Senaste nytt

SAS stämmer rökande passagerare på 170 000 SEK

Jag är väl konstig för jag föraktar aldrig människor bara dess handlingar.
Tycker man en cigg på toan är värd förakt bör man nog se över sin egna inställning till saker och ting innan man tar till orden.
Du kör nog aldrig bil för fort antar jag ffa inte om du har passagerare i.
Om det är någon som kör för fort rakt mot en samling människor för att det är närmast vägen så ja då hade jag föraktar den personen också.

Det var ju inte "bara" en cigg på toan utan en glödande cigg i papperskorgen.

Hur nån kan förvara personer och deras handlingar som utsätter andra människor för livsfara övergår mitt förstånd.

Om det är någon som kör för fort rakt mot en samling människor för att det är närmast vägen så ja då hade jag föraktar den personen också.

Det var ju inte "bara" en cigg på toan utan en glödande cigg i papperskorgen.
Ahh. Du blir alltså 170 kkr fattigare då du är den enda som vet att den var glödande = GM.

Den första meningen är inte ens lönt att beakta.

Ahh. Du blir alltså 170 kkr fattigare då du är den enda som vet att den var glödande = GM.

Den första meningen är inte ens lönt att beakta.
Det var du som försökte argumentera genom att blanda in något helt ovidkommande, dvs fortkörning (du försökte rättfärdiga din egna åsikt genom att göra en till synes valid men ovidkommande liknelse och sen börja diskutera den istället) .

Det har ju stått att den var glödande, jag har i alla fall läst artikeln innan jag bildade mig en uppfattning.

Det var du som försökte argumentera genom att blanda in något helt ovidkommande, dvs fortkörning (du försökte rättfärdiga din egna åsikt genom att göra en till synes valid men ovidkommande liknelse och sen börja diskutera den istället) .

Det har ju stått att den var glödande, jag har i alla fall läst artikeln innan jag bildade mig en uppfattning.
Mmm.
Bara så att .......
Billigt.
Acceptera att det skaver så kan vi gå vidare - Golfkungen.

Man får ju uppenbarligen böter för att röka på flygplansmuggen också. En fortkörare ska enligt samma logik också föraktas eftersom den utsätter passagerare och medtrafikanter för fara. Fortkörningen sker enbart för egen vinning och utan hänsyn till andra.

Jag vet inte om man ska förakta någon.

Jag tycker däremot att det är trevligt att det svider för folk när dom är ofattbart korkade.
Lite skadeglädje är aldrig fel.
Så avslutar vi med orden: ”Andras motgång är mer värd än egen framgång”

Intressanta attityder som kommer fram ibland. Ja, om man inte klarar av att hålla sig ifrån den där ciggen utan springer in på toan och FIMPAR I PAPPERSKORGEN är det svårt att inte "känna förakt". Sedan beror det på vad vi lägger för värderingar i just det begreppet.

Jag har personligen lite svårt för "problemskapare" och då syftar jag på störande element som leder till att omgivningen påverkas negativt (exempelvis att flighten ställs in p.g.a att någon bara inte kunde sköta sig utan var tvungen att ställa till problem). Man kan ju också ta sådana exempel som att skrika "at the top of my lungs" på personalen för att man inte får checka in 10 minuter före pushback samt entitlement syndrome i största allmänhet.

Likadant är det svårt att inte "förakta" eller åtminstone "ogilla" en användare som t.ex raderar hela systemmappen på datorn och sedan insisterar på att det "skall vara så" eller som tycker att man skall lösa alla problem när man fått förklaringen "Den säger att det inte fungerar!" och som verkligen tror att det hjälper att skrika.

När det gäller fortkörningar kan jag enbart säga som så att OM det utsätter andra för fara (exempelvis genom att man kör i 120 km/h i 50-zon) är "föraktet" en ganska naturlig reaktion. Däremot ser jag inga direkta problem i att hålla 140 km/h på en tom, bred och rak motorväg. Allt beror på situationen.

Något som skapar problem och som definitivt kan leda till "förakt" är ignorans parat med attitydproblem, alltså "jag vägrar lära mig X, man skall inte behöva...." och liknande. Det finns t.ex användare som kan klaga på produkten i månader enbart för att de vägrar vidta rekommenderade åtgärder för att lösa problemet eftersom paradargumentet "man skall inte behöva" används. Detta kan även paras med extrema förväntningar på tillverkaren (exempelvis att man får 24-timmars på-platsenservice på $200-produkten) vilket i sin tur ökar gnällandet med ungefär 700%.

Det finns olika vinklar på "förakt" och att försöka relativisera saker hela tiden samt släta över dåligt beteende etc är inte en bra väg framåt då det tvärtom resulterar i att det hela eskalerar.

Toppen