Senaste nytt

Seg passkontroll på Arlanda Terminal 5

Den mer Swedavia-mässiga lösningen på det problemet är väl att sätta ut ett par korvgubbar vid köerna så folk kan handla medans de väntar...

Men - egentligen borde maskiner vara logiskt. Att faktiskt bemanna alla luckor kräver en massa personal. Och eftersom det bara behövs extremt stötvis ett par gånger per dygn och i övrigt bara behöver en rätt liten bemanning, så är det säkert väldigt dåligt matchande med de avtal som personalen går under. Men med maskiner borde det vara enklare att hantera sådant, eftersom en mer begränsad personalgrupp kan hantera de som inte funkar med maskinerna.

Maskinerna tar väl ofta EU-pass (well, schengen plus några till tex uk), och de som inte har det får gå i manuell hantering? Det vore intressant att vetea hur stor andel av passagerarna, framförallt just vid dessa peakar, som skulle kunna använda maskinerna om de fanns.

Absolut, men jag tänker någon har räknat på vad anpassning av it-stöd på polisen, i hårdvara, ombyggnad etc skulle kosta i jämförelse med att bara ha kvar det som det är. Sen vet jag inte hur det ser ut med flighter utanför Schengen ifall de minskar eller ökar på Arlanda, men ett snabbt överslag ger att i januari-juni i år så var det knappa 20% av paxen som reste eller ankom utanför Schengen från Arlanda.

Om man tänker att de dryga passagerarna fördelas jämnt över året (vilket de inte gör, men för enkelhetens skull) så är det 4109 pax dagligen, varav hälften är avgående/ankommande.

Om man då lyfter upp CPH som motsvarande, så blir det lite krångligare då de redovisar sina siffror som interkontinentala och Europa. Men tittar man på den interkontinentala där alla länder kräver passkontroll så hade de precis snäppet under Arlandas paxantal på bara interkontinentala flygningar. Och då har vi inte räknat med alla Europeiska destinationer som kräver passkontroll, varav bara London och Istanbul lägger till ytterligare 1,2 miljoner pax. Och CPH har långt från alltid den automatiska kontrollen öppen.

Så sammanfattningsvis så tror jag att någon har bestämt att det inte är värt investeringen på Arlanda, inte i nuläget iaf.

CPH statistik: https://www.cph.dk/en/about-cph/inv...07/record summer season at copenhagen airport
 
Arlanda har tusentals och åter tusentals passagerare varje dag som går igenom passkontroll till/från icke-Schengen. Arlanda har inte särdeles mycket interkontinental trafik, även om det under sommaren kan vara närmare tio om dagen, men det finns ju många icke-Schengen-flyg året runt ändå. Om vi t.ex. tar måndag nästa vecka som ett exempel finns det bara till Storbritannien och Irland 17 stycken flyg, Turkiet 8 flyg, Balkan utanför EU typ 5 flyg, Cypern 3 flyg osv... Det torde vara ett tillräckligt stort underlag för att investera i automatiska passautomater för gränskontroll.

De andra flygplatserna med reguljär trafik till icke-Schengen (Landvetter, Sturup och Skavsta) är det kanske inte motiverat men Arlanda borde vara givet.
 
Absolut, men jag tänker någon har räknat på vad anpassning av it-stöd på polisen, i hårdvara, ombyggnad etc skulle kosta i jämförelse med att bara ha kvar det som det är. Sen vet jag inte hur det ser ut med flighter utanför Schengen ifall de minskar eller ökar på Arlanda, men ett snabbt överslag ger att i januari-juni i år så var det knappa 20% av paxen som reste eller ankom utanför Schengen från Arlanda.

Om man tänker att de dryga passagerarna fördelas jämnt över året (vilket de inte gör, men för enkelhetens skull) så är det 4109 pax dagligen, varav hälften är avgående/ankommande.
Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.

