Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Ringer i detta nu och försöker få till en bokning. Fullkomlig katastrof. De har inte koll på någonting och vägrar acceptera att biljetten kan om- och avbokas utan avgift. De hittar inte flights motsvarande United och de få flights de hittar lyckas de ändå inte boka utan uppger att de får besked att gaten är stängd.
Suck. Saknar Kristina.
Tar de inte i försvar eftersom jag vet hur kassa de kan vara men vad United visar är ju inte på något sätt ett facit på vad som kan bokas. Att man kan om-och avboka utan avgift är det något som gäller nu med Corona eller menar de att det inte går alls? Annars är det väl 450:- så länge det inte är en inställt eller större ofrivillig ändring.

Omöjligt för någon av oss att ha statistik på detta, men det skulle vara intressant att veta hur stor andel av bokningar som göras med SAS AMEX 2-for-1 vouchers utöver det som görs av tredje part som ChatFlights ligger i kategorin "Businessclass.se komplexitet"? Är det 1% eller 20%? Någonstans måste en kundupplevelse designas gissar jag, och då är frågan vilken kundgrupp gör man detta för? Minoriteten som hänger på BC, eller den troliga majoriteten som hänger utanför BC och vill ha enklaste möjliga resa för poängen?

Det är väl bara att göra några antaganden och räkna baklänges. De har öppet åtta timmar per dag. Vi kan tänka oss att som är anställda där jobbar 100% och att kontoret jobbar 100% för SAS, och att man har 45 minuters lunch varje dag.

Om vi antar att en bokning tar i genomsnitt 20 minuter, och andra ärenden 10 minuter (ombokning, avbokning samt annat), och detta är inklusive efterarbete mellan samtal. Ytterligare ett antagande är att vartannat samtal är en nybokning och vartannat är ett annat ärende. Då gör varje handläggare 15 nybokningar per arbetsdag. Det är c:a 230 arbetsdagar per år, dvs 3 450 bokningar per handläggare per år.

På ett mindre kontor som detta är kan vi tänka oss 10 anställda. 7 heltidshandläggare. 2 pers som alternerar mellan backoffice/supervisor och en kontorschef. Det ger 24 150 bokningar per år. Att det är 7 handläggare skulle då innebära att vart sjunde samtal som man ringer till Tallinn skulle besvaras av en specifik handläggare, vilket verkar vara i linje med forumets upplevelser av hur ofta man får prata med vissa "kändisar" där.

Om vi räknar på hur många vouchers som ställs ut per år så är det klart fler än 24 150, och det största avsättningsområdet för vouchers måste därför vara de som går att boka online (dvs rena SAS-flighter).

En snabb koll på BC i tråden "boka dina bonusresor" för 2019 visar att den har 649 inlägg. En ovetenskaplig analys visar att 70% av inläggen är bokningar gjorda via Tallinn, vilket då skulle motsvara 454 bokningar. Det finns givetvis en underrapportering i denna tråd om bokningar som medlemmar har gjort, men redan här så ser vi att bara den svenska "lilla" BC-gruppen står för 2% av Tallinns bokningar. Med hänsyn till underrapportering är kanske den verkliga siffran snarare över 5%?

Alla siffror bygger på relativt grova antaganden, men jag vågar påstå att min analys är inom ± 50% av de verkliga siffrorna.

Den minnesgoda kan tänka tillbaka några år. Då gällde vouchern enbart på SAS-flyg och det gick enbart att boka via Tallinn, och kontoret upplevdes ungefär lika stort på den tiden. Vill man göra lite mer sifferexercis så kan man titta på vad Chattflights erbjuder och deras prislista. Det går inte att hålla de priserna till slutkund om man bara gör 1%-bokningar, utan man behöver en bas av mindre komplexa resor för att finansiera "backaffärerna".

Fick göra 3 st HUACA igår för att boka om en befintlig awardbokning, hördes ganska lång väg att de två första inte hade en aning om vad de skulle eller kunde göra. När jag väl fick igenom ombokningen så verkar det som att den tredje glömt att debitera för ändringsavgift, så det var ju trevligt :)

Fick göra 3 st HUACA igår för att boka om en befintlig awardbokning, hördes ganska lång väg att de två första inte hade en aning om vad de skulle eller kunde göra. När jag väl fick igenom ombokningen så verkar det som att den tredje glömt att debitera för ändringsavgift, så det var ju trevligt :)

