Senaste nytt

SAS slutar med gratis läsk på long-haul resor

pep

Medlem
SAS tror de sparer penge men fakta er, at administrere, kontrollere, monitorere den nye ordning + og behandle de forskellige møntsorter, sedler, og kreditkort koster sikkert langt mere end de par ekstra sodavand! Det bliver dyrt og besværligt og giver muligheder for småsnyd fra både personale og passagerer. Til eksempel: hvornår er der tale om hovedmåltidet? Hvad med dem som venter med at spise? Specialmad? Hvad med dem som drikker 3 sodavand til maden og dem som venter?
Der er mange problemer, udgifter, og ordningen giver åbninger for snyd og uklare grænser. Det er en dårlig udvikling. Store flasker er en god mellemløsning + og den er meget carbon footprints venlig, da man sparer emballage og vægt....Og så skulle man måske også gå over til at servere fadøl for at spare emballage og vægt.....
 

Matsson

Medlem
SAS får än större problem då man positionerar sig mot ett segment där konkurrenterna har en väsentligt lägre kostnadsmassa.
Skall SAS överleva som självständigt bolag krävs sannolikt rekonstruktion samt en tydlig affärside där hög servicegrad bör vara en grundpelare, specielt longhaul.
 

henrik l

Medlem
SAS får än större problem då man positionerar sig mot ett segment där konkurrenterna har en väsentligt lägre kostnadsmassa.
Skall SAS överleva som självständigt bolag krävs sannolikt rekonstruktion samt en tydlig affärside där hög servicegrad bör vara en grundpelare, specielt longhaul.

Så sant som det är sagt. Talar man om "branding", identitet, eller hur man uppfattar sig själv inom företaget och kontra hur kunder och marknad uppfattar företaget, så känns det väl kanske lite ambivalent i nuläget. Blir man associerad med för mycket low cost på long haul är risken stor att kunden väljer något annat för samma, eller lägre pris, men mer "fringisar". Dom här paxen genererar ju inte de stora intäkterna, men dom ger ett täckningsbidrag som kan trycka vinstmarginalerna uppåt.
 

Johannes

Medlem
SAS tror de sparer penge men fakta er, at administrere, kontrollere, monitorere den nye ordning + og behandle de forskellige møntsorter, sedler, og kreditkort koster sikkert langt mere end de par ekstra sodavand! Det bliver dyrt og besværligt og giver muligheder for småsnyd fra både personale og passagerer. Til eksempel: hvornår er der tale om hovedmåltidet? Hvad med dem som venter med at spise? Specialmad? Hvad med dem som drikker 3 sodavand til maden og dem som venter?
Der er mange problemer, udgifter, og ordningen giver åbninger for snyd og uklare grænser. Det er en dårlig udvikling. Store flasker er en god mellemløsning + og den er meget carbon footprints venlig, da man sparer emballage og vægt....Og så skulle man måske også gå over til at servere fadøl for at spare emballage og vægt.....

Ja montera en fatöltapp vid varje säte och montera på en kortläsare i Ekonomi så man betalar själv efter den liter som är gratis...
 

Najk

Medlem
Det går inte att vara dyr och ha ett LCC concept, då är det bättre att vara lite dyrare men att förklara varför man är det.
Detta tycker jag SAS har varit ganska bra på under sista tiden tex 23kg bagage, välja sittplats osv är gratis.

Den åtgärden man nu gör tycker jag är helt fel. SAS är inget LCC bolag och kommer aldrig att kunna vara ett lönsamt sådant med den kostymen de har. Ta hellre bra betalt men förklara varför ni gör det!
 

MarcusC

Medlem
Känns som man förbereder sig att konkurrera med Norwegian även på långlinjerna (Inte!) Att ta bort fria drycker mellan måltiderna må vara en liten faktor, men man gör ju sig snarare lik DY, än att differentiera sig på ett positivt sätt? Tror man förlorar mer än man sparar på denna "enchancement"...
 

Appfly

Medlem
Att göra skillnad för en litenliten grupp servicemässigt inom samma kabinklass kan jag inte se konstigheter med. Exempelvis om EBP:are visar upp sitt kort och får gratis mat/dryck från CloudShop men att göra så emot extrema mängder som EBS+EBG+EBP tillsammans utgör på en vanlig flight så känns detta jättemärkligt och många ovana passagerare skulle minst sagt titta lite konstigt (=stämmer inte överens med skandinaviskt tänk). Ett alternativ till ditt förslag skulle vara att seata alla dessa passagerare i en ny kabindel kallad typ "Economy Status" – ingen officiell kabinklass men ett servicelyft gentemot sina statuspax genom fri dryck. Fast då var det ju det där med tusensjuttiofyra koncept som SAS har/haft.



NZ har en sektion i Eco med lite bättre benutrymme och som var bakom C men framför toaletterna mitt i planet (B767). Denna sektion kunde man bara välja sittplats i som *G eller motsvarande. Man såg ingen egentlig skillnad och det drogs inte för några skynken men det var ändå en avgränsad sektion.
 

niksal

Medlem
Jag postade detta precis på Flyertalk. Jag tycker det är dags att vi försöker få en dialog med SAS.

I remember a few years ago when SAS tried to increase the amount of points needed for upgrade, the moderator of the SAS EuroBonus forum on Flyertalk, Tommy777 I believe it was, gathered signatures in an appeal to SAS to cancel that decision. I don't know if that particular appeal was the reason, but SAS took back the decision and we still can enjoy the 10k/20k upgrades.

I think it's time to do something similar again, or at least make a serious attempt to get into some form of dialogue with SAS about how they see their future will be and what their value statement for their passengers is.
 

wenne87

Medlem
Bokade igårkvæll med BA till LHR, med glædje, 3000.- mindre før biljetten samt gratis sprit! Kænns som jag gjort en superdeal eller har jag helt enkelt bara køpt en normal biljett och får det man kan førvænta sig? Gick før øvrigt in på SAS efter att jag bokat før att kika deras pris, var helsæker redan från børjan att dem låg øver.

Nog før att det ibland kan bli lite øverdrivet skrik på vårt egna bolag, men snart oavsett de småsaker dem gør bra i organisationen så førtjænar dem sågning efter sågning ænda tills dem stupar! Før det lær ju bara vara en tidsfråga. Alternativet kan ju vara att nu nær vi lægger mindre och mindre pengar på att køpa deras flygbiljetter får kompensera detta på inkomstskatten?
 
Toppen