Senaste nytt

SAS ställer in långdistansflygningar

Hmm, har de inte tillgång till omni air-kärran längre? Då kan de ju få problem, hoppas inte min USa-resa i början på januari kommer påverkas...

Vad jag inte förstår i denna historien om den tilltänkta A340:an varför det tar så lång tid ?
Jag förstår att man tydligen har problem men just en speciell maskin som tidigare LAN har/har haft.
Men hur svårt kan det vara att fixa en annan när det finns massor av A340:eek:r som är parkerade ?
Norrbaggen fick snabbt in en ersättningsmaskin när dom fick problem med Dreamlinern.

Lufthansa har väl en del A340 i reserv, så varför inte låta dem ta över några av rutterna? Ungefär som förra sommaren när Austrian tvingades ställa in en massa flighter p.g.a problem med facket.

Det här känns inte bra, jag har en awardresa med SAS till Shanghai i mars. Eftersom resan egentligen inte går till Shanghai utan vidare till Filippinerna så känns det en smula jobbigt om SAS skulle boka om oss och vi måste försöka ändra på en massa andra bokningar. Å andra sidan finns det också en potentiell uppsida också, om vi blir ombokade så att vi får fler nätter i Shanghai kan det bli riktigt trevligt.

Vad jag inte förstår i denna historien om den tilltänkta A340:an varför det tar så lång tid ?
Jag förstår att man tydligen har problem men just en speciell maskin som tidigare LAN har/har haft.
Men hur svårt kan det vara att fixa en annan när det finns massor av A340:eek:r som är parkerade ?
Norrbaggen fick snabbt in en ersättningsmaskin när dom fick problem med Dreamlinern.

Jag tror SAS har leasat just den här A340-300 från Airbus till ett mycket fördelaktigt pris. Säkert som en del av A350 dealen.
Därefter har det uppstått oenighet av något slag mellan ägaren Airbus och den senaste leasingoperatören LAN Chile som vägrar att återlämna flygplanet till Airbus.
SAS har inget med konflikten LAN & Airbus att göra men drabbas tyvärr väldigt hårt.

Norwegian har själva hyrt in HiFly som för dyra pengar flyger med airbus A340 åt dem medan deras 787 har väldigt dålig driftsäkerhet. Läget blev extremt akut för Kjos.

Jag tror SAS har leasat just den här A340-300 från Airbus till ett mycket fördelaktigt pris. Säkert som en del av A350 dealen.
Därefter har det uppstått oenighet av något slag mellan ägaren Airbus och den senaste leasingoperatören LAN Chile som vägrar att återlämna flygplanet till Airbus.
SAS har inget med konflikten LAN & Airbus att göra men drabbas tyvärr väldigt hårt.

Norwegian har själva hyrt in HiFly som för dyra pengar flyger med airbus A340 åt dem medan deras 787 har väldigt dålig driftsäkerhet. Läget blev extremt akut för Kjos.

Det kan vara så att det finns ett problem mellan Airbus och LAN Chile ?
Men hur svårt kan det vara för Airbus att fixa en annan kärra det är det jag inte begriper ??

Flyga långdistans med MD-80 hade jag gärna testat

Det gjorde jag på nyårsafton 2004 hem från Bangkok som ett av de sista evakueringsflygen hem efter tsunamin. De flög med halvfulla plan för att få längre räckvidd men vi fick ändå gå ner i Dubai och Warsawa på vägen hem för att tanka. En mycket speciell upplevelse på många sätt och en av de främsta anledningarna till att mitt hjärta klappar lite extra för SAS.

Toppen