Jakarta - Singapore - Denpasar
För att lösa transport från Jakarta till Bali så nyttjade lite Aegean poäng. Total kostnad för en enkel inom Asien i Business är 21000 poäng och till det så tillkom ca 1000 kronor i skatter. Självklart hade jag kunnat ta valfritt bolag direkt mellan Jakarta och Singapore men det är inte lika ”roligt”. Om jag gör om något liknande framöver så lär jag dock ta det alternativet.
I Jakarta hade jag en buffert på 4h, vågade inte boka med vändande plan då det var två separata biljetter och jag hade noll koll på hur det fungerade på Jakartas flygplats. Personalen var också rätt vilsen när jag sa att jag var i transit och på väg tillbaka till Singapore men att jag behövde checka in, jag blev efter ett tag hänvisad till vanlig immigration.
I Jakarta var det lite speciellt, först en säkerhetskontroll för att komma till checkin, frågade om möjligheter att komma med tidigare flighter men allt var fullt. Det gick dock bra att stå på väntlista vilket jag avböjde för att inte riskera att bli av med min förbokade palts eller något annat. Blev eskorterad till loungen som Singapore Airlines använder samt att de tog mitt pass och boardingpass, ingen aning om vad de skulle med det till men fick tillbaka det ca 30 minuter senare när jag satt i loungen. Ingen superbra lounge men den hade OK wifi samt lite mat och dryck. Tiden i loungen spenderades med att skriva klart en tidigare del av denna reserapport.
Jakarta - Singapore
Flight:SQ967 Jakarta - Singapore Changi
Flygplan:Boeing 777-300
Plats:14A
Strax innan boarding skulle börja gick jag till gaten och fick vänta några minuter innan prioboarding började och som också efterföljdes, grupp 1 och 2 boardade först. Lite kul at komma ombord ett lika dant plan som man flög hit i och att få se hur Business kabinen såg ut. Måste säga att denna Business produkt är helt ok och skulle fungera även på längre sträckor. Skärmen var dock något av det sämsta jag varit med om, var så grynigt att det knappt gick att se något.
Denna flight var full i Business och det erbjöds lite bubbel innan avgång. Man märkte dock rätt snabbt att det var långt ifrån samma kvalité på service här jämfört med vad jag fick i First i resan ner tidigare under dagen. Den var inte dålig på något sätt men det kändes mest som att crew var väldigt stressade.
Efter att vi startat börjar matserveringen direkt och blir lite förvånad att menykortet ser lika dant ut som det jag fick i First, det är dock annan mat på vägen tillbaka. Serveringen sker på samma typ av bricka och det är väldigt effektivt att få ut maten snabbt. Det fanns 3 olika varmrätter att välja på och jag valde nudlar med biff. Vid det här laget var jag inte direkt sugen på mer alkohol och ber om Coca Cola. Flygvärdinnan ser ut som ett stort frågetecken, försöker upprepa mig att jag vill ha en soft drink och hon kommer tillbaka med en vinflaska. Gör jag mig inte förstådd eller är min engelska så dålig. Upprepar mig ytterligare en gång att jag vill ha Coca Cola om de har och hon pekar på vattenflaskan. Vid det här laget vet jag inte vad jag ska tro men frågar om de inte har någon form av soft drink att erbjuda och först nu faller polletten ner. Det tar dock ett tag innan min cola serveras och det är bland de minsta glas med cola jag fått som dessutom var fyllt med is.
Efter att ha ätit upp händer inte något mer av värde förrän vi landar i Singapore. Hade ju redan tidigare på dagen checkat in på Crown Plaza Changi och beger mig till rummet för att sova, det är ändå relativt tidig avgång morgonen efter mot Bali.
Upp å hoppa runt 7-tiden morgonen efter för att göra sig iordning och bege mig till incheckningen vid terminal 2. Kommer fram och det är 7 öppna deskar för checkin och alla har en separat kö. Den stora frågan, vilken ska man välja… Tar en där ett par är framför och de verkar snart vara klara, men oj vad fel man skulle ha. Killen som checkar in dom försvinner ett bra tag och man börjar nu fundera på om man ska byta kö och kanske ställa sig bakom en av barnfamiljerna trots allt. När inget har hänt på 10 minuter så byter jag ändå kö och får strax efter checka in. Min första checkin agent var dock ännu inte klar med de som stod före mig vid det här laget. Makalöst dålig hantering av denna checkin och det hade varit önskvärt med någon forma av kösystem där man sedan fick gå fram till en ledig checkin agent. Vidare till passkontrollen som också har en rätt lång kö och det tar ca 10 minuter innan jag är igenom och sätter fart mot Silver Kris loungen.
