Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

Jo det var vid mig den "tog slut" och den yngre värdinnan som serverade er kom och frågade efter mer. De lyckades hitta en till i vagnen som de sedan gick tillbaka med till er i plus. Om det bara var 3 kvar ombord så drack nog vi upp alla (eller fick ni bara en totalt?) :).
Kvinnan som satt framför mig var extremt flygrädd och hade av någon anledning placerats vid nödutgången där crew glatt förklarar om vad man ska göra i en nödsituation utan att veta om hennes flygrädsla. De var och tittade till henne flera gånger så att allt var bra så tror det fungerade fint trots allt, kan ha varit därför hon var lite stressad.
Aha, synd att stolsplaceringen blev tokig för den kvinnan. Vi boardade samtidigt som henne och crewn tog väl hand om henne då. De pratade kort om flygrädslan och kvinnan fick skaka hand med kaptenen och sitta i cockpiten i 5-6 min för att känna sig lite mer trygg. Crewn hade nog inte koll på att hon fick en nödutgångsplacering.

Aha, synd att stolsplaceringen blev tokig för den kvinnan. Vi boardade samtidigt som henne och crewn tog väl hand om henne då. De pratade kort om flygrädslan och kvinnan fick skaka hand med kaptenen och sitta i cockpiten i 5-6 min för att känna sig lite mer trygg. Crewn hade nog inte koll på att hon fick en nödutgångsplacering.
Jo jag noterade att det hände något längst fram i samband med att boarding avslutades. Allt verkar i alla fall ha fungerat bra och flygningen verkar ha gått bra för henne.

Denpasar – Bangkok, Thai Airways Business, Boeing 777-300?
Bangkok – Tokyo Narita, Thai Airways First, Airbus 380
Tokyo Narita – Seoul Inceon, Asiana Business, Airbus 321
Seoul – Frankfurt, Asiana First, Airbus 380

På hemvägen byter du både i Seoul och i Tokyo, som ligger i samma zon.
Får man göra så?

Det var precis vad jag gjorde, och nej så får man egentligen inte byta men de sa att de gjorde ett undantag i och med att min First flight från Bangkok till Seoul försvunnit så fick jag åka via Tokyo istället.

Förlåt, jag fattade inte riktigt vem som bestämde om att byta, om det var ditt eget val eller en sådan situation uppstod.
Vi planerade exakt en likadan resa från Bangkok via Tokyo och Seoul men det kan vi glömma.

Tack för en fantastisk reserapport, uppskattas verkligen.

Last edited:
Alila Ubud

Efter 2 nätter på InterContinental så tog jag ytterligare en natt på Holiday Inn Express Baruna för att maxa intjäningen. Mina 2 sista dagar skulel dock spenderas uppe i trakterna omkring Ubud. Hade blivit rekommenderad att åka dit och visste inte vad jag skulle förvänta mig men jag ville ha ett bra boende med fin utsikt och till slut föll valet på Alila Ubud som ligger ca 25 minuter norr om Ubud town.
Jag gjorde bokningen via Hotels.com för att två awardnätter där och komma upp i de 10 som behövs. Bokade en rate som gav 25% rabatt samt att man fick gratis skjuts till och från flygplatsen i Denpasar vilket var väldigt smidigt då det ändå är en resa på ca 1,5h. Jag blev hämtad i en minibuss där det erbjöds vatten samt att föraren hade en liten wifi-puck så man hade wifi under resans gång (tyvärr var den ur funktion på vägen upp men fungerade på vägen tillbaka).

Vi kom fram till Alila utan några olyckor på vägen även om man alltid är lite orolig med tanke på trafiken som inte är direkt "västerländsk" eller hur man nu ska uttrycka det. Jag blir direkt välkomnad i receptionen och får sätta mig ner i ett utrymme där jag får en kall handduk och en väldigt god drink som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det var i.
20170418_133156.jpg
Under tiden jag kopplar av när de sköter min incheckning så får jag en liten genomgång av hotellet innan det är dags att bli visad till mitt rum som är 218. Hade bokat de billigaste rummen och detta hade utsikt ut mot "skogen" utanför vilket var trevligt, hade även lite apor som traskade runt och var uppe och gick på huset några gånger. Om jag fick välja rum skulle jag nog ta 201 som är rummet närmast poolen och utsikten från deras balkonog blir då mot pool-området som är väldigt fint, kanske störs man dock lite av att alla andra människor är där.
Rummet är inte direkt stort men har det nödvändigaste i form av en säng, skrivbord, avlastningsyta för väskor samt dusch/toalett och en balkong.
20170418_134525.jpg 20170418_134536.jpg 20170418_174242.jpg 20170418_134551.jpg 20170418_134608.jpg 20170418_134634.jpg 20170418_134651.jpg

