Som med allt annat är det ju en cost/benefit-avvägning för SAS. Säkert ska någon av A340-maskinerna in på D-check under Januari och man hade ju räknat med att kunna täcka behovet med LAN-kärran.
Alternativen hade ju varit att förlänga avtalet med Omni Air (om det ens gick), leasa in någon annan A340 (kanske tom från HiFly) eller helt enkelt ställa in flygningarna.
Eftersom Januari är den lugnaste månaden (förutom till BKK då) så går oftast inte planen mer än halvfulla så jag tror helt enkelt inte att man tycker det är värt att betala för leasade plan. Det hade helt säkert gått att få fram någon A340, eftersom det som sagt inte är det hetaste planet idag och många bolag har avställda. Dock som kerran1980 skriver, så är det inte bara att slå på strömmen och starta. Med igångsättningskostnader mm blir det nog en dyr leasing för bara en månad. Sedan räknar man ju med att få in LAN-maskinen, om jag förstått det rätt.
Sedan man kan ju undra om inte Airbus kan ta på sig detta debacle, men vi vet ju inget om villkoren för dealen. De kanske tom får den i princip gratis mot A350-beställningarna, och då är det ju svårt för SAS att kräva ännu mer ersättning. Man har ju trots allt sig själva att skylla när man kör ett sådant ambitiöst trafikprogram.
Själv är jag mest glad för att min returflight från IAD den 5/1 inte tycks påverkas.