Problemet är väl B-piren där bl.a UA och TG kommer. Men vad jag förstår så kommer all non-schengen i T5 att samlas i F-piren på något års sikt när inrikes flyttar till T5.
Mvh
/NotRyan
TG ankommer F men avgår B, iaf de gånger jag rest.
Problemet är väl B-piren där bl.a UA och TG kommer. Men vad jag förstår så kommer all non-schengen i T5 att samlas i F-piren på något års sikt när inrikes flyttar till T5.
Mvh
/NotRyan
Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.F-piren ankomst
Newbie-misstag att stå i passkontrollkön längst till höger = 14 pers från Emirates crew + vår personal från SK964 ställer sig bredvid och "glider förbi".
Nu var vi visserligen lite försenade men har man otur och hamna med bara 1 till long haul här så blir det både trångt och tar lång tid.
Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.
Jag har japsnskt pass så det är kritiskt att springa till immigrationen innan andra icke EU/ECC medborgare från flyget kommer ikap.
På min senaste Air China flight från Beijing var säkert mer än hälften av passagerarna asiater så det blev väldigt lång kö för " All passport"...
Numera ska ju alla pass scannas också. Innan har de scannat lite då och då, och snabbat upp kontrollerna när det behövs.Kön för EU rör sig snabbt, men oftast är den väldigt lång, så man får vänta länge på sin tur.
Finns några planer för automatisk passkontroll på Arlanda? OSL, CPH och HEL + många andra har ju redan detta sedan länge.
Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.Det pratades om det 2016, men sen verkade man installera ny teknik i de bemannade båsen istället bara. Och jag vet i ärlighetens namn inte om polisen tycker det är värt att göra en stor investering för det relativt lilla antal pax som flyger ut utanför Schengen från Arlanda. Och det blir ännu mindre intressant i det konstanta ombyggnadsflux Arlanda är i.
Utöver Arlanda är det väl en handfull från GOT och något plan då och då i Malmö som flyger till typ Makedonien som behöver passkontroll.
Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.