Varje dag är det någon form av aktivitet som man gratis kan delta i, det kan antingen vara yoga för nybörjare eller kanske en filmkväll nere vid poolen. I priset ingår även frukost varje dag samt afternoon tea av den enklare sorten. Det finns även cyklar att låna om man vill utforska området lite.
20170419_111141.jpg 20170419_220508.jpg 20170419_220829.jpg

En av anledningarna till att jag valde detta hotell var poolen, ville ha en infinitypool och den var verkligen fin även om jag skulle vilja att den slutade mer längs med sluttningen. Runt poolen fanns det ett 30-tal solstolar med parasoll man kunde använda samt även några "beanbags" eller vad de kallas som man kunde slå sig ner i.
20170418_165738.jpg 20170419_155522.jpg 20170420_071907.jpg 20170420_071939.jpg 20170420_072603.jpg 20170420_071848.jpg 20170418_165835.jpg 20170418_143238.jpg 20170418_143244.jpg

Frukosten på hotellet bestod av en meny med diverse olika maträtter och under mina två dagar var det inte samma mat båda dagarna. Det erbjöds olika former av hälsosamma drycker i form av juice och smoothies, korg med bröd och olika varma/kalla rätter man kunde beställa från menyn. Måste säga att denna frukost fungerade mycket väl och all serveringen skedde vid bordet så det var ingen buffé.
20170419_100517.jpg

Sista kvällen passade jag även på att testa en middag på hotellet där det blev att pröva lite lokal mat samt egen glass. Kan inte påstå att det var direkt billigt så därmed var det kanske inte direkt prisvärt men det smakade mycket gott. Stort plus att de faktiskt hade någon annan öl än Bintang och Heineken på menyn. De hade två veteöl från något mindre bryggeri på ön där den mörkare varianten faktiskt var helt ok.
20170419_201157.jpg 20170419_201745.jpg 20170419_203558.jpg

Sammanfattning
Helt klart ett väldigt bra hotell men jag tycker nog att det kostar lite mycket mot vad man får. Att det ligger 20-25 minuter utanför själva Ubud har sina för och nackdelar helt klart, men det fanns många hotell i centrala Ubud som erbjöd liknande rum men inte samma vyer för en sjättedel av priset och vid nästa besök blir det nog något av dessa.
Hotellet håller absolut hög klass och det passar bättre för par som reser än ensamma resenärer. Filmkvällen nere vid poolen var riktigt cool måste jag säga, väldigt speciellt att sitta ute i solstolarna när det är mörkt och se på film vid kortändan av poolen.

Förlåt, jag fattade inte riktigt vem som bestämde om att byta, om det var ditt eget val eller en sådan situation uppstod.
Vi planerade exakt en likadan resa från Bangkok via Tokyo och Seoul med det kan vi glömma.

Tack för en fantastisk reserapport, uppskattas verkligen.
Jag skulle egentligen åkt DPS-BKK-ICN-FRA på hemvägen och sträckan BKK-ICN var i Thai First. Thai bytte dock plan till ett utan First och jag ringde då Tallinn (2-4-1 bokning) och undrade vad vi kunde göra för att lösa problemet. Jag föreslog att åka via Tokyo med Thai First och sen till Seoul med Asiana och det gick dom med på som ett undantag då jag haft First tidigare till Seoul men blivit av med det pga flygplansbyte. Detat byte kom några veckor innan avresa och jag ringde SAS på direkten för att se hur vi kunde lösa det.

