Senaste nytt

SAS widebody på europa-rutter

Det finns säkert de som har bättre koll på regelverket än vad jag har, men om man stänger av C-kabinen helt, klarar man sig med en färre CC då?
 
Det finns säkert de som har bättre koll på regelverket än vad jag har, men om man stänger av C-kabinen helt, klarar man sig med en färre CC då?
Bra fråga. Vad jag har för mig att jag har hört är krav på antalet cc baserat på antal stolar alltså flygplanets maxkapacitet. Detta för att kunna hantera de nödutgångar som finns. Om man kan räkna bort c-kabin som nu låter jag vara osagt.
 
Bra fråga. Vad jag har för mig att jag har hört är krav på antalet cc baserat på antal stolar alltså flygplanets maxkapacitet. Detta för att kunna hantera de nödutgångar som finns. Om man kan räkna bort c-kabin som nu låter jag vara osagt.
Jag har tolkat det som hur många pax som väl sitter på planet, men har ingen hård fakta att backa upp det med förutom en erfarenhet på en Dolomitikärra (E195) som körde åt Lufthansa mellan Prag-München där man kickade av x-antal pax pga en sjuk CC som inte hade dykt upp, planet var inte fullt om vi säger så :)
Detta var genom att tjuvlyssna lite när man satt längst fram enbart, så det kan ju ha berott på något annat, men jag tolkade det så iaf!
Har för mig att det va ett gäng amerikaner som blev avslängda som hade en connection dom kanske skulle missa som dom gick och svor över mot den Italienska personalen :D
 
Jag har tolkat det som hur många pax som väl sitter på planet, men har ingen hård fakta att backa upp det med förutom en erfarenhet på en Dolomitikärra (E195) som körde åt Lufthansa mellan Prag-München där man kickade av x-antal pax pga en sjuk CC som inte hade dykt upp, planet var inte fullt om vi säger så :)
Detta var genom att tjuvlyssna lite när man satt längst fram enbart, så det kan ju ha berott på något annat, men jag tolkade det så iaf!
Har för mig att det va ett gäng amerikaner som blev avslängda som hade en connection dom kanske skulle missa som dom gick och svor över mot den Italienska personalen :D
Ja, du har nog rätt.

(1) For airplanes having more than 19 but less than 51 passengers on board, one flight attendant.

(2) For airplanes having more than 50 but less than 101 passengers on board, two flight attendants.

(3) For airplanes having more than 100 passengers on board, two flight attendants plus one additional flight attendant for each unit (or part of a unit) of 50 passengers above 100.




Däremot tror jag att kapacitet ligger som lite måttstock vid schemaläggning av personal. Då det kan vara svårt vid slingor t.ex anpassa det efter bokningssiffror som dessutom fram till avgång kan variera. T.ex vid IRR och en större mängd passagerare behöver bokas om.

Detta exempel är också taget helt ur personlig upplevelse. Åkte med Nextjet för många år sen. Vi var totalt tre passagerare ombord. Ändå så fanns det fullbemannat med cc ombord. Om man ska tolka ovanstående siffror hade man klarat sig utan cc i mitt exempel?
 
Last edited:

Däremot tror jag att kapacitet ligger som lite måttstock vid schemaläggning av personal. Då det kan vara svårt vid slingor t.ex anpassa det efter bokningssiffror som dessutom fram till avgång kan variera. T.ex vid IRR och en större mängd passagerare behöver bokas om.

Detta exempel är också taget helt ur personlig upplevelse. Åkte med Nextjet för många år sen. Vi var totalt tre passagerare ombord. Ändå så fanns det fullbemannat med cc ombord. Om man ska tolka ovanstående siffror hade man klarat sig utan cc i mitt exempel?
Ja planering måste väl utgå ifrån att flighten är full annars blir det konstigt den dagen den väl är det :)
Vi kanske inte ska ge flygbolagen några idéer om att dom kan banta ner det till 3st på A3xx och B737 för att sedan kasta av personer istället för att ha rätt mängd personal från början :D
 
Ja planering måste väl utgå ifrån att flighten är full annars blir det konstigt den dagen den väl är det :)
Vi kanske inte ska ge flygbolagen några idéer om att dom kan banta ner det till 3st på A3xx och B737 för att sedan kasta av personer istället för att ha rätt mängd personal från början :D
Åh, A3xx väcker minnen! Det var ett tidigt projektnamn för A380!
 
Toppen