Cristoffer Cedergren
Medlem
T2 och T5 har båda non Schengen. Samla allt på T5 så får man bättre flöde?
Den mer Swedavia-mässiga lösningen på det problemet är väl att sätta ut ett par korvgubbar vid köerna så folk kan handla medans de väntar...
Men - egentligen borde maskiner vara logiskt. Att faktiskt bemanna alla luckor kräver en massa personal. Och eftersom det bara behövs extremt stötvis ett par gånger per dygn och i övrigt bara behöver en rätt liten bemanning, så är det säkert väldigt dåligt matchande med de avtal som personalen går under. Men med maskiner borde det vara enklare att hantera sådant, eftersom en mer begränsad personalgrupp kan hantera de som inte funkar med maskinerna.
Maskinerna tar väl ofta EU-pass (well, schengen plus några till tex uk), och de som inte har det får gå i manuell hantering? Det vore intressant att vetea hur stor andel av passagerarna, framförallt just vid dessa peakar, som skulle kunna använda maskinerna om de fanns.
Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.Absolut, men jag tänker någon har räknat på vad anpassning av it-stöd på polisen, i hårdvara, ombyggnad etc skulle kosta i jämförelse med att bara ha kvar det som det är. Sen vet jag inte hur det ser ut med flighter utanför Schengen ifall de minskar eller ökar på Arlanda, men ett snabbt överslag ger att i januari-juni i år så var det knappa 20% av paxen som reste eller ankom utanför Schengen från Arlanda.
Om man tänker att de dryga passagerarna fördelas jämnt över året (vilket de inte gör, men för enkelhetens skull) så är det 4109 pax dagligen, varav hälften är avgående/ankommande.
Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.
Edit: Nu har jag räknat efter vad totalen blev. Under 2023 var det över 4 miljoner passagerare som flög med ett direktflyg mellan ett icke-Schengenland och Arlanda. Det kan jag tycka är en tillräcklig volym för att investera i automater för passkontroll.
Saken är väl att det inte är den statistiska genomsnittstimmen som är det viktiga för att flödet på en flygplats ska fungera tillfredställande i pikarna vare sig det gäller infrastruktur eller bemanning. Om vi ser på imorgon bitti t.ex. landar följande flyg från icke-Schengen inom en period på 40 min (kl. 06.40 - 07.20):Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.
Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.
Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
4 000 000 / 365 = 10 959Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.
Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.
Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
4 000 000 / 365 = 10 959
Snarare är väl e-gates viktigare vid ankomst för att hålla nere köerna, eftersom hela flygplanslasten då kommer samtidigt? Å andra sidan är kanske stressmomentet värre om man står i en lång kö och ser att "snart går mitt flyg".Ah sorry, det var medvetet då var det inget. Tycker ändå båda riktningarna är viktiga, då Stockholm är inte allas slutdestination så kan bli knivigt ibland med långsam passkontrol.