Hur har det gått, om man får fråga?
Uppdate: tyvärr!
Det kom in 9,48 SEK istället för 1 EUR
Trodde jag hittat något bra med Travel Cash men tyvärr inte!
Hur har det gått, om man får fråga?
Finns det olika insättningskonto för EUR, DKK, NOK? Annars finns det risk att pengarna konverteras till en valuta.Insåg att man kan ladda kortet direkt via Trustly med EUR/DKK/NOK (om jag förstod det rätt). Då får man Trustlys valutakurs som är väldigt bra.
Jag la precis in en överföring på 1 euro och imorgon får jag se om det dyker upp på SEK-kontot eller EUR-kontor.
Finns det olika insättningskonto för EUR, DKK, NOK? Annars finns det risk att pengarna konverteras till en valuta.
Om det inte finns olika konto för olika valutor, tror jag inte att mottagarens sida (SAS Travel Cash) sida kan inte ta emot olika valutor på ett konto. (jo, det går men det blir inte flera valutor för det)Jag hade hoppats på det eftersom man kunde välja ett sätta in EUR. Men finns alltså endast insättningskonto för SEK
Det står:
Du bör endast ladda pengar i den valuta i vars land du bor. Exempelvis, bor du i Sverige, välj svenska kronor.
Det sker ingen valutaväxling när du laddar kontot med pengar.
När du laddat Travel Cash-kontot med pengar kan du sedan växla dem till en av de utvalda utländska valutorna på Travel Cash hemsida eller i appen.
Eftersom jag valde att sätta in EUR trodde jag det skulle komma in direkt till det kontot, men så var det tyvärr inte. Antar att man kan välja valuta i Trustly för att de använder samma tekniska lösning för alla länderna men att man bara kan sätta in pengar i sin basvaluta.
Vad är ett MMM-kort???Lite frågor till er som faktiskt använder TravelCash-kortet utomlands, jag är nämligen precis hemkommen från tre veckors semestrande i olika delar av Europa och har då framförallt använt mitt MMM-kort då inget valutapåslag tillkommer. Dock är ju bara intjäningen nuförtiden 5/100 poäng på MMM-kortet. (Lite mer med dubblering, men inget att jämföra mot TravelCash 10/100 poäng utomlands)
Så undrar hur det fungerar för er som användare TravelCash utomlands? Några problem?
Känns valutakursen fortfarande orimlig?
Några hemliga avgifter man bör känna till? Gör helst inga uttag alls utomlands, om möjligheten att tjäna poäng istället finns. Så avgifter efter två uttag per månad är inga problem.
Varför jag undrar är framförallt då jag gärna vill bli av med mitt MMM-kort, då jag endast använder det utomlands samt där AMEX inte fungerar här hemma.
På pappret känns TravelCash som ett ypperligt alternativ, då jag inte är så sugen på ett till kreditkort genom exempelvis Eurobonus MasterCard då kreditupplysning/valutapåslag/årsavgift tillkommer.
/Calle
Coop MedMera-MerVad är ett MMM-kort???
Ännu ett skäl att förkortningar (speciellt egenpåhittad sådan) tjänar inte syftet att spara tid...Coop MedMera-Mer
Ber om ursäkt för otydligheten, ska tänka på det i fortsättningen.Ännu ett skäl att förkortningar (speciellt egenpåhittad sådan) tjänar inte syftet att spara tid...