Senaste nytt

Seg passkontroll på Arlanda Terminal 5

F-piren ankomst

Newbie-misstag att stå i passkontrollkön längst till höger = 14 pers från Emirates crew + vår personal från SK964 ställer sig bredvid och "glider förbi".

Nu var vi visserligen lite försenade men har man otur och hamna med bara 1 till long haul här så blir det både trångt och tar lång tid.
 
Last edited:
F-piren ankomst

Newbie-misstag att stå i passkontrollkön längst till höger = 14 pers från Emirates crew + vår personal från SK964 ställer sig bredvid och "glider förbi".

Nu var vi visserligen lite försenade men har man otur och hamna med bara 1 till long haul här så blir det både trångt och tar lång tid.
Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.

Jag har japsnskt pass så det är kritiskt att springa till immigrationen innan andra icke EU/ECC medborgare från flyget kommer ikap.

På min senaste Air China flight från Beijing var säkert mer än hälften av passagerarna asiater så det blev väldigt lång kö för " All passport"...
 
Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.

Jag har japsnskt pass så det är kritiskt att springa till immigrationen innan andra icke EU/ECC medborgare från flyget kommer ikap.

På min senaste Air China flight från Beijing var säkert mer än hälften av passagerarna asiater så det blev väldigt lång kö för " All passport"...

Kön för EU rör sig snabbt, men oftast är den väldigt lång, så man får vänta länge på sin tur.
 
Finns några planer för automatisk passkontroll på Arlanda? OSL, CPH och HEL + många andra har ju redan detta sedan länge.
 
Last edited:
Finns några planer för automatisk passkontroll på Arlanda? OSL, CPH och HEL + många andra har ju redan detta sedan länge.

Det pratades om det 2016, men sen verkade man installera ny teknik i de bemannade båsen istället bara. Och jag vet i ärlighetens namn inte om polisen tycker det är värt att göra en stor investering för det relativt lilla antal pax som flyger ut utanför Schengen från Arlanda. Och det blir ännu mindre intressant i det konstanta ombyggnadsflux Arlanda är i.

Utöver Arlanda är det väl en handfull från GOT och något plan då och då i Malmö som flyger till typ Makedonien som behöver passkontroll.
 
Det pratades om det 2016, men sen verkade man installera ny teknik i de bemannade båsen istället bara. Och jag vet i ärlighetens namn inte om polisen tycker det är värt att göra en stor investering för det relativt lilla antal pax som flyger ut utanför Schengen från Arlanda. Och det blir ännu mindre intressant i det konstanta ombyggnadsflux Arlanda är i.

Utöver Arlanda är det väl en handfull från GOT och något plan då och då i Malmö som flyger till typ Makedonien som behöver passkontroll.
Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.
 
Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.

Håller med, men frågan är hur stor mängden är totalt, och vad som skulle kunna avhjälpas med att det faktiskt finns personal i alla bås och bättre köhantering från Swedavias sida.

Det är klart det blir korvstoppning när ett helt plan kommer på en gång.
 
Den mer Swedavia-mässiga lösningen på det problemet är väl att sätta ut ett par korvgubbar vid köerna så folk kan handla medans de väntar...

Men - egentligen borde maskiner vara logiskt. Att faktiskt bemanna alla luckor kräver en massa personal. Och eftersom det bara behövs extremt stötvis ett par gånger per dygn och i övrigt bara behöver en rätt liten bemanning, så är det säkert väldigt dåligt matchande med de avtal som personalen går under. Men med maskiner borde det vara enklare att hantera sådant, eftersom en mer begränsad personalgrupp kan hantera de som inte funkar med maskinerna.

Maskinerna tar väl ofta EU-pass (well, schengen plus några till tex uk), och de som inte har det får gå i manuell hantering? Det vore intressant att vetea hur stor andel av passagerarna, framförallt just vid dessa peakar, som skulle kunna använda maskinerna om de fanns.
 
Toppen