Senaste nytt

[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester

JensE

Medlem
Menyerna som finns ute på borden, är det samma som i Galleries First?
En del är samma på menyn men Concorde Rooms meny har lite mer att välja på.
Sen är det lite småroliga saker som på frukostmenyn så finns Eggs Benedict på båda menyerna fast i Galleries First får du bara ett ägg så lite falsk marknadsföring :)
 

palmen

Moderator
Imorgon borde jag ha tid att uppdatera ordentligt då jag har hela dagen fri innan det ska flygas på kvällen.
Ni får stå ut med en pre departure drink på 1A med BA55 från igår.

Jag är ingen champagne kännare med denna Laurent Perrier Grand Siecle (eller hur det stavas) är till och med god för mig, men hade hellre tagit en Air Craft (öl).

20190722_184513.jpg
 

palmen

Moderator
Då backar vi bandet lite till 1 vecka sedan då det var premiär för min del att flyga Singapore Airlines i business på longhaul.
Singapore - Johannesburg var sträckan jag skulle flyga med en A350-900, där jag valt säte 19K.
20190717_162103.jpg 20190717_171209.jpg
20190717_162139.jpg

I den bakre kabinen som jag satt i var vi endast 2 passagerare och servicen var på topp från start. Flera som kom fram och presenterade sig innan vi startade och stor skillnad mot att flyga intra Asien på flighter som är någon timme. Lugnt och skönt i min "fåtölj" eller vad man ska kalla det.
20190717_161532.jpg
20190717_161358.jpg 20190717_161407.jpg
20190717_161504.jpg 20190717_162511.jpg
20190717_161358.jpg
20190717_161422.jpg
20190717_161906.jpg

Innan flighten hade jag bokat book the cook med två olika kötträter, först någon kalvfilé och sedan en rib eye steak innan landning.
Kalven var lite tråkig i färgen då den var rätt grå, men det smakade bra, valde något rött vin att dricka till maten då ölutbudet inte direkt är det bästa ombord. Till efterrätt blir det vienetta glass, ostar samt lite kaffe och en singapore sling.
20190717_173138.jpg
20190717_174000.jpg
20190717_175714.jpg 20190717_182846.jpg
20190717_180553.jpg

Något märkligt som hände under flighten var att en kvinna från vad jag tror var Premium Economy rusar fram i galleyt framför mig och börja skrika och hålla låda när vi är i rätt kraftig turbulens. Hon hade minsann betalat väldigt mycket för sin biljett och personalen var väldigt oförskämd. Nu vet jag ju inte vad som hade hänt men jag gissar att problemet upptod i samband med att kapten slog på skylten för säkerhetsbältet när vi hamnade i turbulensen. Efter någon minut blir hon i alla fall tillbakavisad till sin plats med uppmaningen att de skulle ta tag i det efter att det åter igen var lugnt att röra på sig i kabinen. Någon av de mer sceniora i besättningen fick hantera det där. Kändes lite som en DYKWIA situation med en passagerare som inte ville bli tillsagd vad man ska göra.

Flighten passerar på och jag nickar väl till en liten stund och i övrigt ser jag på netflix för att fördriva tiden.

Innan landning så är det en andra servering och då vi skulle landa på kvällen så passade det bra med en ordentlig köttbit tyckte jag. Jag hade dock ingen aning om att den skulle vara så stor. Smakade gott även om jag saknar lite grill/stekyta på köttet, här kändes det som att den bara var tillagad i ugn.
20190718_003342.jpg
20190718_004400.jpg

För att summera denna flygning så är det verkligen stor skillnad på intra asien mot longhaul i business. Vilken service man fick, det tog inte många sekunder efter att man indikerat att man var klar med sin maträtt förrän den plockades bort och snabbt kom nästa rätt in. Servicemässigt var nog detta en av de absolut bästa flighter jag haft i business, men det finns mer att jobba på med maten och framförallt ölutbudet ombord.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Återigen backar vi tillbaka lite och nu till något som jag sett fram emot väldigt mycket, första gången jag ska flyga British Airways i First, och det är en tur och retur från Johannesburg till Bacelona som bokats till ett väldigt förmånligt pris med 500TP intjäning. Det finns två flighter om dagen att välja på, en med A380 och den andra är en B747. När jag väl bokade detta var det väldigt stressigt så jag tog bara något av alternativen utan att titta mer noga, det föll sig så att det var A380 åt båda håll som jag bokat in, inte mig emot även om jag alltid försöker välja B747 när det finns möjlighet.