Jag gick först dit där Star Alliance Gold blev hänvisade men fick inte komma in då det bara var för de som reste i Economy. Fick gå en bit till för att komma till Business delen. Stor lounge som är mer eller mindre helt full så här tidigt på morgonen och det finns lite frukost att äta som ärligt talat var så där. Någon form av omelett och korv är det jag väljer men det smakar inget vidare. Som tur är har jag inte överdrivet med tid över och beger mig till gaten lagom i tid för boardingen. Åter igen är det gate E28 som vi ska åka ifrån, samma som dagen innan till Jakarta.
Singapore – Denpasar, Bali
Flight:SQ942 Singapore Changi - Denpasar
Flygplan:Airbus 330
Plats:12A
Kul med ett annat typ av plan från Singapore Airlines. Denna A330 har dock identiska stolar som den 777-300 jag åkte med dagen innan. Det är dock betydligt högre kvalité på skärmen. Innan start så blir det lite champagne och på denna flygning så har de lite större menyer ombord som sammanfattar allt de erbjuder. Tyvärr så glömmer jag ta med mig dessa så har inte något minne av vad som erbjöds mer än det jag tog.
Serveringen är inte alls lika stressad på denna flight, kanske för att det troligtvis är första flighten för dagen för crew och inte den sista. Det är återigen 3 val av varmrätt och väljer nudlar med kött även om jag inte är direkt hungrig. Har lite svårt för dessa tjocka slemmiga nudlar men äter upp köttet i alla fall samt lite frukt och efterrätten.
Resten av tiden spenderas med att bara ta det lugnt, se på moving map samt att testa en Singapore Sling. Har ännu inte testat denna drink på Raffles så jag vet inte om den liknade originalet eller ej. Fungerar dock bra som drink ombord.
En liten ”rolig” detalj med stolen är att call buttons på kontrollen är kvinnor. Jag kan inte minnas att jag sett det någon annan stans, det brukar ju alltid vara en ”gubbe” som symboliserar detta. Singapore Airlines är ju kända för sina Singapore Girls så jag antar att det är där ifrån det kommer.
Inflygningen till Bali sker västerifrån och vi åker längs med kusten ner tills vi närmar oss flygplatsen då vi istället flyger ut över vattnet, en 90 graders sväng till vänster och vi är på final för att landa på bana 09.
Min väska kommer bland de första och nu ska jag alltså försöka få tag på en Taxi till mitt hotell som ligger ca 1,5km bort. Har ingen större lust att släpa väskorna även om det hade gått bra att gå sträckan om man velat. Först gör jag ett försök med Uber men det är lönlöst, de är tydligen inte välkomna på flygplatsen. Går istället ner till taxi-gänget och de vill ha 100.000 pengar för att köra mig till mitt hotell, Uber skulle ha kostat 17k så man känner sig ju rätt blåst men inte så mycket att göra, det är trots allt bara ca 70 kronor. Min chaufför kör mig till Holiday Inn Express Baruna där jag ska bo första natten och jag börjar förstå vad de menar med trafiken här. Chauffören försökte även få mig att betala flygpaltsavgiften vilket jag inte hade någon större lust med då de redan fått överbetalt
Sammanfattning
Det är som två helt olika flygningar även om stolen är samma och maten likvärdig på båda flighterna. Singapore Business fungerar mycket bra inom Asien måste jag säga, har ingen egen erfarenhet på längre sträckor med dom så kan inte göra någon större jämförelse. Stolarna är riktigt bra och där finns det inget att klaga på. Den största skillnaden är dock crew som jag upplevde som rätt trött på första flighten och betydligt bättre på den andra. Det ska göras 2 flygningar till i Business på denna resa så det blir en jämförelse mellan Singapore Airlines, Thai Airways och Asiana lite senare på deras intra Asien flighter i Business.