Senaste nytt

SAS tecknar letter of support med Heart Aerospace

Intressant för så långt jag kan se har elbussar i stadstrafik ökat rejält?

Ja, men det är det jag säger. Det kryper fram att kostnader och underhållsbehov är mycket högre än man trott. Här är en artikel från busslobbyn själva, och skriver det negativt är det sju resor värre i verkligheten.

 
Här är en artikel från busslobbyn själva, och skriver det negativt är det sju resor värre i verkligheten.

Nja, snarare tvärt om: Artikeln är en partsinlaga från den största buss-operatören, vars intresse är att framhäva risker/kostnader: de vill säkert att de upphandlande trafikbolagen ska ta större del av den finansiell risken. Därmed överdriver artikeln de negativa sidorna med elbussar.
 
Heart Aerospace har inte varit uppe till diskussion på ett tag. Tidigare i år har de bestämt sig för att flytta utvecklingen till USA (trots betydligt högre ingenjörslöner "over there") och avskrivit tankarna på en fabrik i Halmstad.
https://www.di.se/digital/svenska-elflyget-flyttar-utveckling-till-usa/ (paywall)

Två artikelar på Flygtorget påpekar dock att första flygplanet ES-30 i reklambilderna nu fått ett ganska annorlunda utseende och en rätt stor förändring i den tekniska konfigurationen. Tidigare var ES-30 tänkt att vara en elhybrid där de fyra propellerförsedda elmotorerna på vingarna drevs av batterier för kortare flygningar, och via bränsle, någon form av förbränningsmotor och en generator för längre sträckor. Alltså en laddhybrid. Nu är det tydligen två parallella drivlinor som gäller. De två inre motorerna är tänkta att vara elmotorer drivna av batterier, medan de yttre två motorerna är två mindre turboprop som ska drivas av biobränsle (SAF). Räckvidden anges fortfarande som 200 km för elektrisk drift och nu ytterligare 400 km för turbopropdrift. Det stora batteripacket under flygkroppen syns nu inte längre på skisserna (och vingstöttorna är borta), så frågan är var batterierna ska sitta nu? Att de tar bort förbränningsmotor + generator och ersätter med två turboprop ändrar ju inte batteribehovet? Tanken ligger nära till hands att de försökt ändra designen så ES-30 nu ser ut mer som ett traditionellt regionalflygplan, snarare än som något "klumpigare" flygetyg, men funkar det? Två parallella drivlinor låter som ganska mycket underhåll, förutom en del frågor kring certifieringen där man rimligen måste ställa sig frågan vad som händer vid bortfall av en motor när ES-30 (bortom 200 km) enbart drivs av två små turboprop.


Det verkar av SVT-inslaget från maj 2024 att den första prototypen fortfarande byggs i Säve, fast en del av de senare artiklarna gör att jag tror att det snarare är en "mockup" än en prototyp, eftersom den första "obemannade demonstratorn" nu förväntas flyga i LA-området 2025. Men de siktar fortfarande på typcertifiering 2028.
 
Igår var bland annat nyhetssajten InsideFlyer.dk och SAS på besök hos Heart Aerospace i Göteborg. Ingen här på forumet som var med? :)

Screenshot_20240808_215111_Facebook.jpg
 
Toppen