Senaste nytt

Seg passkontroll på Arlanda Terminal 5

Passkontrollen per passagerare kommer som jag förstår det ta något längre tid för tredjelandsmedborgare när EES (som är en annan sak än Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, också förkortat EES) tas i bruk under hösten.

Sedan under 2025 ska ETIAS tas i bruk, vilket är EU:s motsvarighet till amerikanska ESTA. Oklart vilken påverkan det får för kontrolltiden per passagerare.

Det är väl i samband med EES som man också håller på att testar en mobilapp, lik MPC i USA. Om man får till dne appen i tid och den fungerar bra, så finns det en chans att det snarare blir smidigiare än långsammare för 3e part, kanske!

Kontrolllinjerna för “All Passports” i Schengenhamnar kommer förmodligen att ta mig längre tid på grund av övergången till EES och ETIAS.

Incheckningar för mina flygningar mellan USA/UK/Irland och Schengen kommer också att vara mer besvärliga som ”third country national” på grund av ETIAS.

Jag förväntar mig också några försenade flyg på grund av krav på att lasta av väskor för felkoppling av passagerare som saktas ner eller stoppas vid passkontrollen vid ankomsten till Schengenområdet. ARN, CPH, GOT, KEF, OSL och SVG ankomstpasskontroll har i genomsnitt ställt fler frågor till amerikanska och kanadensiska besökare under de senaste åren än vad som var fallet för 10-20 år sedan. De ökade frågorna saktar ner saker och ting i “All Passports”-linjerna vid ankomst. Det bromsar även till och med en aning i de manuella EES-linjerna som svenska småbarnsfamiljer måste använda även när det finns närliggande fungerande automatiska gränskontrollmaskiner.

Kommer en EES-motsvarighet till MPC att göra stor skillnad för mig? Jag kan bara hoppas.

Last edited:
Kontrolllinjerna för “All Passports” i Schengenhamnar kommer förmodligen att ta mig längre tid på grund av övergången till EES och ETIAS.

Incheckningar för mina flygningar mellan USA/UK/Irland och Schengen kommer också att vara mer besvärliga som ”third country national” på grund av ETIAS.

Jag förväntar mig också några försenade flyg på grund av krav på att lasta av väskor för felkoppling av passagerare som saktas ner eller stoppas vid passkontrollen vid ankomsten till Schengenområdet. ARN, CPH, GOT, KEF, OSL och SVG ankomstpasskontroll har i genomsnitt ställt fler frågor till amerikanska och kanadensiska besökare under de senaste åren än vad som var fallet för 10-20 år sedan. De ökade frågorna saktar ner saker och ting i “All Passports”-linjerna vid ankomst. Det bromsar även till och med en aning i de manuella EES-linjerna som svenska småbarnsfamiljer måste använda även när det finns närliggande fungerande automatiska gränskontrollmaskiner.

Kommer en EES-motsvarighet till MPC att göra stor skillnad för mig? Jag kan bara hoppas.

Jag är inte säker på varför köerna skulle gå långsammare?

Etias, liksom esta var i USA, är ju tänkt att snabba på screeningen och gör att många av de frågor som ställs på rutin ställs redan innan avfärd vilket gör att färre frågor behöver ställas.

Och ja, passkontrollen är långsammare än för 20 år sen men det har också att göra med att varje pass nu ska scannas så det hänger ihop med att fler frågor ställs.

Och om det blir mycket ”felkopplingar” får man väl justera MCT, men jag tror ärligt talat inte det kommer bli nödvändigt.

ESTA was not designed to speed up the screening by US CBP. ESTA was designed to provide the US CBP and other parts of the USG with access to a lot more information to exclude travelers prior to arrival, to flag travelers earlier for extra checks pre- and/or post-flight, and to have more info available to screen and cross-check on arrival and even after arrival. It actually slowed things down badly enough at the US airports of exit that it drove forward a push to invest in other ways to try to speed up things — including in ways that included making things worse for returning US citizens too (such as combining lines for US citizens with lines for US Visa Waiver Program visitors). The improvements noticed in more recent years are literally the reaction to increased messes at US airports of entry in the years following the implementation of ESTA. Misconnections became more of a problem too post-ESTA mandate, but CBP tried to blame that on increased passenger demand and on the airlines even as that was only part of the story.

The check-in lines at EU/Schengen airports for US-bound flights got slower and more extremely variable in the initial years after ESTA was mandated for US Visa Waiver Program use. Obviously now it is better in that regard, but it took some time for even that basic thing to get better.

Toppen