Mycket har man hört om BAs ombordprodukt och att den inte ska hålla måttet jämöfrt med många andra bolag, en del går till och med så långt och säger att den är sämre än business hos andra bolag. Här håller jag verkligen inte med, det är en bra First produkt och det nya konceptet som lanserades i början på maj behöver inte skämmas för sig.

I Johannesburg renoveras BAs lounger just nu så jag blev hänvisad till SLOW loungen istället, här fördrev jag bara tid utan att varken äta eller dricka. Kommer till boarding 3 minuter efter utsatt tid och då har majoriteten av planet redan boardat trots att det är 1h till avgång. Snabbt ombord och blir visad till mitt säte 1A.

Stolen är väldigt bekväm tycker jag personligen och jag gillar "lådan" man sitter i, blir väldigt privat men känns ändå inte instängt, fördelen med att sitta på första raden på A380 är att på sidan om de båda fönsterplatserna så är det crew utrymme där massa saker förvaras, man har med andra ord ingen granne direkt på sig utan alla sitter bakom (kan vara skönt om man reser ensam).
20190720_183002.jpg 20190720_183008.jpg 20190720_184131.jpg

Hon som ska servera mig under flighten kommer och presenterar sig och frågar om jag vill ha lite Champagne, vilket jag inte tackar nej till. Laurent Perrier Grand Siecle (eller hur det stavas) var riktigt gott, kan ju inget om champagne men troligtvis topp 3 av det jag testat ombord på flyg.
Några minuter senare är hon förbi igen och noterar att jag enbart ätit de kanderade cashewnötterna och undrar om jag vill ha en skål med enbart sådana istället. Blir även erbjuden pyjamas och amenity kit som jag tackar ja till (kan dock undra varför jag aldrig fick några tofflor). Hinner med 3 glas bubbel innan vi ska starta, helt klart en fördel när man boardar så tidigt.
20190720_184057.jpg

Vi startar på utsatt tid och sätter kurs norrut mot London. Innan start har jag fått lägga beställning på vad jag vill äta och dricka, självklart hade jag frågat om att få BrewDog Air Craft ölen (som enbart serveras i First) redan som pre departure drink men då var det bara champagne som gällde. Tar inte många minuter förrän de kommer in med hela flaskan till mig så jag kan få min öl, och här har man verkligen lyckats med en väldigt god Brett IPA med mycket toner av citrus, slår det mesta som SAS haft ombord från Mikkeller, även om jag fortfarande håller WPS1 som den bästa. Jag har även släpat med mig ett "riktigt" ölglas på denna resa för att kunna få njuta av ölen i ett glas som jag gillar.
20190720_195419.jpg 20190720_230119.jpg

Dags för mat där det först kommer in lite kanapéer, jag har sedan valt laxen till förrätt och köttet till huvudrätt. Laxen med rödbetor var mycket god, men vad har man lyckats göra med köttet? Det smakade bra men så well done vill jag absolut inte ha mitt kött och den var rätt torr, tur det fanns sås till i alla fall.
20190720_195605.jpg 20190720_204146.jpg 20190720_210437.jpg 20190720_210536.jpg

Avslutar middagen med att testa de 3 olika vinerna ombord samt lite ost. Det franska vinet blir en klar vinnare här (Chateau Chauvin Grand Cru Classe 2012). De ävriga vinerna var en Pinot Noir från Sydafrika (2017) något Italienskt från samma årgång. Känns som man satsar på ett bättre vin och två lite billigare.
20190720_213658.jpg 20190720_212954.jpg

Efter maten är det dags att sova och jag sover helt ok och vaknar lagom till att frukost börjar serveras. Det är dock väldigt varmt i kabinen, och täcke känns totalt onödigt.
Skippar frukosten, tar bara ett glas apelsinjuice och en smoothie.

