Senaste nytt

SAS ställer in långdistansflygningar

Det kan också vara intressant att känna till att det sällan är reportern som väljer bild, desto oftare en redaktör. Det kan alltså handla om en flygkunnig reporter och en redaktör som tog första bästa Sas-bild från Scanpix (eller TT dit bildbyrån nu hör).

De prånglar ut många artiklar varje dag och ibland får de godkänna bildförslagen, har själv jobbat med en massa produktioner och man får bildförslag från en picture editor, sen godkänner man... och är det något man själv inte är insatt i så missar man nog detaljer. Kan tänka mig att ca 3% av svenskar känner igen en MD-80, 0,5% känner till skillnaden mellan A330 och A340 och 0,08% vet att B737 nådde högsta leveransvolym 2012, dvs. 34 år efter maiden flight../Per

De prånglar ut många artiklar varje dag och ibland får de godkänna bildförslagen, har själv jobbat med en massa produktioner och man får bildförslag från en picture editor, sen godkänner man... och är det något man själv inte är insatt i så missar man nog detaljer. Kan tänka mig att ca 3% av svenskar känner igen en MD-80, 0,5% känner till skillnaden mellan A330 och A340 och 0,08% vet att B737 nådde högsta leveransvolym 2012, dvs. 34 år efter maiden flight../Per

Jag har själv jobbat på kvällstidning som reporter och skrivit den här typen av artiklar. Att det finns en separat bildredaktör för webben stämmer inte med mina erfarenheter.
Ibland fixade jag bild, men som i detta fall, när det handlar om en genrébild, så skulle det med all säkerhet ha varit webbredaktörens jobb. En bild på ett Sas-plan är inte tillräckligt speciell för att det ska dubbelkollas. Är inte reportern sen tillräckligt på och kollar bilden själv på nätet så är det lätt att det blir en miss (om det nu ska anses vara en sådan i det här fallet).

Det kan också vara intressant att känna till att det sällan är reportern som väljer bild

I beg to differ. Jag kan inget om tidningen ifråga här, men det är numera ganska vanligt, iaf på mindre tidningar, att journalisten gör allt. Det är ohyggligt ineffektivt att inte göra så.

I beg to differ. Jag kan inget om tidningen ifråga här, men det är numera ganska vanligt, iaf på mindre tidningar, att journalisten gör allt. Det är ohyggligt ineffektivt att inte göra så.

Små tidningar - ja. På stora är det i regel ettaredaktörer som jobbar med redigeringen och reportrar som skriver. Och ohyggligt ineffektivt: nja. Vi håller på att gå över till uppdelat redaktör och reporter, och jag jobbar på en tidning som ligger på topp tio bland lokaltidningar i besök. En person kan inte göra allt bra och när sajterna växer krävs att fler reportrar matar med innehåll. Alla kan inte sitta och redigera till förstasidan då.

Last edited:
Och ohyggligt ineffektivt: nja.

Det är den inställningen jag slåss med dagligen. Den brukar vara förhärskande där folk är rädda om sitt eget jobb. Just bildhantering är lite av ett fokusområde när jag jobbar med att få kunder mer effektiva. Det är ungefär som att spela mot öppet mål för den är i 99/100 fall så dålig att det inte går att få den sämre.

Det är den inställningen jag slåss med dagligen. Den brukar vara förhärskande där folk är rädda om sitt eget jobb. Just bildhantering är lite av ett fokusområde när jag jobbar med att få kunder mer effektiva. Det är ungefär som att spela mot öppet mål för den är i 99/100 fall så dålig att det inte går att få den sämre.

I dag, med de CMS som finns, är det för komplicerat att göra förstasidesredigeringen på reporternivå. Att 35 journalister som sällan gör det ska redigera och tänka design är kanske effektivt tidsmässigt men självmord om kvalitet vägs in. Dessutom krävs ändå någon form av administrativ kraft som bestämmer vad som ska läggas var utifrån faktorer som klickstatistik och nyhetsvärde, annars blir det cirkus. Det här är dock en helt annan fråga än vad den här tråden ursprungligen behandlade.

Ja, nu är det OT, men du drar upp ALLA ursäkter tidningar kommer med för att fortsätta jobba ineffektivt. Problemet är att ingen vill/vågar tänka out-of-the-box på en tidning och därmed ser man inga möjligheter.

Ja, nu är det OT, men du drar upp ALLA ursäkter tidningar kommer med för att fortsätta jobba ineffektivt. Problemet är att ingen vill/vågar tänka out-of-the-box på en tidning och därmed ser man inga möjligheter.

Om du vill fortsätta diskussionen kan du gärna skicka mig ett PM, så kan jag redogöra lite mer för hur jag, utifrån min erfarenhet av att jobba med detta, upplever det.

Toppen