Jag vill bara uppdatera att jag är hemma igen
Alltså äntligen har tagit mig tiden att skriva ett längre email till SAS PR-avdelning, något jag har gjort i eftermiddag. Vi har ställt två frågor om två helt olika områden. Fråga 1 har jag redan fått svar på, och vi hoppas kunna publicera frågan och svaret inom 48 timmar. Vi måste prata ihop oss moderatorer om detta då det är en fråga hur vi skall hantera en del anmälningar som är kopplat till ämnet.
Eftersom vår roll här är representanter för alla medlemmar publicerar jag de frågor vi har ställt till SAS. Notera att vi också ställer er till förfoga om mindre eller större studier behövs som efterfrågas:
Fråga 2: ändringar i bokning av bonusresor med s.k. SAS/Amex 2-for-1 vouchers
Lite kontext för din del här är viktig. Det är väl inget som våra medlemmar bryr sig mer om än just möjligheten att boka resor med denna mytomspunna voucher som är kopplat till användande av SAS Amex Elite kortet. Våra medlemmar har historiskt brutit ryggen för att hitta perceptivt högsta värde. Innan krisen låg ansvaret för att boka detta hos en SAS specialavdelning i Tallinn. Denna avdelning var ohört uppskattat både då de var sjukt kompetenta och samtidigt service-minded. Sedan oktober verkar detta ha ändrats och just nu verkar det vara helt villkorligt vad det är som gäller helt beroende av vem som svarar i telefonen, vart man ringer och vilken tid på dygnet. Det har funnits andra tider när snabba ändringar vad som gäller har blivit gjorda, men just nu verkar det väldigt svårt att få reda på vad det är som gäller. Lite mer kött på benet finns här:
SAS Tallinnkontor för Amex-2for1 stängs | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Mycket att läsa men från sidan 10 börjar det matnyttiga. Notera att Amex VDn Fredrik Sauter börjar få ganska många mail till sig om detta.
Flerparten av våra medlemmar har förståelse att läget är allvarligt, men som sagt det finns ett uppdämt behov och nu en rädsla att dessa vouchers kommer försvinna sista mars. Så vi har några enkla frågor:
2a) Trots dessa tider, borde det inte vara mer kostnadseffektivt för SAS att öppna upp online-bokningen igen? Framförallt för resor som äger rum efter 2021-07-01?
2b) Kan någon klargöra vem det är som skall boka resor kopplat till dessa vouchers? Cypern? Sveg?
2c) Hur skall SAS kvalitetssäkra så att Eurobonusmedlemmar/AMEX-kunder får en bra kundupplevelse som är konsekvent oavsett vem som svarar hos kundtjänst?
2d) Kan SAS tänka sig att publicera transparenta och tydliga villkor vad man får boka med en sådan voucher? NOT: detta finns hos de flesta andra bolag
2e) Vad kan våra medlemmar på BC göra för att underlätta för SAS i nuvarande läget, samtidigt känna sig trygga att ingen förlorar voucher/poäng?
Till slut kan du också meddela Eurobonusavdelningen om det behövs målgrupper för större eller mindre kvalitativa eller kvantitativa studier i dessa tider, så kan vi snabbt vara behjälpliga med detta. Vi har fortfarande väldigt högt engagemang samt trafik i forumet. Det är många EBD/EBG som läser varje dag, men också de som har valt andra bolag som också är intressant att veta mer om.
Med vänlig hälsning,
Hans