Senaste nytt

SAS Ungdomsbiljetter till Hong Kong borta?

Ja, uppenbarligen. Det är ju imponerande att man anser sig ha råd att kasta ut uppåt 2000kr mer på en sådan kort sträcka, än vad biljetten behöver kosta.

Om man tittar på biljetter nästa vecka går det att få dem betydligt billigare än så om man är villig att flyga BA, vilket på få sätt är ett sämre alternativ än Go Light för ARN-LHR...

Kanske finns fler anledningar att välja SAS även om biljetterna är billiga hos andra flygbolag. Sen kanske man har en lojalitet till bolaget. Vilket har fungerat mycket väl i andra marknader.

Kanske finns fler anledningar att välja SAS även om biljetterna är billiga hos andra flygbolag. Sen kanske man har en lojalitet till bolaget. Vilket har fungerat mycket väl i andra marknader.
Om jag hade att välja mellan BA economy och SAS Go Light så hade jag tagit BA alla dagar i veckan. Framförallt om jag dessutom hade haft bagage med mig.

Det kanske beror på att du inte rest tillräckligt på SAS ungdomsbiljetter när du var ung och blivit indoktrinerad. :)
Så är det nog. :) Skämt åsido - jag kommer ihåg när Utbildningsdepartementet bokade mig i fullfare Y LPI-SDL för runt 5k istället för en ungdomsbiljett som hade kostat en bråkdel. Det framstod för mig, som då var ganska okunnig om detta, som slöseri med skattemedel, men jag fick aldrig något bra svar av resebyrån på varför de gjort så.

Där började nog mitt förakt för resebyråer samtidigt som jag lärde mig att undvika ungdomsbiljetter... ;)

Sorry för sent svar - blev lite mycket att göra på jobbet :p

Vi började denna diskussion i SAS Ungdomsbiljetter till Hong Kong borta? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor där det anses "fruktansvärt" att kundtjänst inte eskalerar för att hitta rätt svar till alla frågor. Detta är på inget sätt så enkelt som antyds då det första som krävs är att den som svarar ska veta att de inte vet. Det är inte ovanligt att de som betalat minst för en tjänst ställer de högsta kraven, vilket inte känns helt rätt.

Kan delvis hålla med dig, speciellt om det sistnämnda.

Fast @Tonton har ju fortfarande access till dessa biljetter och jag har svårt att tro att han frivilligt själv betalar dessa hutlösa priser till London för att SAS är så fantastiska. Men jag kan givetvis ha fel där...

Jag utgår från att @Tonton inte själv, privat, står för kostnaden 5900 kronor för en ARN-LHR biljett med SAS utan att det finns en arbetsgivare som tar den kostnaden.

Skulle personligen inte betala dessa priser om det var en privatresa - då hade jag istället använt poäng alternativt använt LCC om det var mycket billigare. Som @Berglund antyder är det en tjänsteresa.

Policyn är solklar - måste boka via CWT, alltid ekonomi - och sedan, om det inte finns något speciellt skäl, välja ett flygbolag som är "preferred". I princip så är det Star Alliance-flybolagen som är preferred i systemet. Går ofta att hitta billigare Lufthansa- och Swissbiljetter - men föredrar fortfarande SAS.

Han kanske hade valt att flyga Ryanair, EasyJet, Norwegian eller British Airways annars. Istället så väljer han at fortsätta med SAS.
Priserna till London tätt inpå nu under sommaren är ju inte så roliga för det mesta, hade dessa biljetter bokats för ett halvår sedan hade det ju varit ett helt annat pris, blir ju så när man behöver resa med kort varsel när alla andra vill resa.

Om du inte har möjlighet att utnyttja dem alls, så är det ganska svårt att se någon faktisk fördel med dem. Jag är medveten om resonemanget om att de ska skapa framtida kunder för SAS, men jag vet inte om jag tror på att det fungerar så i praktiken.

Roligt sammanträffande - bokade precis SAS ungdomsbiljetter till London för en privatresa i månadsskiftet augusti/september.

Utresa - Easyjet ville ha £40. Valde SAS då det kostade 659kr - Tidsmässigt samma, men väljer SAS enbart pga lojal.

Hemresa - Easyjet skulle kosta £32 och landa lite efter 23:00. Med andra ord missar jag sista flygbussen och måste ta taxi hem. SAS kostar 900 SEK och jag landar 22:00, och jag kan därmed ta flygbussen hem. Med andra ord så blir det billigare med Easyjet, trots taxi. Oavsett så väljer SAS då jag ser värdet i EBD och är fortsatt lojal mot SAS.