Jag skulle egentligen åkt DPS-BKK-ICN-FRA på hemvägen och sträckan BKK-ICN var i Thai First. Thai bytte dock plan till ett utan First och jag ringde då Tallinn (2-4-1 bokning) och undrade vad vi kunde göra för att lösa problemet. Jag föreslog att åka via Tokyo med Thai First och sen till Seoul med Asiana och det gick dom med på som ett undantag då jag haft First tidigare till Seoul men blivit av med det pga flygplansbyte. Detat byte kom några veckor innan avresa och jag ringde SAS på direkten för att se hur vi kunde lösa det.

Bra att det löste sig på ett bra sätt och att du fick resa i två First istället för en.
Tack för ett snabbt svar.

Denpasar - Bangkok - Tokyo (Narita)
Efter drygt 1 vecka på Bali var de dags att åka hemåt igen och för transporten skulle Thai och Asiana stå för, en kortare flygning var samt en längre. Denna del av rapporten behandlar båda flighterna med Thai Airways, från Denpasar till Bangkok i Business och vidare till Tokyo i First.

Denpasar - Bangkok
Flight:
TG432 Denpasar - Bangkok
Flygplan: Boeing 777-300
Plats: 15K

Det hela började med att jag checkade ut från Alila i Ubud, hade fått ha kvar mitt rum lite extra så att jag direkt vid utcheckning kunde följa med min skjuts till flygplatsen som ingick i hotellpriset. Bilresa på Bali är lite kaotiskt men allt går bra fram till flygplatsen och vi svänger in vid departures, BAAAAM. Min chaufför svänger in precis framför en annan bil som kör framåt och det blir en liten krock. Som tur var ingen större fara men helt klart min chaufförs fel då han svängde in precis framför en annan bil även om det är han själv som blir mest sur och hoppar ut och skriker på den andra chauffören.

Efter det lilla kaoset vid avlämning på flygplatsen så är det skönt att kunna checka in. Här blir det dock lite problem då de först bara vill checka in mina väskor till Tokyo då jag har över 12h stopp där. Vänta lite nu, jag har bara 2h stopp och det visar sig att check in agenten glömde den lilla detaljen att flighten från Bangkok till Tokyo var en nattflight och att man landar morgonen efter. Förstod inte mycket av vad de pratade om vid checkin men de såg ut som fågelholkar när de fick se hur jag skulle flyga hem, antar att det inte är jättevanligt att de får checka in någon via Bangkok-Tokyo-Seoul innan man kommer till Frankfurt. Efter att de fixat nya bagagelappar så får jag i alla fall ut boardingpass för de första två flighterna och kan gå vidare mot securityn

Lite förvånad dock över att de ska kontrollera mitt pass och boardingpass 4 ggr innan man är igenom säkerhetskontrollen. Vid själva säkerhetskontrollen tittade först en person detta för att sen några meter senare skulle någon annan kontrollera samma sak.
Tiden till avgång spenderades i den lounge som används av PriorityPass samt Star Alliance bolagen. Det finns 3 lounger men hade bara tillgång till denna. Loungen i sig var helt ok, fanns ok med dryck och en blandning av maträtter att välja på, antingen snacks eller en lättare måltid. Hade drygt 2h i loungen innan det var dags för boarding och det sista jag gör innan jag lämnar loungen är att byta om till långbyxor och tröja istället för de shorts och flipflop samt tshirt man levt i de senaste dagarna. Det hade blivit en kö på herrarnas, jag var helt klart inte ensam om att göra detta byte.

Boarding hade redan börjat när jag kommer till gaten och det går fort att komma på via prio boarding. Ombord är det riktig longhaul config på stolarna, kan dock tycka att det är väldigt trångt då man knappt kom in i stolen då den var så nära stolen framför.
20170420_170959.jpg 20170420_171006.jpg

Vi lyfter strax innan solnedgången och får först lite nötter och dryck serverat innan maten.
20170420_181721.jpg

Som förrätt serveras avokado samt någon fiskrör som inte funkar för mig, det var dock bara att skrapa bort röran och äta upp allt annat.
20170420_182621.jpg

Till huvudrätt fanns det flera val och inget föll mig riktigt i smaken men det fick bli lamm, potatis och grönsaker. Lammet var kanske ingen höjdare då jag ogillar när det är massa fett och ben på min köttbit men det som jag kunde äta var i alla fall gott.
20170420_184247.jpg

Till efterrätt serveras en chokladkaka, lite frukt samt någon väldigt konstig gele-liknande skapelse som inte var god över huvud taget.
20170420_190047.jpg

Efter maten fördriver jag tiden med en film samt att dricka lite mer champagne. Här hände något väldigt konstigt då de var ute för en sista servering och jag bad om lite mer champagne. Får bara ett skratt tillbaka av personalen och vet inte riktigt vad det skulle betyda men efter några minuter fick jag i alla fall ett till glas.

