Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

squeezen

Medlem
Ringde för en 2-4-1-bokning idag. Fick prata med en tjej som först sa att det inte är möjligt att boka för 1 person.
Dagens garv, tack!
Galet vad dålig koll de har.

Jag fick häromdagen dock prata med en kille som snackade engelska (riktigt bra), blev lite paff. Men det var på min lunch så alla i sverige på call center hade väl också lunch och man kopplades till den där gruppen som har guldlinjen utanför 9-17...
 

Jogger

Medlem
Pratade med Uppsala i förmiddags. De sa att de bara kan ”göra en sökning för hela resan”. Går således inte att bestämma var man tar sina mellanlandningar. En annan sa att de inte är utbildade för avancerade routings.

Undrar följande:
1. Är det rätt att ringa 018-numret?
2. Stämmer förklaringen ovan? Hur ska jag annars gå tillväga?
 
Pratade med Uppsala i förmiddags. De sa att de bara kan ”göra en sökning för hela resan”. Går således inte att bestämma var man tar sina mellanlandningar. En annan sa att de inte är utbildade för avancerade routings.

Undrar följande:
1. Är det rätt att ringa 018-numret?
2. Stämmer förklaringen ovan? Hur ska jag annars gå tillväga?

Är det gratis att göra ändringar inom 24 timmar?
Då är alternativet att ringa varje dag och lägga på leg för leg tills man fått ihop sin resa

Samtal 1
LHR - HND
HND - LHR

Samtal 2
HND - TPE
TPE - HND

Samtal 3
ARN - LHR
LHR - ARN
 

Alf

Medlem
Det verkar ju vara rena katastrofen med alla dessa klantpellar på bokningen av Bonusbiljetter. Det behövs verkligen proffsiga personer nu om resandet kommer i gång under nästa år och speciellt i början av detta år när många behöver boka upp den förlängda 2-4-1 vouchern. SAS behövde väl inte göra sig av med de mest kvalificerade medarbetarna. Jag vet inte om det är egen personal eller tjänsten är outsourcad för detta. Tallin fungerade ju riktigt bra, hur det än var organiserat. Det är uselt när stora företag inte själv har kompetensen i sina egna led.
 

Moco

Medlem
Har pratat med Tallin två gånger idag och dom sa till mig att Awardsbokingar kommer ske med svensk kundtjänst tillsvidare.

HQ vet hur det står till och hur lite som blir gjort under rådande förutsättningar = bättre koll och mindre kostnader, därav flytten till Sverige? Är det här 2-4-1 dör helt och hållet?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Det verkar ju vara rena katastrofen med alla dessa klantpellar på bokningen av Bonusbiljetter. Det behövs verkligen proffsiga personer nu om resandet kommer i gång under nästa år och speciellt i början av detta år när många behöver boka upp den förlängda 2-4-1 vouchern. SAS behövde väl inte göra sig av med de mest kvalificerade medarbetarna. Jag vet inte om det är egen personal eller tjänsten är outsourcad för detta. Tallin fungerade ju riktigt bra, hur det än var organiserat. Det är uselt när stora företag inte själv har kompetensen i sina egna led.

HQ vet hur dåliga de är och hur lite som blir gjort = bättre koll och mindre kostnader, därav flytten till Sverige? Är det här 2-4-1 dör helt och hållet?

Omöjligt för någon av oss att ha statistik på detta, men det skulle vara intressant att veta hur stor andel av bokningar som göras med SAS AMEX 2-for-1 vouchers utöver det som görs av tredje part som ChatFlights ligger i kategorin "Businessclass.se komplexitet"? Är det 1% eller 20%? Någonstans måste en kundupplevelse designas gissar jag, och då är frågan vilken kundgrupp gör man detta för? Minoriteten som hänger på BC, eller den troliga majoriteten som hänger utanför BC och vill ha enklaste möjliga resa för poängen?

Det är helt uppenbart att alla knivar för att skära kostnader är slipade. Det verkar som allt läggs hos generalister och inte specialister. Ohört tråkigt, men delvis förståeligt som läget är nu. Det är en stressad situation där man troligtvis för över ansvarsområden utan större grader av utbildning då det inte finns någon som vet/kan/har erfarenhet, alla har fått gå. Det betyder inte att man är "klantpelle" för det. Verktygslådan är helt enkelt tom och det är inte agenternas fel, jag gissar de gör bara det de kan.
 

palmen

Moderator
Det verkar ju vara rena katastrofen med alla dessa klantpellar på bokningen av Bonusbiljetter. Det behövs verkligen proffsiga personer nu om resandet kommer i gång under nästa år och speciellt i början av detta år när många behöver boka upp den förlängda 2-4-1 vouchern. SAS behövde väl inte göra sig av med de mest kvalificerade medarbetarna. Jag vet inte om det är egen personal eller tjänsten är outsourcad för detta. Tallin fungerade ju riktigt bra, hur det än var organiserat. Det är uselt när stora företag inte själv har kompetensen i sina egna led.
Det är outsourceat till Cypern (eller ska bli åtminstone) enligt uppgift och Sykes som sköter detta. Sas köper in tjänsten med andra ord.

Verkar onekligen som att det är vilken person som helst som får dessa samtal och kunskapen är vad den är hos supporten generellt, dvs undermålig. Att det skulle bli sämre var väl ingen högoddsare, men så här dåligt får det inte vara. Alternativt får SAS gå ut med exakta regler för vad som gäller.
 

Moco

Medlem
Omöjligt för någon av oss att ha statistik på detta, men det skulle vara intressant att veta hur stor andel av bokningar som göras med SAS AMEX 2-for-1 vouchers utöver det som görs av tredje part som ChatFlights ligger i kategorin "Businessclass.se komplexitet"? Är det 1% eller 20%? Någonstans måste en kundupplevelse designas gissar jag, och då är frågan vilken kundgrupp gör man detta för? Minoriteten som hänger på BC, eller den troliga majoriteten som hänger utanför BC och vill ha enklaste möjliga resa för poängen?

Det är helt uppenbart att alla knivar för att skära kostnader är slipade. Det verkar som allt läggs hos generalister och inte specialister. Ohört tråkigt, men delvis förståeligt som läget är nu. Det är en stressad situation där man troligtvis för över ansvarsområden utan större grader av utbildning då det inte finns någon som vet/kan/har erfarenhet, alla har fått gå. Det betyder inte att man är "klantpelle" för det. Verktygslådan är helt enkelt tom och det är inte agenternas fel, jag gissar de gör bara det de kan.

Sant. Det har inte varit något fel på bemötandet som sådant. Min kommentar blev för syrlig, och det handlar ju i grund och botten om investering i utbildning och ägarskap i frågan. Icke acceptabelt resultat ändock.
 

djmanosv

Medlem
Ringe 3 ggr idag och de kan inte omboka min 1st leg ARN -> ADD från Eco -> Biz... Alla som svarar pratar svenska men de kan inte göra någonting med min bokning :)
 
Toppen