SAS Ungdomsbiljetter till Hong Kong borta?

• Thread starter Thread starter Johans00
  • Start date Start date
J

Johans00

Guest
Jag gör 2-3 resor till HK varje år och kan tack vare min ålder köpa Ungdomsbiljetter för mindre än 3000 t/r och sedan uppgradera till Plus/Business med poäng.

Nu när jag söker efter ungdomsbiljetter så är det helt slut from Oktober fram tills Juli nästa år, någon som vet om SAS har gjort detta förut och planerar att släppa biljetter senare? Har det att göra med att SAS flyttar direktlinjen från ARN till CPH?

Planerar att flyga dit nån gång i Oktober-December, är det värt att vänta och se om det släpps nya biljetter närmare avgång eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala standardpris alternativt använda en 2-4-1 voucher ''redan'' nu?

Har du en 2-4-1 och poängen så är det väl inte fel att boka upp en bonusbijett nu, så har du den säkrad. Den går ju att avboka, du får tillbaka alla pengar och poäng om du sedan hittar något bra pris, ungdomsbiljett eller inte, som du hade varit beredd att betala istället.

Det fortfarande finns ungdom/studentpris till Hong Kong med SAS.

Men endast när det finns direktflyg mellan Stockholm-Hong Kong.

Kod:

Fare rules & restrictions

SAS (SK) OLZZRT STO to HKG
General notes
BASIC SEASON STUDENT/YOUTH FARES
Between AREA 2 and AREA 3 FOR ROUND TRIP FARES
FOR YOUTH CONFIRMED O
FOR STUDENT O

screenshot20180724-04-sk-png.78098

Johans00 skrev:Jag gör 2-3 resor till HK varje år och kan tack vare min ålder köpa Ungdomsbiljetter för mindre än 3000 t/r och sedan uppgradera till Plus/Business med poäng.Nu när jag söker efter ungdomsbiljetter så är det helt slut from Oktober fram tills Juli nästa år, någon som vet om SAS har gjort detta förut och planerar att släppa biljetter senare? Har det att göra med att SAS flyttar direktlinjen från ARN till CPH?Planerar att flyga dit nån gång i Oktober-December, är det värt att vänta och se om det släpps nya biljetter närmare avgång eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala standardpris alternativt använda en 2-4-1 voucher ''redan'' nu?Klicka för att utvidga...
Har med 99% säkerhet att göra med flytten. De har väl inte släppt award från Köpenhamn heller, lär vara relaterat.

palmen skrev:Har med 99% säkerhet att göra med flytten. De har väl inte släppt award från Köpenhamn heller, lär vara relaterat.Klicka för att utvidga...

Det låter rimligt, har du någon gissning på när award och ungdomsbiljetterna kommer släppas?

Dr. Miles skrev:Det fortfarande finns ungdom/studentpris till Hong Kong med SAS.Men endast när det finns direktflyg mellan Stockholm-Hong Kong.Kod:Fare rules & restrictions

SAS (SK) OLZZRT STO to HKG
General notes
BASIC SEASON STUDENT/YOUTH FARES
Between AREA 2 and AREA 3 FOR ROUND TRIP FARES
FOR YOUTH CONFIRMED O
FOR STUDENT OVisa bifogad bild 78098Klicka för att utvidga...

Såg det, men då måste man vara borta längre än 2v och är ej intresserad av det.

Johans00 skrev:Det låter rimligt, har du någon gissning på när award och ungdomsbiljetterna kommer släppas?Klicka för att utvidga...
Det är sas it vi pratar om, så troligtvis innan 2020. Kanske är någon annan avdelning som måste in och peta också.

Är ett bevis på att de inte har koll. Det stämmer ju i sak, men just Hong Kong har inget släppts på efter flytten vilket de självklart inte har kunskap om.

Jag tycker det är spännande att man ställer en sådan fråga, vad hade du väntat dig för svar? Ett exakt datum?

Linjen är flyttad / håller på att flyttas, säkert massvis med saker som inte är klart. Det är ju ingenting som vanliga kundtjänst, first line support, jobbar med eller kan förutsättas ha kunskap om.

Berglund skrev:Jag tycker det är spännande att man ställer en sådan fråga, vad hade du väntat dig för svar? Ett exakt datum?Linjen är flyttad/ håller på att flyttas, säkert massvis med saker som inte är klart. Det är ju ingenting som vanliga kundtjänst, first line support, jobbar med eller kan förutsättas ha kunskap om.Klicka för att utvidga...

Han kanske väntade sig ett svar? Det är på intet sätt en dum fråga.

Om den som sitter in kundtjänst inte har något svar så kan hen antingen svara "vet inte" till den som frågar eller eskalera frågan internt till någon som vet. Här tog någon dock ett tredje alternativ och hittade på ett helt eget svar, utan verklighetskoppling.

fcx skrev:Här tog någon dock ett tredje alternativ och hittade på ett helt eget svar, utan verklighetskoppling.Klicka för att utvidga...
Hittade på? Är det något i medarbetarens svar som är direkt felaktigt, menar du?

Vänligen se @agehall s förtjänstfulla budord, om att aldrig lita på kundtjänst.

