Senaste nytt

SAS Ungdomsbiljetter till Hong Kong borta?

Jag tycker det är spännande att man ställer en sådan fråga, vad hade du väntat dig för svar? Ett exakt datum?

Linjen är flyttad / håller på att flyttas, säkert massvis med saker som inte är klart. Det är ju ingenting som vanliga kundtjänst, first line support, jobbar med eller kan förutsättas ha kunskap om.

Last edited:
Jag tycker det är spännande att man ställer en sådan fråga, vad hade du väntat dig för svar? Ett exakt datum?

Linjen är flyttad/ håller på att flyttas, säkert massvis med saker som inte är klart. Det är ju ingenting som vanliga kundtjänst, first line support, jobbar med eller kan förutsättas ha kunskap om.

Han kanske väntade sig ett svar? Det är på intet sätt en dum fråga.

Om den som sitter in kundtjänst inte har något svar så kan hen antingen svara "vet inte" till den som frågar eller eskalera frågan internt till någon som vet. Här tog någon dock ett tredje alternativ och hittade på ett helt eget svar, utan verklighetskoppling.

Här tog någon dock ett tredje alternativ och hittade på ett helt eget svar, utan verklighetskoppling.
Hittade på? Är det något i medarbetarens svar som är direkt felaktigt, menar du?
Vänligen se @agehall s förtjänstfulla budord, om att aldrig lita på kundtjänst.

Awards såväl som ungdomsbiljetter är ju en del av revenuemixen och den kan man inte rimligen förvänta att kundtjänst har information om. Det är ju som att fråga om det kommer släppas fler biljetter av X, Y och Z klass (att bokstäverna sammanfaller med riktiga bokningsklasser är en ren händelse!). Det finns inga garantier om att det kommer att släppas, gott så. Hur många biljetter av en särskild klass och när de eventuellt släpps är ju närmast en företagshemlighet fram tills att man just släpper det till försäljning.

Vad tycker du att kundtjänst borde ha svarat?

Hittade på? Är det något i medarbetarens svar som är direkt felaktigt, menar du?
Vänligen se @agehall s förtjänstfulla budord, om att aldrig lita på kundtjänst.

Awards såväl som ungdomsbiljetter är ju en del av revenuemixen och den kan man inte rimligen förvänta att kundtjänst har information om. Det är ju som att fråga om det kommer släppas fler biljetter av X, Y och Z klass (att bokstäverna sammanfaller med riktiga bokningsklasser är en ren händelse!). Det finns inga garantier om att det kommer att släppas, gott så. Hur många biljetter av en särskild klass och när de eventuellt släpps är ju närmast en företagshemlighet fram tills att man just släpper det till försäljning.

Vad tycker du att kundtjänst borde ha svarat?

De skulle svarat "Vi har inte släppt några ungdomsbiljetter på den linjen, och tyvärr vet jag/vi inte när/om vi kommer att göra det".

Det svar som de gav antyder (min tolkning) att biljetterna släppts, men sålt slut, vilket inte är korrekt.

De skulle svarat "Vi har inte släppt några ungdomsbiljetter på den linjen, och tyvärr vet jag/vi inte när/om vi kommer att göra det".

Det svar som de gav antyder (min tolkning) att biljetterna släppts, men sålt slut, vilket inte är korrekt.
Att kundtjänst skulle kunna plocka fram hur många biljetter som sålts/släppts i en särskild kategori, exempelvis ungdomsbiljetter inte bara för någon enskild flight utan i svepande generella drag, det är att sätta väldigt hög tilltro till detaljkunskapen hos kundtjänst alternativt fantastiska datorsystem som ger stöd till kundtjänst. Jag tror vi är helt överens om det komiska i det senare alternativet...

Jag delar inte alls din tolkning. Kundtjänst skriver:
Det kan vara så att dem är slut eller ej tillgängliga

Jag hade 100% supportat din tolkning om vi bara tittar på första delen av meningen men i bisatsen följer ”ej tillgängliga”. Det får tolkas som ej släppts, eftersom eventuell slutförsäljning täcks av första delen av meningen.

SAS kundtjänst på telefon och via chatten jobbar med en live-kö, dvs de löser ett ärende innan de lägger på och tar nästa. De tar ”aldrig” noteringar för att återkomma sedan (visst, det kan möjligen finnas enstaka undantag) men i stort så löser de ditt problem, svarar så gott de kan på frågorna och stänger sedan det ärendet.

Oavsett vad kan vi nog konstatera att den samlade kunskapen här är betydligt bättre än vad kundtjänst levererar i detta fall.
Vi klarar av den kunskapen utan systemstöd. Att sas kundtjänst inte klarar av det förstår och köper jag. De är inte personer som dusikerar allt i minsta detalj och vet hur allt fungerar egentligen.

Jag hoppas trådstartaren har fått höra svar på sin frågor

@Berglund i normalfallet tycker jag du har helt rätt i ditt resonemang, men inte nu när det är en flytt av en linje det normalt finns god tillgång av ungdomsbiljetter på, då är frågan befogad.

Gällande kundtjänst generellt, tycker jag det är fruktansvärt att inte eskalera problem och se till att hitta rätt svar alternativt svara ”vet ej”, ingen info är också info.

Gällande kundtjänst generellt, tycker jag det är fruktansvärt att inte eskalera problem och se till att hitta rätt svar alternativt svara ”vet ej”, ingen info är också info.
Håller helt med. Om SAS slutar helt med ungdomsbiljetter så kan de lägga den ökade förtjänsten på att ha kundtjänst som hår till botten med alla frågor och det skulle vi tjäna mycket på.

Håller helt med. Om SAS slutar helt med ungdomsbiljetter så kan de lägga den ökade förtjänsten på att ha kundtjänst som hår till botten med alla frågor och det skulle vi tjäna mycket på.
Är inte så säker på att förtjänsten ökar om man tar bort ungdomsbiljetterna. Det är ju en långsiktig investering, kortsiktigt kan man säkert tjäna på det men mer tveksamt i långa loppet.

Är inte så säker på att förtjänsten ökar om man tar bort ungdomsbiljetterna. Det är ju en långsiktig investering, kortsiktigt kan man säkert tjäna på det men mer tveksamt i långa loppet.

Sedan finns det inte alls så många ungdomsbiljetter per flight. De nollas ganska ofta om det är en flight som börjar bli fullbelagd - med andra ord ör det också ett sätt att fylla planet.

Förstår inte Agehalls resonemang alls, faktiskt.

Toppen