Seg passkontroll på Arlanda Terminal 5

  • Thread starter Thread starter lp
  • Start date Start date

lp

New member
Är det flera än mej som börjar tröttna på passkontrollen på T5 ?




Landade sist från LHR kl 11.10


Passkö 35 min !




Gången innan med Qatar på morgonen kl. 06.00 samtidigt som Ethiopian landade


Innan jag kom fram till luckan ( +40 min) så landade Thai ....


Get the picture ?




Mina två "hatobjekt" på ankomstsidan har ju tidigare toppats at Newark och Surarnabhumi.


Arlanda är i samma klass förutom att det är helt o-organiserat på en minimal yta skall 5-600 pers tränga ihop sej


och vänta i kö. Sen skall det klättras i trappor och åka rulltrappa för att komma till bagage-level.


Riktigt illa organiserat.


När man byggde nya F-piren så skapade man massa yta men endast för shopping,


i ren protest mot Swedavias dysfuktionella organisation så handlar jag aldrig något på Arlanda.
 
Måååånga flygplatser har trappor och rulltrappor i anknytning till immigrations. 35-40 min i kö är ingenting sett ur en internationell aspekt.
 
Då får vi jämföra äpplen med äpplen, vad har Arlanda för utrikes pax antal ? 15 mil ?

Landade i Hanoi i Augusti, gissar på att dom har motsvarande trafik som Arlanda.

Passkontroll: 5-6 minuter.
 
LP skrev:Då får vi jämföra äpplen med äpplen, vad har Arlanda för utrikes pax antal ? 15 mil ?Landade i Hanoi i Augusti, gissar på att dom har motsvarande trafik som Arlanda.Passkontroll: 5-6 minuter.Klicka för att utvidga...


Spelar väl ingen roll antalet pax per år, jag har ankommit både till EWR och BKK och passerat immigration på fem min respektive nästan två timmar. Allt jag säger är att 35 min i kö vid immigration vid internationellt resande inte är något konstigt.
 
Jag tror LP är delvis inne på ett spår. Med den "lilla" interkontinentala trafik som finns på Arlanda borde man kanske försöka optimera flöden via F-pieren. Jag har bara anlänt med UA(CO)69 på senare år, och då har det gått snabbt. Men det är inget bra utrymme där uppe om QR, UA, och TG kommer på samma tid.
 
Senator skrev:Jag tror LP är delvis inne på ett spår. Med den "lilla" interkontinentala trafik som finns på Arlanda borde man kanske försöka optimera flöden via F-pieren. Jag har bara anlänt med UA(CO)69 på senare år, och då har det gått snabbt. Men det är inget bra utrymme där uppe om QR, UA, och TG kommer på samma tid.Klicka för att utvidga...


Vissa dagar är det QR, ET, UA, SAS båda USA innom 60 min.
 
Senator skrev:Jag tror LP är delvis inne på ett spår. Med den "lilla" interkontinentala trafik som finns på Arlanda borde man kanske försöka optimera flöden via F-pieren. Jag har bara anlänt med UA(CO)69 på senare år, och då har det gått snabbt. Men det är inget bra utrymme där uppe om QR, UA, och TG kommer på samma tid.Klicka för att utvidga...


Problemet är väl B-piren där bl.a UA och TG kommer. Men vad jag förstår så kommer all non-schengen i T5 att samlas i F-piren på något års sikt när inrikes flyttar till T5.



Mvh

/NotRyan
 
NotRyan skrev:Problemet är väl B-piren där bl.a UA och TG kommer. Men vad jag förstår så kommer all non-schengen i T5 att samlas i F-piren på något års sikt när inrikes flyttar till T5.Mvh/NotRyanKlicka för att utvidga...


TG ankommer F men avgår B, iaf de gånger jag rest.
 
F-piren ankomst



Newbie-misstag att stå i passkontrollkön längst till höger = 14 pers från Emirates crew + vår personal från SK964 ställer sig bredvid och "glider förbi".



Nu var vi visserligen lite försenade men har man otur och hamna med bara 1 till long haul här så blir det både trångt och tar lång tid.
 