Awards såväl som ungdomsbiljetter är ju en del av revenuemixen och den kan man inte rimligen förvänta att kundtjänst har information om. Det är ju som att fråga om det kommer släppas fler biljetter av X, Y och Z klass (att bokstäverna sammanfaller med riktiga bokningsklasser är en ren händelse!). Det finns inga garantier om att det kommer att släppas, gott så. Hur många biljetter av en särskild klass och när de eventuellt släpps är ju närmast en företagshemlighet fram tills att man just släpper det till försäljning.

Vad tycker du att kundtjänst borde ha svarat?

Berglund skrev:Hittade på? Är det något i medarbetarens svar som är direkt felaktigt, menar du?Vänligen se@agehalls förtjänstfulla budord, om att aldrig lita på kundtjänst.Awards såväl som ungdomsbiljetter är ju en del av revenuemixen och den kan man inte rimligen förvänta att kundtjänst har information om. Det är ju som att fråga om det kommer släppas fler biljetter av X, Y och Z klass (att bokstäverna sammanfaller med riktiga bokningsklasser är en ren händelse!). Det finns inga garantier om att det kommer att släppas, gott så. Hur många biljetter av en särskild klass och när de eventuellt släpps är ju närmast en företagshemlighet fram tills att man just släpper det till försäljning.Vad tycker du att kundtjänst borde ha svarat?Klicka för att utvidga...

De skulle svarat "Vi har inte släppt några ungdomsbiljetter på den linjen, och tyvärr vet jag/vi inte när/om vi kommer att göra det".

Det svar som de gav antyder (min tolkning) att biljetterna släppts, men sålt slut, vilket inte är korrekt.

fcx skrev:De skulle svarat "Vi har inte släppt några ungdomsbiljetter på den linjen, och tyvärr vet jag/vi inte när/om vi kommer att göra det".Det svar som de gav antyder (min tolkning) att biljetterna släppts, men sålt slut, vilket inte är korrekt.Klicka för att utvidga...
Att kundtjänst skulle kunna plocka fram hur många biljetter som sålts/släppts i en särskild kategori, exempelvis ungdomsbiljetter inte bara för någon enskild flight utan i svepande generella drag, det är att sätta väldigt hög tilltro till detaljkunskapen hos kundtjänst alternativt fantastiska datorsystem som ger stöd till kundtjänst. Jag tror vi är helt överens om det komiska i det senare alternativet...

Jag delar inte alls din tolkning. Kundtjänst skriver:

Det kan vara så att dem är slut eller ej tillgängliga

Jag hade 100% supportat din tolkning om vi bara tittar på första delen av meningen men i bisatsen följer ”ej tillgängliga”. Det får tolkas som ej släppts, eftersom eventuell slutförsäljning täcks av första delen av meningen.

SAS kundtjänst på telefon och via chatten jobbar med en live-kö, dvs de löser ett ärende innan de lägger på och tar nästa. De tar ”aldrig” noteringar för att återkomma sedan (visst, det kan möjligen finnas enstaka undantag) men i stort så löser de ditt problem, svarar så gott de kan på frågorna och stänger sedan det ärendet.

Oavsett vad kan vi nog konstatera att den samlade kunskapen här är betydligt bättre än vad kundtjänst levererar i detta fall.

Vi klarar av den kunskapen utan systemstöd. Att sas kundtjänst inte klarar av det förstår och köper jag. De är inte personer som dusikerar allt i minsta detalj och vet hur allt fungerar egentligen.

Jag hoppas trådstartaren har fått höra svar på sin frågor

@Berglund i normalfallet tycker jag du har helt rätt i ditt resonemang, men inte nu när det är en flytt av en linje det normalt finns god tillgång av ungdomsbiljetter på, då är frågan befogad.

Gällande kundtjänst generellt, tycker jag det är fruktansvärt att inte eskalera problem och se till att hitta rätt svar alternativt svara ”vet ej”, ingen info är också info.

danielhog skrev:Gällande kundtjänst generellt, tycker jag det är fruktansvärt att inte eskalera problem och se till att hitta rätt svar alternativt svara ”vet ej”, ingen info är också info.Klicka för att utvidga...
Håller helt med. Om SAS slutar helt med ungdomsbiljetter så kan de lägga den ökade förtjänsten på att ha kundtjänst som hår till botten med alla frågor och det skulle vi tjäna mycket på.

agehall skrev:Håller helt med. Om SAS slutar helt med ungdomsbiljetter så kan de lägga den ökade förtjänsten på att ha kundtjänst som hår till botten med alla frågor och det skulle vi tjäna mycket på.Klicka för att utvidga...
Är inte så säker på att förtjänsten ökar om man tar bort ungdomsbiljetterna. Det är ju en långsiktig investering, kortsiktigt kan man säkert tjäna på det men mer tveksamt i långa loppet.

palmen skrev:Är inte så säker på att förtjänsten ökar om man tar bort ungdomsbiljetterna. Det är ju en långsiktig investering, kortsiktigt kan man säkert tjäna på det men mer tveksamt i långa loppet.Klicka för att utvidga...

Sedan finns det inte alls så många ungdomsbiljetter per flight. De nollas ganska ofta om det är en flight som börjar bli fullbelagd - med andra ord ör det också ett sätt att fylla planet.

Förstår inte Agehalls resonemang alls, faktiskt.

Back