Vad jag inte förstår i denna historien om den tilltänkta A340:an varför det tar så lång tid ?
Jag förstår att man tydligen har problem men just en speciell maskin som tidigare LAN har/har haft.
Men hur svårt kan det vara att fixa en annan när det finns massor av A340r som är parkerade ?
Norrbaggen fick snabbt in en ersättningsmaskin när dom fick problem med Dreamlinern.
Jag tror SAS har leasat just den här A340-300 från Airbus till ett mycket fördelaktigt pris. Säkert som en del av A350 dealen.
Därefter har det uppstått oenighet av något slag mellan ägaren Airbus och den senaste leasingoperatören LAN Chile som vägrar att återlämna flygplanet till Airbus.
SAS har inget med konflikten LAN & Airbus att göra men drabbas tyvärr väldigt hårt.
Norwegian har själva hyrt in HiFly som för dyra pengar flyger med airbus A340 åt dem medan deras 787 har väldigt dålig driftsäkerhet. Läget blev extremt akut för Kjos.
Flyga långdistans med MD-80 hade jag gärna testat