Seg passkontroll på Arlanda Terminal 5

  • Thread starter Thread starter lp
  • Start date Start date
T2 och T5 har båda non Schengen. Samla allt på T5 så får man bättre flöde?
 
mha321 skrev:Den mer Swedavia-mässiga lösningen på det problemet är väl att sätta ut ett par korvgubbar vid köerna så folk kan handla medans de väntar...Men - egentligen borde maskiner vara logiskt. Att faktiskt bemanna alla luckor kräver en massa personal. Och eftersom det bara behövs extremt stötvis ett par gånger per dygn och i övrigt bara behöver en rätt liten bemanning, så är det säkert väldigt dåligt matchande med de avtal som personalen går under. Men med maskiner borde det vara enklare att hantera sådant, eftersom en mer begränsad personalgrupp kan hantera de som inte funkar med maskinerna.Maskinerna tar väl ofta EU-pass (well, schengen plus några till tex uk), och de som inte har det får gå i manuell hantering? Det vore intressant att vetea hur stor andel av passagerarna, framförallt just vid dessa peakar, som skulle kunna använda maskinerna om de fanns.Klicka för att utvidga...


Absolut, men jag tänker någon har räknat på vad anpassning av it-stöd på polisen, i hårdvara, ombyggnad etc skulle kosta i jämförelse med att bara ha kvar det som det är. Sen vet jag inte hur det ser ut med flighter utanför Schengen ifall de minskar eller ökar på Arlanda, men ett snabbt överslag ger att i januari-juni i år så var det knappa 20% av paxen som reste eller ankom utanför Schengen från Arlanda.



Om man tänker att de dryga passagerarna fördelas jämnt över året (vilket de inte gör, men för enkelhetens skull) så är det 4109 pax dagligen, varav hälften är avgående/ankommande.



Om man då lyfter upp CPH som motsvarande, så blir det lite krångligare då de redovisar sina siffror som interkontinentala och Europa. Men tittar man på den interkontinentala där alla länder kräver passkontroll så hade de precis snäppet under Arlandas paxantal på bara interkontinentala flygningar. Och då har vi inte räknat med alla Europeiska destinationer som kräver passkontroll, varav bara London och Istanbul lägger till ytterligare 1,2 miljoner pax. Och CPH har långt från alltid den automatiska kontrollen öppen.



Så sammanfattningsvis så tror jag att någon har bestämt att det inte är värt investeringen på Arlanda, inte i nuläget iaf.



CPH statistik: https://www.cph.dk/en/about-cph/inv...07/record summer season at copenhagen airport
 
Arlanda har tusentals och åter tusentals passagerare varje dag som går igenom passkontroll till/från icke-Schengen. Arlanda har inte särdeles mycket interkontinental trafik, även om det under sommaren kan vara närmare tio om dagen, men det finns ju många icke-Schengen-flyg året runt ändå. Om vi t.ex. tar måndag nästa vecka som ett exempel finns det bara till Storbritannien och Irland 17 stycken flyg, Turkiet 8 flyg, Balkan utanför EU typ 5 flyg, Cypern 3 flyg osv... Det torde vara ett tillräckligt stort underlag för att investera i automatiska passautomater för gränskontroll.



De andra flygplatserna med reguljär trafik till icke-Schengen (Landvetter, Sturup och Skavsta) är det kanske inte motiverat men Arlanda borde vara givet.
 
Hachans skrev:Absolut, men jag tänker någon har räknat på vad anpassning av it-stöd på polisen, i hårdvara, ombyggnad etc skulle kosta i jämförelse med att bara ha kvar det som det är. Sen vet jag inte hur det ser ut med flighter utanför Schengen ifall de minskar eller ökar på Arlanda, men ett snabbt överslag ger att i januari-juni i år så var det knappa 20% av paxen som reste eller ankom utanför Schengen från Arlanda.Om man tänker att de dryga passagerarna fördelas jämnt över året (vilket de inte gör, men för enkelhetens skull) så är det 4109 pax dagligen, varav hälften är avgående/ankommande.Klicka för att utvidga...
Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.



