Senaste nytt

[Semi-live] Kära dagbok... Asienresan som äntligen blev av!

Dags för en liten uppdatering efter ett par nätter här på Mercure Resort Sanur!

Lovade lite kul kring denna hotellbokning i förra inlägget, vet egentligen inte hur kul det är men jag tyckte det va kul vid bokning iaf!
Det hela är helt enkelt en felaktig prissättning på rummet jag bokade.

Från början hade jag bokat det billigaste rummet möjligt med flex rate, det låg på 1000:-/natten och va avbokningsbart fram till att vi skulle anlända, vilket kändes skönt.
Vad jag brukar göra är att gå igenom rate's lite då och då fram till avresa.
Ungefär en månad innan så låg priserna på exakt samma priser på det jag hade bokat, men va sugen på att få ett lite större och bättre rum.
Började gå igenom alla rummen och började överväga att boka något prepaid på samma ställe för att kanske landa på samma summa som mitt rum med flexrate hade idag fast få något bättre.
Helt plötsligt så kikar jag under fliken "Deals or package rates" hittar att för ca 1800:- extra kan jag välja till ett paket på samma rum som heter 'Romantic escape' som innehåller "Half board and a romantic dinner on the beach".
"Nja, det låter inte som någon jättebra deal".

Bläddrar helt sonika vidare och upptäcker att på den dyraste rumskategorin 'Executive room' som ska kosta 4300:- non refundable så kostar paketet 'Romantic escape' bara 5000:-. Alltså bara ett tillägg på 700:- från vad ej avbokningsbart skulle kosta ändå.
Taget sa jag och bokade, va mindre än en månad kvar till avresa ändå och körde!

Så från att ha haft det billigaste rummet för 4000:- så blev det de bästa rummet inkl frukost och en middag på stranden för 5000:-.
Det där med half board har jag inte ens orkat bråka om va det egentligen betyder, vi fick en trevlig middag på stranden och en frukost som ingår för en liten slant och ett bra mycket bättre rum :)

Detta kanske va helt ointressant, men vid bokningstillfället kändes de som jag hade gjort en bra deal, jag kanske heller inte ha förklarat det rättvist hur pass bra det kändes!.

Rummet som sagt ett executive room, va skönt att uppgradera till något som inte hade utsikt mot en buske vilket verkade vara att man kunde få!
thumbnail_IMG_0087.jpgthumbnail_IMG_0088.jpg

thumbnail_IMG_0090.jpg

En av två pooler, denna ligger precis vid stranden och frukost/resturangen.
thumbnail_IMG_0091.jpg

Lågvatten på stranden.
thumbnail_IMG_0092.jpg

Jag fick en kompis på stranden!
thumbnail_IMG_0111.jpg

Dags att kyla bira i frysfacket!

thumbnail_IMG_0101.jpg

Äggstation på frukosten, helt ok frukost!
thumbnail_IMG_0102.jpg

Våran gratismiddag som jag känner att vi fått gratis på stranden, va lite pinsamt att det bara va ett bord utställt på stranden och alla gick förbi och kollade på en som om man va dum i huvudet!
thumbnail_IMG_0134.jpg

På fredag så bär det av till Gili Trawangan i 7 nätter!
Har precis löst båttransport över dit, va inte det lättaste, mycket fullbokat från Sanur, Serangan och Padang Bai.

Dåligt med uppdateringar här, skärpning!
I fredags så åkte vi till Gili Trawangan från Sanur's hamn, inte den roligaste båtresan man gjort!

Inte det boardingpass man är van vid, men svårt att tappa bort.
thumbnail_IMG_0171.jpg

Första 40 minutrarna till Nusa Penida som va första och enda stoppet innan Gili T va båten nästintill tom, jag ropade hej för tidigt märkte jag när allt gick så smidigt och det va behaglig temperatur i kabinen då dörren i förren va öppen.
Men allt skulle förändra sig, båten fylldes upp på bredden med folk, förutom platsen mellan mig och min sambo, seatblock kallar jag det, andra kallar det kanske dryghet att inte ta bort sin ryggsäck, vad vet jag!

Rena businessclassen, längst fram i plane.. jag mena båten, bra benutrymme, vatten serverades lite då och då och även åksjuketabletter till dom som inte va smarta och tog en direkt när man vaknade på morgonen! :cool:

thumbnail_IMG_0179.jpg

Totalt tog resan närmare 4h, 40min till Nusa Penida, 45min stopp i Nusa Penida med att fylla bränsle och passagerare, 2h körning till Gili Islands och drygt en kvart att stå och vänta på att få lägga till i hamnen på Gili T.