Efter landning i Bangkok så taxar vi bort till en remote stand och första tanken är TYPISKT då jag inte hade direkt lång connection i Bangkok och hade tänkt försöka hinna med massage. Sen slår det mig att jag kanske får en egen buss in till terminalen då jag ska vidare i First. Mycket riktigt, när jag kommer ner för trappan står en värdinna med en skylt med mitt namn på och vi hoppar in i en minibuss som tar oss till någon genväg på terminalen. Blir sedan körd med golfbil till security och efter det direkt till Första klass loungen. Hade redan frågat om massage och om jag skulle hinna med 1h massage eller inte, när vi kommer till loungen får jag dock reda på att det är för lite tid för det så det får bli rygg och axelmassage istället i 30 minuter. Efter massagen blir det ca 20 minuter i loungen innan jag blir hämtad ca 10 minuter innan planerad avgångstid för att gå till flighten som ska ta mig till Tokyo.

Sammanfattning
Överlag är detta en mycket bra flygning i business, flygtiden är strax under 4h och det är inga problem att få tiden att gå. Även om stolen är rätt trång så är den bekväm och hade lätt kunnat spendera mer tid där men för att sova i skulle det nog inte vara någon höjdare då det riskerar att bli väl trångt. Det här är faktiskt min första flight i business med Thai och det mesta var mycket bra även om jag aldrig förstod varför de skrattade åt mig när jag beställde ett sista glas champagne. Något som dock är väldigt störigt är att alla utrop gjordes på 3 språk och att filmen då pausades i ca 5 minuter.

Så var det dags att pröva det 4e bolaget i First på denna resa, dock under en nattflygning och jag hade inte riktigt gjort hemläxan om detta i förväg vilket man fick sota för. Med tanke på att det fanns flera First awards dagarna före hemresa så antog jag att kabinen skulle vara långt ifrån full.

Bangkok - Tokyo (Narita)
Flight:
TG640 Bangkok - Tokyo
Flygplan: Airbus 380
Plats: 1A

Efter att ha suttit i loungen ett tag och väntat på att bli upphämtad så börjar man ju undra lite vad som händer och om de glömt bort en då tiden för boarding passerats med råge utan att någon kommer och hämtar mig. Har lite svårt för att någon annan ska ha koll på allt åt mig istället för att själv sköta saker och ting. När jag väl bestämmer mig för att fråga vad som händer så kommer de faktiskt och hämtar mig och vi får en promenad längst ut i terminalen. Skönt att få röra lite på sig i alla fall inför denna nattflight som väntar.

Boardingen var redan pågående och passagerare i economy höll på att boarda när vi kom till gaten men vi fick direkt passera på sidan. Väl ombord möts jag av de två som jobbar i First-kabinen och får reda på att jag är enda passageraren. 12 platser i First helt för sig själv händer inte direkt ofta. Byter om till pyjamas och får ett glas Dom Perignon 2006 samt en pralin innan takeoff. Var dock lite hungrig så chokladen försvann direkt och hon som i huvudsak skötte serveringen kom ut med ett antal till innan takeoff. Pga restriktioner på Narita och när man får landa så blir vi kvar i Bangkok ca 30 minuter extra för att inte landa före 6 i Tokyo. Det går ju inte direkt någon nöd på en med Dompa och choklad, värre kan man ha det.
20170421_034417.jpg

I och med att vi har rätt mycket tid över så pratar crew en del med mig och de förundras varför jag inte flyger direkt med Thai till Frankfurt istället för via Tokyo och Seoul. Fick förklara att jag var ute för att flyga så mycket som möjligt och ville testa så många bolag som möjligt och det verkar som att de förstår och att det åtminstone inte är första gången de stöter på någon som reser på detta sätt.

