Senaste nytt

SAS stämmer rökande passagerare på 170 000 SEK

D

Deleted member 4140

Guest
På Flashback kan man uttrycka sig med lite finare ord utan att någon blir lätt kränkt, dvs man kan skriva av sig utan att bli bannad för att man inte tycker som alla andra.

Oavsett ska bli kul att se hur det här dramat slutar och om det är skattepengar som ska finansiera Jonny i linnes handling eller inte.
 
Vad är det med detta forumet och osympatisk människosyn? Kan vi inte pröva hålla oss till ämnet tack.

Det är lite svårt att ha en "sympatisk människosyn" i detta specifika fall. Men det är klart, det är ju bara en rökare som fimpade i papperskorgen. No big deal detta.;)

Själv har jag svårt med "sympatin" när det egna behovet betraktas som så viktigt att övriga passagerare och besättningsmedlemmar försenas för en sådan skitsak som ett bloss man bara inte kunde vänta med tills efter flygningen.

Jag får även tillägga att det var en liten oskyldig cigarett som totalförstörde en hel B707 en gång i tiden men man kanske skall vara "sympatisk" även i det fallet. Rökaren kunde ju inte själv räkna ut att det är en extremt dålig idé att fimpa i papperskorgen. De anhöriga lär inte heller haft så mycket "sympati" i det fallet heller.

Sympati och empati tenderar att vara en dubbelriktad affär och i detta fall var det lite väl mycket enkelriktning.
 

bhen

Medlem
Människosynen syftade inte på denna enskilda personens handling som förstås är förkastlig och förtjänar inget av den varan.

Det var hellre generaliseringar som -Y-namn (socialgrupp) och ”rökare är det värsta som finns” som för mig inte ger nåt till debatten men bara blir i bästa fall ”humor”.

Jag förstår att det visst är roligt så jag får sällar mig till minioriteten som inte delar den humorn.
 
Människosynen syftade inte på denna enskilda personens handling som förstås är förkastlig och förtjänar inget av den varan.

Det var hellre generaliseringar som -Y-namn (socialgrupp) och ”rökare är det värsta som finns” som för mig inte ger nåt till debatten men bara blir i bästa fall ”humor”.

Jag förstår att det visst är roligt så jag får sällar mig till minioriteten som inte delar den humorn.

Man kan definiera det där på diverse olika sätt. Ur min synvinkel handlar olämpligt mänskligt beteende inte om etnicitet och liknande utan om tankesystem, bildningsnivå, förmåga till konsekvenstänkande etc. Vid en närmare analys kan man hitta specifika tankebanor och synsätt som omsatta i praktiken kan skapa problem. Sedan finns det andra diton som ger mindre störningar.

Rökare har en tendens att prioritera cigaretter högt och det kan leda till diverse situationer. Detta innebär inte att alla gör det men man kan ju t.ex bara studera hur saker och ting fungerade innan rökförbuden infördes. Det var ju inga mentala hinder mot att t.ex förvandla en hel färja till gaskammare genom att sitta och röka överallt "för det var tillåtet" vilket t.ex var vanligt på vissa inrikeslinjer i Danmark. Samma sak med det "naturliga" beteendet att sitta och röka till middagen bara för att det var "tillåtet" i trånga restauranter. Vi har ju även rökning vid entréer och liknande.

Hade rökarna följt vissa enkla logiska grundregler (t.ex att röka utomhus och i dedikerade zoner istället för att bolma precis överallt med argumentet att det inte är förbjudet och därmed tillåtet) kanske det inte ens behövts så strikta rökförbud eftersom hela processen "reglerat sig själv".

En annan kategori är de med stort alkoholsug och som därmed tycker att det är extremt lämpligt att supa i alla möjliga sammanhang inklusive på flyget, på färjan, på tåget, i baren OCH samtidigt spela Allan Ballan insvepta i alkoholens dimmor.

Beteendet kan kategoriseras eftersom det är snarlika synsätt, respekt för omgivningen (eller snarare brist på) samt en rejält stark egocentrism (jag, mig och mitt) som ligger bakom. Det finns naturligtvis olika faktorer som skapar beteendet och där kan man också påpeka att diverse teorier som går ut på att "släta över" och hitta "förklaringar" i syfte att "fria" (d.v.s offer för omständigheterna) inte hjälper utan snarare sanktionerar beteendet.

I detta fall valde SAS att sätta en gräns.

Det behövs gränser och i vissa fall riktade insatser mot specifika problem. När det gäller socialgrupper vs olämpligt beteende finns detta spritt över hela spektrumet även om det finns beteenden som varierar beroende på den specifika kontexten.
 
Toppen