Jag ringde typ 5 gånger idag !
1 samtal : Nej, vi kan inte omboka bara 1:a leg från eco->biz
2 samtal : Nej, jag kan inte hitta någon biljet för 2 leg så jag kan omboka/ändra din 1st leg.
3 samtal : Jag fixar ! detta bokning verkar visa som "gifta" 1:a och 2:s leg men han var snäll och fixade direkt, inom 5 min han ombokade hela väggen till BIZ, som enligt United var inte möjligt

Sen dykte upp 5 stycken Biz/Eco mixed, 4 dagar efter min bokad hemresa, så jag bestämmer kontakta de igen för att omboka hemresan för hela familjen !
4 samtal: Jag kan se tillgängliga biljetter , men efter 15 sec, biljetterna försvinner ! Hon kunde inte se de kvar !
5 samtal: Använda inte uniteds websidan, det står fel, united är inte SAS , aldrig gå in på uniteds sidan.

Jag förstår att bakom united och sas finns olika systemet som visar award biljetterna , men det händer att united visar platser som är inte tillgängliga enligt sas och vise versa.

till exempel, tills nu biljetterna som jag skulle omboka finns kvar :)
upload_2020-12-15_22-20-55.png

Last edited:
Jag förstår att det finns olika system som united och sas använder för att boka award platser, men jag kan inte förstå hur united kan visa platser som är inte tillgängliga enligt sas och vise versa.

till exempel, tills nu biljetterna som jag skulle omboka finns kvar :)
upload_2020-12-15_22-20-55-png.115438
Du har förstått det helt fel om bonusbiljetter. Det handlar inte om olika system eller något liknande. Alla bonusbiljetter är inte tillgängliga för alla i Star Alliance.

United och SAS är två helt skilda bolag som inte har något med varandra att göra förutom att de ingår i samma allians.

Varje bolag erbjuder sina egna medlemmar X antal bonusplatser på en flight. De erbjuder även ibland andra bolag i star alliance möjlighet att boka Y platser. Ibland finns det ett samband att X=Y, andra gånger finns det 2X biljetter och 0Y biljetter på en flight.
Bokas en X biljett är det vanligt att Y också minskar med 1 (men behöver inte vara så).

Se det som en "kundklubb" där X biljetter är reserverade för den egna klubben. Men det kan finnas Y biljetter för allmänheten.

När du tittar på olika bolags hemsidor och vad de erbjuder så ser du alltid bara X, du ser aldrig Y. Ibland kan man med relativt stor säkerhet dock göra antaganden vad Y är baserat på X.

Du har förstått det helt fel om bonusbiljetter. Det handlar inte om olika system eller något liknande. Alla bonusbiljetter är inte tillgängliga för alla i Star Alliance.

United och SAS är två helt skilda bolag som inte har något med varandra att göra förutom att de ingår i samma allians.

Varje bolag erbjuder sina egna medlemmar X antal bonusplatser på en flight. De erbjuder även ibland andra bolag i star alliance möjlighet att boka Y platser. Ibland finns det ett samband att X=Y, andra gånger finns det 2X biljetter och 0Y biljetter på en flight.
Bokas en X biljett är det vanligt att Y också minskar med 1 (men behöver inte vara så).

Se det som en "kundklubb" där X biljetter är reserverade för den egna klubben. Men det kan finnas Y biljetter för allmänheten.

När du tittar på olika bolags hemsidor och vad de erbjuder så ser du alltid bara X, du ser aldrig Y. Ibland kan man med relativt stor säkerhet dock göra antaganden vad Y är baserat på X.

Oj, jag visste inte det, trodde att det fanns ett centralt databas/system som olika flygbolaget kan gå in och hämta tillgängliga biljetterna, som flygpartners säljer till Star Alliance ocv ! tack för att du förklarar ! har du provat någon annan platformen ? till exempel jag kollar nu i expertflyer som visar korrekt data enligt sista samtalet med kundtjänst

Oj, jag visste inte det, trodde att det fanns ett centralt databas/system som olika flygbolaget kan gå in och hämta tillgängliga biljetterna, som flygpartners säljer till Star Alliance ocv ! tack för att du förklarar ! har du provat någon annan platformen ? till exempel jag kollar nu i expertflyer som visar korrekt data enligt sista samtalet med kundtjänst
Det enda stället som visar 100% korrekt information är systemen som hör till det bonusprogram vars poäng du vill betala med. Tyvärr har SAS tagit ner sin Star Alliance-sökmotor på hemsidan sedan någon gång i våras, så då är det bara att ringa och hoppas på lycka i agentlotteriet kvar...

Toppen