplevelse, i vanlig ordning!
 

palmen

Moderator
Måste säga att lax är väl fisk?
Foil Gras, kan jag föräta mig på, men tycke och smak är olika.
Fantastisk skriven upplevelse, i vanlig ordning!
Absolut är det fisk och en av få saker i det släktet som jag tycker om.
Lax och stekt vit fisk (gärna panerad eller liknande) är helt ok, sill älskar jag och räkor kan jag äta utan problem i en toast skagen. All övrig form av fisk/skaldjur går dock i stort sätt bort helt för mig.
 

TDB

Medlem
11 maj är jag bokad på ANA från Frankfurt till Haneda i F hoppas att det är Caviar servering, måste säga att jag känner mig lite bordus när jag dricker en vodka snaps och öl till Caviar ombord på flyget. Antar att det inte serveras Wagyu på flygningar från Europa till Japan.
@palmen, mycket trevligt skrivit (som vanligt) väntar med spänning på nästa del.
Hei!

Jeg flyr HND-FRA dagen etter, den 12. mai og menyen kan du se her.

FIRST CLASS Dining/Drinks|Service & Info|ANA
 

palmen

Moderator
Internetanslutningen här i Ubud där jag varit senaste dagarna är som ett 28.8 modem, dvs omöjligt att ladda upp något vettigt. Ni får ha lite tålamod med uppdatering från 2 flighter i Singapore Business samt hotell på Bali som jag har kvar att rapportera om utöver hemresan.
 
Toppen