Edit: Nu har jag räknat efter vad totalen blev. Under 2023 var det över 4 miljoner passagerare som flög med ett direktflyg mellan ett icke-Schengenland och Arlanda. Det kan jag tycka är en tillräcklig volym för att investera i automater för passkontroll.




https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.swedavia.se%2Fglobalassets%2Fstatistik%2Fdestinationsstatistik_2023.xlsx&wdOrigin=BROWSELINK
 
SK989 skrev:Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.Edit: Nu har jag räknat efter vad totalen blev. Under 2023 var det över 4 miljoner passagerare som flög med ett direktflyg mellan ett icke-Schengenland och Arlanda. Det kan jag tycka är en tillräcklig volym för att investera i automater för passkontroll.https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.swedavia.se%2Fglobalassets%2Fstatistik%2Fdestinationsstatistik_2023.xlsx&wdOrigin=BROWSELINKKlicka för att utvidga...


Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.



Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.



Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
 
Hachans skrev:Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.Klicka för att utvidga...
Saken är väl att det inte är den statistiska genomsnittstimmen som är det viktiga för att flödet på en flygplats ska fungera tillfredställande i pikarna vare sig det gäller infrastruktur eller bemanning. Om vi ser på imorgon bitti t.ex. landar följande flyg från icke-Schengen inom en period på 40 min (kl. 06.40 - 07.20):



Ethiopian från Addis

Thai från Bangkok

SAS från Toronto

Air Canada från Montreal

SAS från New York

United från New York



Då duger det inte att planera för att det kommer drygt 350 passagerare i timmen. Men ärligt talat så tror jag inte att Polismyndigheten - som ansvarar för passkontrollen - räknat på det här, vare sig på det ena eller andra sättet. Man har de pengar man har för gränskontroll inkl. inre utlänningskontroller och jag tror inte att kortare köer i passkontrollen på Arlanda har särskilt hög prioritet.



Man kan jämföra med Polisens prioriteringar för ansökningar om provisoriskt pass på Arlanda. Först drog man in det på helger, sedan minskade man öppettiderna rejält på vardagar (från 06 - 22 till 08 - 16) och till slut drog man in det helt med hänvisning till passexpeditionen i Sollentuna, Kungsholmen eller Farsta som alla har öppet 6 - 7 timmar under kontorstid vardagar.
 
Hachans skrev:Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.Klicka för att utvidga...
4 000 000 / 365 = 10 959
 
Ah sorry, det var medvetet då var det inget. Tycker ändå båda riktningarna är viktiga, då Stockholm är inte allas slutdestination så kan bli knivigt ibland med långsam passkontrol.
 
Jannes skrev:Ah sorry, det var medvetet då var det inget. Tycker ändå båda riktningarna är viktiga, då Stockholm är inte allas slutdestination så kan bli knivigt ibland med långsam passkontrol.Klicka för att utvidga...
Snarare är väl e-gates viktigare vid ankomst för att hålla nere köerna, eftersom hela flygplanslasten då kommer samtidigt? Å andra sidan är kanske stressmomentet värre om man står i en lång kö och ser att "snart går mitt flyg".



Men som sagt, statistik för totalt passagerarantal brukar anges som avresande + ankommande, så om man man återvänder till samma flygplats bidrar man med två resande aktuell månad/år.
 
Passkontrollen per passagerare kommer som jag förstår det ta något längre tid för tredjelandsmedborgare när EES (som är en annan sak än Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet, också förkortat EES) tas i bruk under hösten.






polisen_twitter_image.png




Entry Exit System | Polismyndigheten

In- och utresesystem för alla medborgare i ett land utanför EU som reser till eller från Schengenområdet för kortare vistelser.


favicon-32x32.png


polisen.se






Sedan under 2025 ska ETIAS tas i bruk, vilket är EU:s motsvarighet till amerikanska ESTA. Oklart vilken påverkan det får för kontrolltiden per passagerare.
 