SUMMERING
Jag hade inga jättehöga förväntingar på British Airways i First efter allt man hört. Men jag tycker de har ett oförtjänt dåligt rykte. Klart det finns saker som går at förbättra och köttet får totalt underkänt, men som helhet är det en bra upplevelse och jag tycke rpersonligen att stolen är den skönaste First stol jag testat, det känns som att sitta i en väldigt bekväm fåtölj typ.

----------------------------------------------------------------------

Tillbakaresan till Johannesburg var 24h efter att jag kommit till Barcelona, en kort flight upp till London och lite drygt 4h på Heathrow innan flighten till Sydafrika så att jag kunde testa Concorde Room. Tog bara lite champagne (samma som ombord) och 2 rätter i matsalen för att inte äta mig för mätt innan flighten.
20190722_165616.jpg
20190722_161024.jpg
20190722_162528.jpg

Boarding var utsatt till 18:05 och jag beger mig till gaten så jag är där strax innan, det är ingen action alls och folk hra inte ens börjat köa i fållorna, jag ställer mig bakom en annan man som precis kom före mig i Boarding grupp 1 och nu blir det värsta "kosläppet" helt plötsligt rusar ca 200 pers som suttit vid gaten och väntat till sina fållor, rätt intressant syn måste jag säga. Det tar ett tag innan boarding startar och när vi väl börjar så är jag först ombord i First kabinen och slår mig snabbt ner på 1A även på denna flight.
20190722_181007.jpg 20190722_182435.jpg
20190722_182304.jpg 20190722_184513.jpg 20190722_182727.jpg

Samma procedur som flighten till London, presentation av kvinnan som ska servera mig, erbjuden pre departure drink och nötter. Jag passar även på att meddela att jag vill köpa något från duty free sortimentet som var slut på vägen upp.
Pushback på utsatt tid och det är alltid lika härligt att starta med en A380, det är så tyst och accelerationen är mjulk och man lyfter sakta mot skyn.
På denna flight har jag fått tofflor till pyjamasen och en grå necessär istället för mörkblå. Ölen serveras direkt, men i annat glas än förra gången. Passar på att fråga om hur många flaskor de har ombord och till min förskräckelse så har de bara två stycken. Förklarar att jag gärna skulle vilja köpa med den andra flaskan om den blir kvar för att kunna bjuda en vän på den. Inga problem får jag till svar, vi ser till att den flaskan kommer med dig av planet och du kan få några burkar med Speedbird100 också. Det är sånt här jag verkligen gillar, även om man kommer med en fråga om något som kanske inte ritkigt är OK egentligen så var det inga problem att göra mig nöjd och glad. Under flighten pratar jag en hel del med hon som serverar mig, vad jag är ute på för resa och mitt ölintresse, hon skrattar mest och konstaterar att jag flyger mer än vad hon gör just nu :)
20190722_195948.jpg

Till middag har jag åter igen valt lax till förrätt och kött till huvudrätt, hoppas att de ska vara lite bättre kött denna gång. Laxen var väldigt god men köttet är åter igen well done, även om den fortfarande var saftig och smakade bra.
20190722_203710.jpg
20190722_210629.jpg
20190722_210803.jpg

Avslutar middagen med lite dessertvin och ostar innan det är dags att sova.
20190722_213129.jpg

Åter igen sover jag bra men är på tok för varmt och vaknar ca 2h innan landning och frukosten ska precis börja serveras. Efter att jag satt mig upp i stolen hittar jag ett fint litet paket med 3 drycker i som ligger bredvid min plats :)
20190723_041050.jpg

Jag väljer full english breakfast med lite apelsinjuice och champagne, även om jag åt ordentligt med mat innan jag somnade var jag hungrig igen. Blev ytterligare några glas innan vi landade i Johannesburg.
20190723_042637.jpg

SUMMERING
Åter igen en stabil flight i First med British Airways, mycket är verkligen på topp, men köttet får åter igen ett lägre betyg. Personalen är dock väldigt bra och jag gillar den brittiska servicen och hur man interagerar med sina resenärer.

Skulle jag åka British Airways i First igen? Absolut, om priset är rätt eller om jag kan uppgradera med Avios (börjar ramla in en del sådana nu på kontot efter dessa resor).
 
Last edited:
Toppen