Edit: Nu har jag räknat efter vad totalen blev. Under 2023 var det över 4 miljoner passagerare som flög med ett direktflyg mellan ett icke-Schengenland och Arlanda. Det kan jag tycka är en tillräcklig volym för att investera i automater för passkontroll.

 
Last edited:
Det är betydligt mer än dryga 4 000 passagerare dagligen som i genomsnitt reser till/från icke-Schengen via Arlanda. Om man ser på den senaste helårsstatistiken för Arlanda kan man notera att antalet resenärer mellan Arlanda och enbart Storbritannien var 1,6 miljoner år 2023, d.v.s. enbart resenärerna mellan Arlanda och Storbritannien utgör i sig mer än 4 000 passagerare per dag i genomsnitt.

Edit: Nu har jag räknat efter vad totalen blev. Under 2023 var det över 4 miljoner passagerare som flög med ett direktflyg mellan ett icke-Schengenland och Arlanda. Det kan jag tycka är en tillräcklig volym för att investera i automater för passkontroll.


Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.

Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.

Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
 
Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.

Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.

Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
Saken är väl att det inte är den statistiska genomsnittstimmen som är det viktiga för att flödet på en flygplats ska fungera tillfredställande i pikarna vare sig det gäller infrastruktur eller bemanning. Om vi ser på imorgon bitti t.ex. landar följande flyg från icke-Schengen inom en period på 40 min (kl. 06.40 - 07.20):

Ethiopian från Addis
Thai från Bangkok
SAS från Toronto
Air Canada från Montreal
SAS från New York
United från New York

Då duger det inte att planera för att det kommer drygt 350 passagerare i timmen. Men ärligt talat så tror jag inte att Polismyndigheten - som ansvarar för passkontrollen - räknat på det här, vare sig på det ena eller andra sättet. Man har de pengar man har för gränskontroll inkl. inre utlänningskontroller och jag tror inte att kortare köer i passkontrollen på Arlanda har särskilt hög prioritet.

Man kan jämföra med Polisens prioriteringar för ansökningar om provisoriskt pass på Arlanda. Först drog man in det på helger, sedan minskade man öppettiderna rejält på vardagar (från 06 - 22 till 08 - 16) och till slut drog man in det helt med hänvisning till passexpeditionen i Sollentuna, Kungsholmen eller Farsta som alla har öppet 6 - 7 timmar under kontorstid vardagar.
 
Last edited:
Jag räknade på årets statistik hitintills och slog ut det på 365, my bad. Men resten av beräkningen håller. 4 miljoner av 21 miljoner pax ger ändå bara 5500 avgående pax per dag som ska igenom passkontrollen. Slår man ut det på 15 timmar (flygplatsens öppettider) så blir det 367 pax i timmen i flödet. Har du 4 luckor öppna så blir det 91 personer per lucka, blir det 45 minuters total processtid för att få igenom alla.

Ja, det finns en massa antagande såklart, att alla tar lika lång tid att processa etc. Men jag kan tänka mig att någon räknat på detta och fått fram att det inte är lönt helt enkelt.

Om man tycker det är rätt eller inte kan man diskutera såklart.
4 000 000 / 365 = 10 959
 
Ah sorry, det var medvetet då var det inget. Tycker ändå båda riktningarna är viktiga, då Stockholm är inte allas slutdestination så kan bli knivigt ibland med långsam passkontrol.
 
Ah sorry, det var medvetet då var det inget. Tycker ändå båda riktningarna är viktiga, då Stockholm är inte allas slutdestination så kan bli knivigt ibland med långsam passkontrol.
Snarare är väl e-gates viktigare vid ankomst för att hålla nere köerna, eftersom hela flygplanslasten då kommer samtidigt? Å andra sidan är kanske stressmomentet värre om man står i en lång kö och ser att "snart går mitt flyg".

Men som sagt, statistik för totalt passagerarantal brukar anges som avresande + ankommande, så om man man återvänder till samma flygplats bidrar man med två resande aktuell månad/år.
 
Toppen