Det är väl i samband med EES som man också håller på att testar en mobilapp, lik MPC i USA. Om man får till dne appen i tid och den fungerar bra, så finns det en chans att det snarare blir smidigiare än långsammare för 3e part, kanske!
 
Kontrolllinjerna för “All Passports” i Schengenhamnar kommer förmodligen att ta mig längre tid på grund av övergången till EES och ETIAS.



Incheckningar för mina flygningar mellan USA/UK/Irland och Schengen kommer också att vara mer besvärliga som ”third country national” på grund av ETIAS.



Jag förväntar mig också några försenade flyg på grund av krav på att lasta av väskor för felkoppling av passagerare som saktas ner eller stoppas vid passkontrollen vid ankomsten till Schengenområdet. ARN, CPH, GOT, KEF, OSL och SVG ankomstpasskontroll har i genomsnitt ställt fler frågor till amerikanska och kanadensiska besökare under de senaste åren än vad som var fallet för 10-20 år sedan. De ökade frågorna saktar ner saker och ting i “All Passports”-linjerna vid ankomst. Det bromsar även till och med en aning i de manuella EES-linjerna som svenska småbarnsfamiljer måste använda även när det finns närliggande fungerande automatiska gränskontrollmaskiner.



Kommer en EES-motsvarighet till MPC att göra stor skillnad för mig? Jag kan bara hoppas.
 
guwonder skrev:Kontrolllinjerna för “All Passports” i Schengenhamnar kommer förmodligen att ta mig längre tid på grund av övergången till EES och ETIAS.Incheckningar för mina flygningar mellan USA/UK/Irland och Schengen kommer också att vara mer besvärliga som ”third country national” på grund av ETIAS.Jag förväntar mig också några försenade flyg på grund av krav på att lasta av väskor för felkoppling av passagerare som saktas ner eller stoppas vid passkontrollen vid ankomsten till Schengenområdet. ARN, CPH, GOT, KEF, OSL och SVG ankomstpasskontroll har i genomsnitt ställt fler frågor till amerikanska och kanadensiska besökare under de senaste åren än vad som var fallet för 10-20 år sedan. De ökade frågorna saktar ner saker och ting i “All Passports”-linjerna vid ankomst. Det bromsar även till och med en aning i de manuella EES-linjerna som svenska småbarnsfamiljer måste använda även när det finns närliggande fungerande automatiska gränskontrollmaskiner.Kommer en EES-motsvarighet till MPC att göra stor skillnad för mig? Jag kan bara hoppas.Klicka för att utvidga...


Jag är inte säker på varför köerna skulle gå långsammare?



Etias, liksom esta var i USA, är ju tänkt att snabba på screeningen och gör att många av de frågor som ställs på rutin ställs redan innan avfärd vilket gör att färre frågor behöver ställas.



Och ja, passkontrollen är långsammare än för 20 år sen men det har också att göra med att varje pass nu ska scannas så det hänger ihop med att fler frågor ställs.



Och om det blir mycket ”felkopplingar” får man väl justera MCT, men jag tror ärligt talat inte det kommer bli nödvändigt.
 
ESTA was not designed to speed up the screening by US CBP. ESTA was designed to provide the US CBP and other parts of the USG with access to a lot more information to exclude travelers prior to arrival, to flag travelers earlier for extra checks pre- and/or post-flight, and to have more info available to screen and cross-check on arrival and even after arrival. It actually slowed things down badly enough at the US airports of exit that it drove forward a push to invest in other ways to try to speed up things — including in ways that included making things worse for returning US citizens too (such as combining lines for US citizens with lines for US Visa Waiver Program visitors). The improvements noticed in more recent years are literally the reaction to increased messes at US airports of entry in the years following the implementation of ESTA. Misconnections became more of a problem too post-ESTA mandate, but CBP tried to blame that on increased passenger demand and on the airlines even as that was only part of the story.



The check-in lines at EU/Schengen airports for US-bound flights got slower and more extremely variable in the initial years after ESTA was mandated for US Visa Waiver Program use. Obviously now it is better in that regard, but it took some time for even that basic thing to get better.
 
Back
Top