Så var det dags att pröva det 4e bolaget i First på denna resa, dock under en nattflygning och jag hade inte riktigt gjort hemläxan om detta i förväg vilket man fick sota för. Med tanke på att det fanns flera First awards dagarna före hemresa så antog jag att kabinen skulle vara långt ifrån full.
Bangkok - Tokyo (Narita)
Flight: TG640 Bangkok - Tokyo
Flygplan: Airbus 380
Plats: 1A
Efter att ha suttit i loungen ett tag och väntat på att bli upphämtad så börjar man ju undra lite vad som händer och om de glömt bort en då tiden för boarding passerats med råge utan att någon kommer och hämtar mig. Har lite svårt för att någon annan ska ha koll på allt åt mig istället för att själv sköta saker och ting. När jag väl bestämmer mig för att fråga vad som händer så kommer de faktiskt och hämtar mig och vi får en promenad längst ut i terminalen. Skönt att få röra lite på sig i alla fall inför denna nattflight som väntar.
Boardingen var redan pågående och passagerare i economy höll på att boarda när vi kom till gaten men vi fick direkt passera på sidan. Väl ombord möts jag av de två som jobbar i First-kabinen och får reda på att jag är enda passageraren. 12 platser i First helt för sig själv händer inte direkt ofta. Byter om till pyjamas och får ett glas Dom Perignon 2006 samt en pralin innan takeoff. Var dock lite hungrig så chokladen försvann direkt och hon som i huvudsak skötte serveringen kom ut med ett antal till innan takeoff. Pga restriktioner på Narita och när man får landa så blir vi kvar i Bangkok ca 30 minuter extra för att inte landa före 6 i Tokyo. Det går ju inte direkt någon nöd på en med Dompa och choklad, värre kan man ha det.
I och med att vi har rätt mycket tid över så pratar crew en del med mig och de förundras varför jag inte flyger direkt med Thai till Frankfurt istället för via Tokyo och Seoul. Fick förklara att jag var ute för att flyga så mycket som möjligt och ville testa så många bolag som möjligt och det verkar som att de förstår och att det åtminstone inte är första gången de stöter på någon som reser på detta sätt.
Innan vi startar så tas även beställningen på vad jag vill äta. Det finns väldigt lite att välja på för denna nattflight, eller rättare sagt det finns inget val alls förutom en liten laxbit, små oxfilé bitar samt en fänkålssoppa. De erbjuder sig dock att jag kan få allt från frukostmenyn som är desto mer omfattande innan jag går och lägger mig om jag vill.
Efter att vi parkerat nästan 30 minuter extra vid gate så är det dags för pushback och sen ut mot startbanan. Det är något speciellt med att flyga A380 då det är så stort och jag älskar det. Vi får dessutom en "flygande start" då vi inte behöver stanna innan vi sätter full fart och lyfter och sätter kurs mot Tokyo.
Så fort som skylten för säkerhetsbältet släckts så böjar serveringen att förberedas och det tar inte lång tid förrän de kommer ut och dukar i ordning mitt bord och fyller på ett glas med champagne. All mat serveras samtidigt, två små skålar med lax och kött samt en stor skål med soppa. Allt smakar mycket bra och jag blir faktiskt någorlunda mätt på detta och klockan har trots allt passerat midnatt.
Efter att ha ätit upp måltiden så får jag även in lite från fruksotmenyn där jag väljer lite frukt och en yoghurt innan det är dags att sova.
Besättningen bäddar snabbt i ordning min stol till en säng och jag väljer sedan att sova och att inte bli väckt till frukost då jag ändå har väldigt svårt för att äta så tidigt på morgonen. Sover genom hela flygningen utan att vakna så måste säga att sovkomforten är mycket bra.
När jag väl vaknar får jag ett glas champagne samt lite fler praliner att äta, crew gjorde det bästa för att se till att jag alltid hade något att äta och dricka vilket uppskattas
Nedan lite bilder på kabinen och bäddningen.

Toaletten på Thais A380 är verkligen stor
Vi landar på Tokyo Narita ungefär 06:10 och när vi taxar in till terminalen ser jag det plan som sedan ska ta mig till Seoul, blir lite förvånad då jag inte trodde att de skulle övernatta i Tokyo utan flygas in på morgonen.
Vi får gate längst ut vid 40-gaterna och går direkt till transfer desken som är het tom. Jag behöver mina boardingpass för mina kommande två Asiana flygningar som de inte kunnat fixa tidigare. Hittar dock en lapp där det står att de hanterar allt detta i gaten från 08:00.
Loungen ute vid dessa gater är stängd så jag går bort till den borta vid 50-gaterna och inser att Narita är helt stendött en fredag morgon vid 06:30, det finns absolut ingenting som är öppet på flygplatsen. Den andra loungen var som tur var öppen och efter lite förhandlande får jag komma in i den vanliga loungen (ej First-delen) trots att jag inte har något boardingpass men kunde åtminstone visa mina bagagekvitton samt att jag var star gold och det godkändes för att komma in till slut.
Bilden visar fredagsrusning på Narita vid 06:30, lite skillnad mot resmönstret hemma i Skandinavien.
Sammanfattning
Överlag en väldigt bra flygning även om jag självklart borde gjort läxan och förbeställt mat så att jag kunde få något mer matigt att äta (då det var vad jag önskade). Besättningen skötte sig utomordentligt bra och var inte för på men inte heller frånvarande. Meningen med denna flight är helt klart att man ska lägga sig och sova direkt, inte få en full servering av mat.
Total tid med flightmap: 1h
Lounge: 4/5
Caviarservering/Förrätt: -
Huvudrätt: 3/5
Efterrätt:-
Champagne: 4/5
Ölutbud: 2/5
Vinutbud: 5/5
Crew: 5/5
Amenity Kit: 5/5
Stol: 5/5
TOTALT: 33 / 40
Då det inte serverades något förrätt eller efterrätt går inte detta att bedöma på denna flight.
Vinerna bedöms enbart ifrån vad som stod i menyn och det verkade väldigt bra även om jag inte testade något. Tyvärr fick jag inte med mig menyn så har inget minne exakt av vad som fanns ombord.