Brandten skrev:F-piren ankomstNewbie-misstag att stå i passkontrollkön längst till höger = 14 pers från Emirates crew + vår personal från SK964 ställer sig bredvid och "glider förbi".Nu var vi visserligen lite försenade men har man otur och hamna med bara 1 till long haul här så blir det både trångt och tar lång tid.Klicka för att utvidga...
Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.



Jag har japsnskt pass så det är kritiskt att springa till immigrationen innan andra icke EU/ECC medborgare från flyget kommer ikap.



På min senaste Air China flight från Beijing var säkert mer än hälften av passagerarna asiater så det blev väldigt lång kö för " All passport"...
 
Dr. Miles skrev:Jag som trodde att kön för EU/ECC medborgare gick snabbt oavsett med vilket flygbolag man ankommer med till Arlanda.Jag har japsnskt pass så det är kritiskt att springa till immigrationen innan andra icke EU/ECC medborgare från flyget kommer ikap.På min senaste Air China flight från Beijing var säkert mer än hälften av passagerarna asiater så det blev väldigt lång kö för " All passport"...Klicka för att utvidga...


Kön för EU rör sig snabbt, men oftast är den väldigt lång, så man får vänta länge på sin tur.
 
fcx skrev:Kön för EU rör sig snabbt, men oftast är den väldigt lång, så man får vänta länge på sin tur.Klicka för att utvidga...
Numera ska ju alla pass scannas också. Innan har de scannat lite då och då, och snabbat upp kontrollerna när det behövs.
 
Pineapple cake skrev:Finns några planer för automatisk passkontroll på Arlanda? OSL, CPH och HEL + många andra har ju redan detta sedan länge.Klicka för att utvidga...


Det pratades om det 2016, men sen verkade man installera ny teknik i de bemannade båsen istället bara. Och jag vet i ärlighetens namn inte om polisen tycker det är värt att göra en stor investering för det relativt lilla antal pax som flyger ut utanför Schengen från Arlanda. Och det blir ännu mindre intressant i det konstanta ombyggnadsflux Arlanda är i.



Utöver Arlanda är det väl en handfull från GOT och något plan då och då i Malmö som flyger till typ Makedonien som behöver passkontroll.
 
Hachans skrev:Det pratades om det 2016, men sen verkade man installera ny teknik i de bemannade båsen istället bara. Och jag vet i ärlighetens namn inte om polisen tycker det är värt att göra en stor investering för det relativt lilla antal pax som flyger ut utanför Schengen från Arlanda. Och det blir ännu mindre intressant i det konstanta ombyggnadsflux Arlanda är i.Utöver Arlanda är det väl en handfull från GOT och något plan då och då i Malmö som flyger till typ Makedonien som behöver passkontroll.Klicka för att utvidga...
Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.
 
Pineapple cake skrev:Fast när det är tryck på, kan det ju vara riktigt illa. Innan pandemin var det ju ofta en stor, klumpig massa med människor utan tecken till kökultur.Klicka för att utvidga...


Håller med, men frågan är hur stor mängden är totalt, och vad som skulle kunna avhjälpas med att det faktiskt finns personal i alla bås och bättre köhantering från Swedavias sida.



Det är klart det blir korvstoppning när ett helt plan kommer på en gång.
 
Den mer Swedavia-mässiga lösningen på det problemet är väl att sätta ut ett par korvgubbar vid köerna så folk kan handla medans de väntar...



Men - egentligen borde maskiner vara logiskt. Att faktiskt bemanna alla luckor kräver en massa personal. Och eftersom det bara behövs extremt stötvis ett par gånger per dygn och i övrigt bara behöver en rätt liten bemanning, så är det säkert väldigt dåligt matchande med de avtal som personalen går under. Men med maskiner borde det vara enklare att hantera sådant, eftersom en mer begränsad personalgrupp kan hantera de som inte funkar med maskinerna.



Maskinerna tar väl ofta EU-pass (well, schengen plus några till tex uk), och de som inte har det får gå i manuell hantering? Det vore intressant att vetea hur stor andel av passagerarna, framförallt just vid dessa peakar, som skulle kunna använda maskinerna om de fanns.
 
Back
Top