Jacob
Medlem
"Antingen eller" innebär alltså...sant..visst kan tidsaspekten vara ett problem att hinna skicka ut kaffe på en kort flygning men det finns dock andra bolag som faktiskt lyckas med detta så jag tycker att en kaffe kopp i alla fall för EBG borde hinnas med.
Alt 1: Man passerar igenom kabinen och häller upp kaffe eller te till samtliga resenärer utan kostnad, samt ev kaka/smörgås/frukost om man nu vill inkludera det också. Ingen kassahantering krävs överhuvudtaget, bara att hälla upp/dela ut och fortsätta till nästa passagerare.
Alt 2: Man passerar igenom kabinen med en försäljningsvagn och allt är till försäljning. Förmodligen är det inte mer än maximalt hälften av passagerarna som köper något, men varje passagerare som köper något tar mer tid då allt ska knappas in i kassan och betalning hanteras med kort eller kontakter.
Tidsmässigt är väl båda alternativen jämförbara. Men har man både gratis kaffe samt mat/smörgåsar för försäljning så blir det förstås mer tidskrävande. Frågan är om det blir för mycket, i alla fall om vi pratar om ett fullt flygplan på en kortare sträcka.
Men uppenbarligen finns det andra flygbolag som klarar en blandning, så i så fall kan man fundera på om det vore möjligt för SAS också.