Reser nästan alltid med SAS haft EBG några år, har nog aldrig fått en kaffe gratis
När jag hade Travelpass så påpekade jag alltid att kaffet ingår?! Konstiga var att nästan ingen visste om det utan just att jag var tvungen att säga till, kanske lite sneaky men störde mig
SAS är bra men service kan de jobba på, pratde med en kapten cph-Arn förra veckan han sa just det "kaffe är väll så skandinaviskt det blir, vi bjuder väll alltid på kaffe hemma när vi får gäster? Varför inte på våra flyg?"
Håller med det är en liten sak som kostar dem en skitsumma.
Jag har pratat med SAS om detta, med folk som är direkt involverade i beslutet varför det ser ut som det gör.Tycker att kaffe borde alla få det kostar inte SAS så mycket...
Jag förstår det inte. Hur kan det vara svårt att hälla upp kaffe/te gratis fastän resten kostar? SAS-ägda Blue1 gör precis så både inrikes och utrikes.Det svaret jag fick är att det går inte att göra både och, det går inte att både ha buy-on-board och samtidigt servera vissa typer av drycker gratis. Det är tidsmässigt och resursmässigt inte hållbart.
Givetvis borde det kunna fungera på längre europeiska flygningar, men inte på inrikesflygningar som Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Sundsvall med en faktisk flygtid på 45 minuter.
Till en viss del kan jag förstå resonemanget, när jag väl tänker efter, även om jag inte tycker om det.
Jag förstår det inte. Hur kan det vara svårt att hälla upp kaffe/te gratis fastän resten kostar? SAS-ägda Blue1 gör precis så både inrikes och utrikes.
Jo, fast det flyget är specialchartrat för tillfället och räknas inte som en "riktig" Blue1-avgång även om flyget faktiskt har KF-nummer! På hela deras reguljära nätverk bjuder de på kaffe/te men tar betalt för allt annat. Så kombinationen är definitivt möjlig.Jag åkte med Blue1 i fredags mellan Stockholm och Kalmar 16:30-17:20 och kan bekräfta det där. Det var inte bara kaffet som var gratis, de bjöd på en frukostbulle med ost och gurka i också. Lagom att fylla ut med så att man klarar sig tills man kan äta middagen senare på kvällen. Men visst, de hade ju inte någon försäljning i sitt lilla propellerplan förstås.
Jag har pratat med SAS om detta, med folk som är direkt involverade i beslutet varför det ser ut som det gör.
Det svaret jag fick är att det går inte att göra både och, det går inte att både ha buy-on-board och samtidigt servera vissa typer av drycker gratis. Det är tidsmässigt och resursmässigt inte hållbart.
Givetvis borde det kunna fungera på längre europeiska flygningar, men inte på inrikesflygningar som Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Sundsvall med en faktisk flygtid på 45 minuter.
Till en viss del kan jag förstå resonemanget, när jag väl tänker efter, även om jag inte tycker om det.
Sedan är förstås frågan om man kunde ha gratis kaffe som en EBG förmån.