Innan vi startar så tas även beställningen på vad jag vill äta. Det finns väldigt lite att välja på för denna nattflight, eller rättare sagt det finns inget val alls förutom en liten laxbit, små oxfilé bitar samt en fänkålssoppa. De erbjuder sig dock att jag kan få allt från frukostmenyn som är desto mer omfattande innan jag går och lägger mig om jag vill.

Efter att vi parkerat nästan 30 minuter extra vid gate så är det dags för pushback och sen ut mot startbanan. Det är något speciellt med att flyga A380 då det är så stort och jag älskar det. Vi får dessutom en "flygande start" då vi inte behöver stanna innan vi sätter full fart och lyfter och sätter kurs mot Tokyo.

Så fort som skylten för säkerhetsbältet släckts så böjar serveringen att förberedas och det tar inte lång tid förrän de kommer ut och dukar i ordning mitt bord och fyller på ett glas med champagne. All mat serveras samtidigt, två små skålar med lax och kött samt en stor skål med soppa. Allt smakar mycket bra och jag blir faktiskt någorlunda mätt på detta och klockan har trots allt passerat midnatt.
20170420_231216.jpg

Efter att ha ätit upp måltiden så får jag även in lite från fruksotmenyn där jag väljer lite frukt och en yoghurt innan det är dags att sova.
20170420_232945.jpg

Besättningen bäddar snabbt i ordning min stol till en säng och jag väljer sedan att sova och att inte bli väckt till frukost då jag ändå har väldigt svårt för att äta så tidigt på morgonen. Sover genom hela flygningen utan att vakna så måste säga att sovkomforten är mycket bra.
När jag väl vaknar får jag ett glas champagne samt lite fler praliner att äta, crew gjorde det bästa för att se till att jag alltid hade något att äta och dricka vilket uppskattas :)

Nedan lite bilder på kabinen och bäddningen.
20170420_235115.jpg20170420_220637.jpg 20170420_220632.jpg 20170420_221427.jpg

Toaletten på Thais A380 är verkligen stor
20170420_230307.jpg 20170420_230314.jpg

Vi landar på Tokyo Narita ungefär 06:10 och när vi taxar in till terminalen ser jag det plan som sedan ska ta mig till Seoul, blir lite förvånad då jag inte trodde att de skulle övernatta i Tokyo utan flygas in på morgonen.
20170421_061829.jpg

Vi får gate längst ut vid 40-gaterna och går direkt till transfer desken som är het tom. Jag behöver mina boardingpass för mina kommande två Asiana flygningar som de inte kunnat fixa tidigare. Hittar dock en lapp där det står att de hanterar allt detta i gaten från 08:00.
Loungen ute vid dessa gater är stängd så jag går bort till den borta vid 50-gaterna och inser att Narita är helt stendött en fredag morgon vid 06:30, det finns absolut ingenting som är öppet på flygplatsen. Den andra loungen var som tur var öppen och efter lite förhandlande får jag komma in i den vanliga loungen (ej First-delen) trots att jag inte har något boardingpass men kunde åtminstone visa mina bagagekvitton samt att jag var star gold och det godkändes för att komma in till slut.
Bilden visar fredagsrusning på Narita vid 06:30, lite skillnad mot resmönstret hemma i Skandinavien.
20170421_064140.jpg

Sammanfattning
Överlag en väldigt bra flygning även om jag självklart borde gjort läxan och förbeställt mat så att jag kunde få något mer matigt att äta (då det var vad jag önskade). Besättningen skötte sig utomordentligt bra och var inte för på men inte heller frånvarande. Meningen med denna flight är helt klart att man ska lägga sig och sova direkt, inte få en full servering av mat.

Total tid med flightmap: 1h

Lounge: 4/5
Caviarservering/Förrätt: -
Huvudrätt: 3
/5
Efterrätt:-
Champagne: 4
/5
Ölutbud: 2/5
Vinutbud: 5/5
Crew: 5/5
Amenity Kit: 5/5
Stol: 5/5

TOTALT: 33 / 40

Då det inte serverades något förrätt eller efterrätt går inte detta att bedöma på denna flight.
Vinerna bedöms enbart ifrån vad som stod i menyn och det verkade väldigt bra även om jag inte testade något. Tyvärr fick jag inte med mig menyn så har inget minne exakt av vad som fanns ombord.

Toppen