Magiskt fint vatten när man anlände på Gili T!

thumbnail_IMG_0183.jpg

Hotellet som vi bokat ligger lite längre in på ön, min känsla när jag letade boenden var att man kunde få lite bättre standard för samma peng om man inte bodde så "centralt" vid hamnen/havet.
Vi hade en 7 minuters promenad från hamnen till vårat boende, och "vägarna" är inte direkt anpassade för att släpa stora resväskor, men vi vägrade använda oss utav någon av hästtransporterna då hästarna ser ut att vara duktigt vanskötta.
Motorfordon existerar inte på hela ön, cykel och elmopeder är det vanligaste här!

Vårat rum som va en aningen mindre än vad jag trodde att det skulle va!
Och lite mer spartanskt än jag trodde också, men för 500:-/natten är det inte så mycket att klaga på, om någon hade frågat om råd hade jag nog kanske bett dom hitta ett ställe med aningen högre standard, detta är precis så vi inte lämnade direkt! :D
thumbnail_IMG_0184.jpgthumbnail_IMG_0185.jpgthumbnail_IMG_0186.jpg

Området har två pooler, varav den ena är precis utanför dörren från vår bungalow.

thumbnail_IMG_0191.jpg

En av kvällarna spenderades på den västra sidan av ön och kollade på solnedgången och drack blaskiga happy hour drinkar.

thumbnail_IMG_0202.jpg

Gillar den positiva inramningen av Gili. Blir sugen direkt. :cool: Enjoy!
Tre dagar hade jag siktat på, hade nog satt en kula i pannloben om jag hade suttit fast här under pandemin som några kompisar gjorde i mars 2020

Kommer en ny uppdatering om ett par dagar vad vi tagit för beslut angående ön ;)

Blev en spontanare till Lombok i två dagar, vi ledsnade lite på Gili T, hela ön va rätt sunkig, men va kul ett litet tag!
Om någon hade frågat om dom ska åka till Gili Trawangan hade jag nog sagt, max tre dagar, inte mer.
Alternativt blanda lite med dom andra Giliöarna som finns, har dock inte testat dom själv, men ska va lite mer chill.

Vi valde att skippa att åka båt tillbaka till Bali och bokade istället flyg från Lombok, så då får man testa på båda delar!

Pratade med dom på hotellet om dom kunde lösa en transport till Kuta Lombok åt oss från Gili T, vilket va lätt att fixa med privat transport hela vägen för 950k IDR.

Blev eskorterade ner till stranden och en privat speed boat som skulle ta oss över sjön till Bangsal på nordvästra Lombok där nästa person i kedjan skulle köra oss till Pullman på södra Lombok.
thumbnail_IMG_0238.jpgthumbnail_IMG_0254.jpg

Framme i Bangsal blev det även att hoppa av på en strand också, gissar på att detta är för att komma runt hamnavgifterna på 10k IDR/person + att slippa allt stök, vilket är värt att slänga av sig skorna och hoppa ner i vattnet.

Blev en behaglig bilresa i en modern större Toyota som varade i ca 1h45min, helt ok!
Ankom till Pullman innan incheckningstid så vi droppade väskorna och drog ner och käkade vid poolen, tillbaka till repan och hämtade nycklarna sen!
thumbnail_IMG_0246.jpgthumbnail_IMG_0247.jpgthumbnail_IMG_0248.jpgthumbnail_IMG_0249.jpgthumbnail_IMG_0250.jpg

Bra standard för 1200:-/natten skulle jag säga, vill man ha resortkänsla och testa något annat än Bali skulle jag rekommendera detta!

Här stannar vi bara i två nätter för att slippa Gili T lite, men även kul att testa Lombok lite snabbt.
Imorgon så flyger vi tillbaka till Bali för 6 nätter i Kuta

En fråga om annat, är det någon som vet var man kan skaffa glasögon/solglasögon på recept billigt och enkelt i någon av städerna Jakarta, Kuala Lumpur eller Singapore?
Helst gärna få det direkt i handen, men ett dygn skulle funka också!

Vi va i Ubud 2019 och har inte testat Kuta förut, vi gillar stojigt så det är lugnt! ;)
Det är med flit som vi spenderar majoriteten av tiden i Kuta på Bali, har varit många lugna kvällar hittills, men nu blir det åka av!
Ultimo var en ok restaurang, italiensk. Shishi en schysst nattklubb. Båda i Seminyak men är i princip gratis ned Grab bike dit från Kuta…. Ultimo kräver nog bokning. La Flavela ligger också i krokarna.

Toppen