To be fair så skiljer sig det inte mycket mellan Norwegian, EasyJet och SAS i Ekonomi på Shorthaul (förutom seatpitch kanske?). Anledningen till att jag valde SAS är dock enkel - och det är inte för de 1250 poäng jag drar in - utan för att jag, genom ungdomsbiljetter tidigare, har fått en relation med SAS. Jag vet vad jag (inte) får under flighten, skiter det sig så vet jag också att jag kan räkna med SAS (Det har jag speciellt lärt mig efter mitt bagageäventyr i veckan och deras "Premium hotline"). Detta gäller även mina tjänsteresor. När det står mellan SAS, Lufthansa och Swiss så väljer jag SAS 9/10 gånger, även ifalldet är ett prispåslag för SAS.

Detta hade aldrig hänt om jag inte blivit medlem i Eurobonus när jag satt och flög på ungdomsbiljetter som student mellan London och Linköping - då hade jag utan tvekan suttit här idag och alltid valt billigast möjliga biljett, trots dåliga tider och jobbiga mellanlandningar på typ CPH, FRA etc.

Ungdomsbilljetter är lägst i prioritet för SAS - är det många andra passagerare som vill betala mer så kommer de platserna att prioriteras under försäljningen, inget snack om saken. Men när det finns lediga platser ombord så är ungdomsbiljetter briljant! Jag tror verkligen på att det fångar upp framtida resenärer - om inte kanske alltid frekventa resenärer, men även de som någon gång per år gör en sommar eller höst resa till exempelvis Mallorca eller Rhodos. Jag tror och hoppas att de föredrar SAS framför andra lågprisbolag då - även när de inte kan resa på ungdomsbiljetter längre. Får man ett fåtal av de som reser på ungdomsbiljetter att välja SAS i framtiden så är det en vinst.Med andra ord så ser jag inte något negativt alls med ungdomsbiljetter. Det finns andra sätt att göra kostnadsbesparingar på kundtjänst än att ta bort ungdomsbiljetter.

Om jag hade att välja mellan BA economy och SAS Go Light så hade jag tagit BA alla dagar i veckan. Framförallt om jag dessutom hade haft bagage med mig.

Jag har faktiskt inte testat BA i ekonomi sedan 2014. Ska ge det en chans nästa tjänsteresa som bokas till London så får göra en utvärdering :)

Last edited:
Medans vi väntar på att ungdomsbiljetterna till Hongkong släpps igen så har jag ett OT-supertips för de som kan köpa både ungdomsbiljetter samt är studenter.

För 650-800 SEK går det att flyga T/R ARN-CPH på ungdombiljetter.
Sedan så går man till Noma och utnyttjar deras studenterbjudande där en middag kostar 1000 DKK inklusive vin.

För cirka 2000 SEK får man alltså en superdag! Heja ungdomsbiljetter och studenterbjudanden :p

NOMA.DK skrev:
STUDENTS

We will offer approximately 10% of our seats for students each night at a special table. Students will be seated together on a shared table, and seats can be requested as parties of 1 or 2 (all guests on this table must be students) via noma.tocktix.com. These seats will be offered at a special price of DKK 1,000 per person for the menu, including juice or wine pairings. We will have a running waiting list for these seats that can be accessed via our booking system. Students will be chosen at random as they become available, usually 2 weeks prior to the date.

Medans vi väntar på att ungdomsbiljetterna till Hongkong släpps igen så har jag ett OT-supertips för de som kan köpa både ungdomsbiljetter samt är studenter.

För 650-800 SEK går det att flyga T/R ARN-CPH på ungdombiljetter.
Sedan så går man till Noma och utnyttjar deras studenterbjudande där en middag kostar 1000 DKK inklusive vin.

För cirka 2000 SEK får man alltså en superdag! Heja ungdomsbiljetter och studenterbjudanden :p
Har du lyckats få bord där? Hört att det är svårt men har i vilket fall som helst ställt mig på väntelistan nästan hela September och Oktober.

Tack för tipset!

Kan uppdatera tråden med att SAS nu släppt nya ungdomsbiljetter till HKG även efter flytten av direktlinjen till CPH.
Japp, fare basis OLZZRT är uppdaterad.

Kod:
SAS (SK) OLZZRT CPH to HKG
General notes
BASIC SEASON STUDENT/YOUTH FARES
Between AREA 2 and AREA 3 FOR ROUND TRIP FARES
FOR YOUTH CONFIRMED                       O
FOR STUDENT                               O

Pris från Stockholm (i SEK):

Screenshot20180821 04 SK.png

Pris från Köpenhamn (i DKK):

Screenshot20180821 05 SK.png