Senaste nytt

SAS ställer in långdistansflygningar

Det kan vara så att det finns ett problem mellan Airbus och LAN Chile ?
Men hur svårt kan det vara för Airbus att fixa en annan kärra det är det jag inte begriper ??

Jag har ingen aning om hur många A340-300 Airbus äger som just nu bara står parkerade.
Det kanske inte finns någon annan?

Visst står det många A340-300 långtids parkerade..men sannolikt är det andra flygbolag eller leasingbolag som äger dem.
Bli inte förvånad om många av dem dessutom behöver genomgå en stor kostsam D-tillsyn(25-30 miljoner kr) innan det är möjligt att sätta dem i trafik igen.

Som med allt annat är det ju en cost/benefit-avvägning för SAS. Säkert ska någon av A340-maskinerna in på D-check under Januari och man hade ju räknat med att kunna täcka behovet med LAN-kärran.
Alternativen hade ju varit att förlänga avtalet med Omni Air (om det ens gick), leasa in någon annan A340 (kanske tom från HiFly) eller helt enkelt ställa in flygningarna.
Eftersom Januari är den lugnaste månaden (förutom till BKK då) så går oftast inte planen mer än halvfulla så jag tror helt enkelt inte att man tycker det är värt att betala för leasade plan. Det hade helt säkert gått att få fram någon A340, eftersom det som sagt inte är det hetaste planet idag och många bolag har avställda. Dock som kerran1980 skriver, så är det inte bara att slå på strömmen och starta. Med igångsättningskostnader mm blir det nog en dyr leasing för bara en månad. Sedan räknar man ju med att få in LAN-maskinen, om jag förstått det rätt.

Sedan man kan ju undra om inte Airbus kan ta på sig detta debacle, men vi vet ju inget om villkoren för dealen. De kanske tom får den i princip gratis mot A350-beställningarna, och då är det ju svårt för SAS att kräva ännu mer ersättning. Man har ju trots allt sig själva att skylla när man kör ett sådant ambitiöst trafikprogram.
Själv är jag mest glad för att min returflight från IAD den 5/1 inte tycks påverkas.

Jag gillar att du orkar anmärka på det.

agehall är en av de mest bidragande och frekventa medlemmarna på detta forum. Det säger mer om dig än om honom att du anmärker på hans kommentar. Detta är ett forum för medvetna resenärer och för många av oss som följer denna site är flygplanstypen ett av de kriterier som vi ofta väljer flighter utifrån. Att se skillnad på ett plan för shorthaul respektive longhaul i SAS lilla flotta är fundamentalt. Hade varit skillnad om man exempelvis visat en bild på SQs B772 för regionala destinationer om artiklen handlat om SQs longhaul.

Ja, när vi börjar komma in på bolag som kör 777:eek:r och 747:eek:r av olika slag som regionalkärror, så har jag ingen koll längre, men när man visar en MD-80 och artikeln egentligen handlar om plan som är 3x så stora så får man börja fundera på vart de vill missleda läsaren.

Man kanske inte nödvändigtvis vill missleda läsaren, men det visar (i mitt tycke) på den stora okunskap journalister besitter när de skriver. I nästa led blir artikeln sanning. Nu verkar artikeln stämma i just detta fall (till stora delar), men i många fall hittar vi ganska kraftiga faktafel. Hur är det då i artiklar där vi inte har samma expertkunskap..?

Man kanske inte nödvändigtvis vill missleda läsaren, men det visar (i mitt tycke) på den stora okunskap journalister besitter när de skriver. I nästa led blir artikeln sanning. Nu verkar artikeln stämma i just detta fall (till stora delar), men i många fall hittar vi ganska kraftiga faktafel. Hur är det då i artiklar där vi inte har samma expertkunskap..?

Det är ungefär lika fel som att visa en bild av Volvo 940 när man återkallar Volvo XC60.
Eller är journalisten en thailändare? Same same but different...

Nog för att jag gillar att hacka på journalister och nog för att det ofta är befogat med tanke på dom pinsamma självmål som denna yrkesgrupp allt som oftast förgyller vår tillvaro med, men i detta fall tycker jag inte att kritiken är helt OK.

I denna artikel nämns inte A340 en endaste gång, man snuddar vid ämnet genom att skriva om långflyg (som vi vet är A330/A340) och ett saknat reservplan (som vi vet är A340) men man gör aldrig anspråk på att känna till vilken flygplanstyp det handlar om. Däremot skriver man explicit om SAS och Kastrup och så vitt jag kan se illustrerar bilden just det.

Det var mina två miles.

agehall är en av de mest bidragande och frekventa medlemmarna på detta forum. Det säger mer om dig än om honom att du anmärker på hans kommentar. Detta är ett forum för medvetna resenärer och för många av oss som följer denna site är flygplanstypen ett av de kriterier som vi ofta väljer flighter utifrån. Att se skillnad på ett plan för shorthaul respektive longhaul i SAS lilla flotta är fundamentalt. Hade varit skillnad om man exempelvis visat en bild på SQs B772 för regionala destinationer om artiklen handlat om SQs longhaul.

Jo fast jag gillar verkligen att agehall anmärker på det! Jag reagerade på samma sak och tänkte skriva men agehall kom före :cool: det är ju sånt vi gillar att anmärka på!

En central och rimlig förklaring är väl att journalister ska spotta ur sig ett tiotal kortare artiklar per dag, alt. något färre längre artiklar (har t o m hört 15 nätartiklar per dag för unga aftonbladet-reportrar...), då blir det inte mycket research. Om det beror på att vi nyhetskonsumenter inte vill betala för bra journalistik, eller om de bara tror att vi inte vill det vet jag inte, jag får iaf aldrig konkret frågan huruvida jag vill betala för bättre journalistik.../Per

Toppen