De prånglar ut många artiklar varje dag och ibland får de godkänna bildförslagen, har själv jobbat med en massa produktioner och man får bildförslag från en picture editor, sen godkänner man... och är det något man själv inte är insatt i så missar man nog detaljer. Kan tänka mig att ca 3% av svenskar känner igen en MD-80, 0,5% känner till skillnaden mellan A330 och A340 och 0,08% vet att B737 nådde högsta leveransvolym 2012, dvs. 34 år efter maiden flight../Per
Det kan också vara intressant att känna till att det sällan är reportern som väljer bild
I beg to differ. Jag kan inget om tidningen ifråga här, men det är numera ganska vanligt, iaf på mindre tidningar, att journalisten gör allt. Det är ohyggligt ineffektivt att inte göra så.
Och ohyggligt ineffektivt: nja.
Det är den inställningen jag slåss med dagligen. Den brukar vara förhärskande där folk är rädda om sitt eget jobb. Just bildhantering är lite av ett fokusområde när jag jobbar med att få kunder mer effektiva. Det är ungefär som att spela mot öppet mål för den är i 99/100 fall så dålig att det inte går att få den sämre.
Ja, nu är det OT, men du drar upp ALLA ursäkter tidningar kommer med för att fortsätta jobba ineffektivt. Problemet är att ingen vill/vågar tänka out-of-the-box på en tidning och därmed ser man inga möjligheter.