Senaste nytt

SAS slutar med gratis läsk på long-haul resor

Jag tycker SK:s ekonomiprodukt intercont är alldeles för dålig för priset numera. Det finns så oerhört många bolag, framför allt till Asien som vinner den striden så SK intercont är för mig inget val länge.

Inom Europa och intrascand är SK fortfarande bäst för mig då de har så bra utbud på flighter och flest direktflyg som passar mig från ARN. Där är jag inte så kinkig på mat/dryck, men åker jag intercont vill jag ha 1-2 öl och någon grogg utan att betala, så fungerar jag iallafall :)

Dock undviker jag MD80 men de ska väl bort nu snart, tycker de känns ofräscha.

Jag tycker denna förändring är OK. Givet att det som står i artikeln stämmer - att det handlar om att frigöra resurser för Business Class.
Nu får man alltså valfri dryck till maten i Economy Class. Vill man köpa läsk eller alkohol utanför matserveringen så får man betala. Vatten, kaffe, te gratis. Ingen "deal breaker" för mig så länge de slutar försämra i Y och C.
Detta är väl i linje med de amerikanska bolagen. Kan förstå att man gör så här faktiskt.

Sticker nog ut hakan rejält nu, men håller inte med.
Det är lätt för oss i detta forum som oftast reser "där fram" att se lite nedlåtande på economy passagerarna.
Anledningen att jag kan resa business eller economy x-tra är att någon annan (främst arbetsgivaren) betalar eller att jag samlat ihop bonuspoäng på resor/hotell som huvudsakligen samma arbetsgivare betalt.

Misstänker att så är fallet för väldigt många i detta forum. Alternativet är att ha en synnerligen god ekonomi.
Jag har en hel del vänner/bekanta samt släktingar som sparar gnetar och snålar för att kunna resa långlinjer men helst inte charter, (främst NYC och BKK)
ARN/CPH-NYC för en familj innebär en icke föraktfull kostnad.
Dessa längtar och ser fram emot dessa resor på helt annat sätt än vad t.ex. jag gör som t.ex. med kort varsel bokade en week-end i Paris med bonusbiljett i C,samt några frinätter på Hilton (uppgraderad) för hustrun och mig bara för att vi har det lite småtråkigt .
Att då missunna dessa som kanske reser någon gång per år en gratis GT till filmen samt läsk till ungarna när de ändå betalt uppemot 20-25.000kr tycker jag är inskränkt.
Kanske visa lite ödmjukhet för att vi är gynnade (Gäller även mig själv)
Dessutom i detta segment är inte SAS direkt konkurrensutsatta. Man vill flyga tryggt och utan mellanlandningar. Förslag att flyga LH eller LX ses med misstänksamhet.
Vore det då inte bättre att istället höja biljettpriserna med någon hundring och behålla nöjda economypassagerare.
Börjar faktiskt se fram emot Norwegian intåg på långrutterna.

Slutligen att frigöra resurser för C. Snack. Är väl snarare för att spara en cabinpersonal.

Det känns orealistiskt att denna besparing och besparingen vad gäller skumpa i business blir en sådan i slutändan för SAS. Man behöver inte vara något geni för att förstå att de där par miljonerna man sparar lätt kan bli ännu fler miljoner man tappar istället, till exempel om SAS-negativa trådar skapas regelbundet på forum där affärsklassresenärer hänger.

Just "gratis" servering på planen är en service som jag tvärtom tänker mig kostar ganska lite men ger kunden ett väldigt bra (kanske till och med för bra) intryck av servicenivån. AB är ett bra exempel, anses av många som bättre än SAS just för att de kostar på sig att dela ut en torr ostmacka till sina ekonomipassagerare - trots att SAS troligen har en högre servicenivå när det verkligen gäller (vid strul).

Jag tycker EBS i eco kunde få gratis dricka och EBG/EBP gratis alkohol i eco

Att göra skillnad för en litenliten grupp servicemässigt inom samma kabinklass kan jag inte se konstigheter med. Exempelvis om EBP:are visar upp sitt kort och får gratis mat/dryck från CloudShop men att göra så emot extrema mängder som EBS+EBG+EBP tillsammans utgör på en vanlig flight så känns detta jättemärkligt och många ovana passagerare skulle minst sagt titta lite konstigt (=stämmer inte överens med skandinaviskt tänk). Ett alternativ till ditt förslag skulle vara att seata alla dessa passagerare i en ny kabindel kallad typ "Economy Status" – ingen officiell kabinklass men ett servicelyft gentemot sina statuspax genom fri dryck. Fast då var det ju det där med tusensjuttiofyra koncept som SAS har/haft.

Samma sak kan appliceras på ditt förslag om att champagne skall serveras innan take-off för EBG/EBP i C (läste det i en annan tråd).

Haha ett gott skratt förlänger livet ... Nu märker man mer och mer vilka SAS vill/kommer/ska konkurrera mot (OM de överlever som bolag) dvs DY, U2 och Ryan. Det får bli fickplunta och matlåda i M snart.

Toppen