Senaste nytt

SAS widebody på europa-rutter

marbe166

Medlem
Ja, du har nog rätt.

(1) For airplanes having more than 19 but less than 51 passengers on board, one flight attendant.

(2) For airplanes having more than 50 but less than 101 passengers on board, two flight attendants.

(3) For airplanes having more than 100 passengers on board, two flight attendants plus one additional flight attendant for each unit (or part of a unit) of 50 passengers above 100.




Däremot tror jag att kapacitet ligger som lite måttstock vid schemaläggning av personal. Då det kan vara svårt vid slingor t.ex anpassa det efter bokningssiffror som dessutom fram till avgång kan variera. T.ex vid IRR och en större mängd passagerare behöver bokas om.

Detta exempel är också taget helt ur personlig upplevelse. Åkte med Nextjet för många år sen. Vi var totalt tre passagerare ombord. Ändå så fanns det fullbemannat med cc ombord. Om man ska tolka ovanstående siffror hade man klarat sig utan cc i mitt exempel?

Det är inte så enkelt, det är faktiskt ganska komplicerat. Du refererar dessutom till amerikanska regler, som skiljer sig mot europeiska.

I korthet, det beror på hur många pax planet är certifierat för, i den aktuella säteskonfigurationen. Och det finns möjligheter att ansöka om dispenser.

 
Hej,

A350 flyger mellan CPH & ARN varje fredag i december. Detta pga träning av cockpit crew.
Följande flighter flygs med A350
01-22DEC, SK1418/1423/408/409
29DEC SK1418/1423/1408/1409

Det krävs alltid minst 8 i kabinen på SAS A350. Det är 1 per nödutgång eller 1 per 50 paxstol. Då det är 8 nödutgångar på A350-900 så är det minst 8 som gäller. Dvs teoretisk skulle man kunna klämma in 400 PAX innan man måste öka till 9 i kabinen.

Mvh Sören
 
Seat map från Expertflyer, ja det ser rätt stängt ut.
3f7036fcb5f25cef47c7d1169f514da4.jpg
 
Toppen