Senaste nytt

SAS Travel Cash

Jag har inte lusläst hela tråden men kan någon förklara vad detta kort egentligen är bra till?

Har man inte möjlighet att skaffa AMEX, MC eller andra kort så ger kortet några extra poäng per köp.
För mig är det bra som komplement och hellre få några poäng än inga alls.

De som har varit utomlands och gjort uttag får uttala sig och det är bättre än med vanliga kort. :)

Någon som räknat på vad valutapåslaget blir om man växlar valuta i förväg?
Har man ej valuta växlat i förväg åker man ju på hutlösa 3,5% !

Edit: såg att man fick se kursen innan man växlade, verkar som det är 3,5% även vid växling i förtid också. Branschsämst?
Edit 2: verkar vara 3,5% ovanpå deras kurs som redan har en spread. Räknar man indirekt avgift från spread blir det totalt 4,5%.

Däremot går det att göra insättningar i EUR/NOK/SEK/DKK. Kanske kan få bankens kurs om man gör överföring i EUR från SEK-bankkonto?

Last edited:
Däremot går det att göra insättningar i EUR/NOK/SEK/DKK. Kanske kan få bankens kurs om man gör överföring i EUR från SEK-bankkonto?
Tyvärr blir det inte bättre för att man gör insättning i annan valuta, dom drar ändå pengar i SEK. Jag överväger dock nyttan av TC då jag hellre tar poäng än inga alls.

Jag har fått detta utslag när jag betalat utomlands,
9.7kr/€ med TC MC (10p/100kr)
9.5kr/€ med Skandiabanken VISA (5p/100kr)
Om man räknar om merkostnaden med TC till vad poängen är värd så blir kostnaden 40öre/poäng, vilket är dåligt då jag värderar 1p=10öre

Finns lite dolda avgifter, men kortet verkar ändå bra.
+Gratis insättningar, inköp, 2 fria uttag/mån, inget valutapåslag
-inaktivitetsavgift (efter 12 mån) 19,5 kr/mån, återföringsavgift 100 kr, 3+ uttag/månad fr 10 kr, saldoförfrågan fr 5 kr

Är inaktivitetsavgiften borttagen? Hittar inget när jag läser på SAS sajt om det iaf. Någon som använder kortet i Sverige? Fungerar det bra? Nu när Coop MMM blir sämre så funderar jag nämligen på att köra detta som backup i de fall när Amex inte fungerar. SAS MC för 395kr/år känns nämligen ovärt och jag är inte heller kund hos Skandiabanken och då tycks detta vara bästa kortet?

Någon som använt Travel Cash-kort ombord på SAS? Jag kunde inte använda mitt på SK926 för några dagar sedan. Försökte köpa lite drycker i Go, men personen som serverade hade aldrig sett kortet förut. Jag förklarade att det var ett MasterCard, men hon ville ha ett annat kort...

Någon som använt Travel Cash-kort ombord på SAS? Jag kunde inte använda mitt på SK926 för några dagar sedan. Försökte köpa lite drycker i Go, men personen som serverade hade aldrig sett kortet förut. Jag förklarade att det var ett MasterCard, men hon ville ha ett annat kort...
Är det inte så att Travel Cash fungerar som Prepaid kort?
I så fall fungerar kortet inte på flygningarna då terminalen inte har kontakt med online betal/debiteringssystemet.
Det är likadant med VISA Electron eller Maestro, om jag minns rätt.

Yes, det funkade för mig i februari.

Är inaktivitetsavgiften borttagen? Hittar inget när jag läser på SAS sajt om det iaf. Någon som använder kortet i Sverige? Fungerar det bra? Nu när Coop MMM blir sämre så funderar jag nämligen på att köra detta som backup i de fall när Amex inte fungerar. SAS MC för 395kr/år känns nämligen ovärt och jag är inte heller kund hos Skandiabanken och då tycks detta vara bästa kortet?
Jag ringde och frågade om inaktivitetsavgiften eftersom jag inte heller hittat något finstilt om det, men avgiften fanns kvar enligt supporten. Hon tyckte dock det var så billigt med bara 30 kr, men, men... Huvudsakliga orsaken att jag ringde var att de hade kostat 30 NOK att ta ut pengar med Travelcash i Norge, men det var banken (DnB) som hade den avgiften, så det kunde de inte göra något åt. Men jag hade inte uppmärksammat det bland det finstilta heller, så det blev ett relativt dyrt uttag ändå. Så jag kommer nog avveckla detta kort framöver.

Jag ringde och frågade om inaktivitetsavgiften eftersom jag inte heller hittat något finstilt om det, men avgiften fanns kvar enligt supporten. Hon tyckte dock det var så billigt med bara 30 kr, men, men... Huvudsakliga orsaken att jag ringde var att de hade kostat 30 NOK att ta ut pengar med Travelcash i Norge, men det var banken (DnB) som hade den avgiften, så det kunde de inte göra något åt. Men jag hade inte uppmärksammat det bland det finstilta heller, så det blev ett relativt dyrt uttag ändå. Så jag kommer nog avveckla detta kort framöver.
Tackar för infon! Då skippar jag att använda detta kort. Verkar vara för mycket negativa villkor för min del.

Om växlingskursen suger så verkar det bästa sättet att använde det här kortet vara att endast använda det i Sverige? För oss som inte kan få kreditkort så är det bättre än inget. Rätta mig om jag har fel. Första inlägget här på business class.

Toppen