Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

Jacob

Medlem
Annars det jag verkligen saknar är seatblocking, motsvarande som Lufthansa har.

Lufthansas blocking fungerar perfekt! Har man ett guldkort i bokningen och väljer en sittplats så blir platsen bredvid en automatiskt blockerad och ges inte bort förrän alla andra sittplatser i kabinen är tagna.
Finns givetvis undantag, och personalen kan naturligtvis lätt skriva över blocken, men för det allra mesta fungerar alldeles perfekt.

Tänk om SAS hade något liknande, det är egentligen så enkelt och kostar inget, men det gör att lediga säten i kabinen hamnar bredvid de personer som reser väldigt mycket med bolaget.
 
Annars det jag verkligen saknar är seatblocking, motsvarande som Lufthansa har.

Lufthansas blocking fungerar perfekt! Har man ett guldkort i bokningen och väljer en sittplats så blir platsen bredvid en automatiskt blockerad och ges inte bort förrän alla andra sittplatser i kabinen är tagna.
Finns givetvis undantag, och personalen kan naturligtvis lätt skriva över blocken, men för det allra mesta fungerar alldeles perfekt.

Tänk om SAS hade något liknande, det är egentligen så enkelt och kostar inget, men det gör att lediga säten i kabinen hamnar bredvid de personer som reser väldigt mycket med bolaget.

Väldigt bra idé som vi ska ta med oss till SAS!
 

A380*G

Medlem
Den fungerar sisådär vill jag säga. Reste förra veckan MXP-ARN som SEN med LH Italia och hade gångplats (3-3 seating). Innanför mig satt två personer, på andra sidan gången på samma rad satt en ensam man. Min seat blocking fungerade inte särkskilt väl...
(... men mannen på andra sidan kanske var HON) :)
 

Jacob

Medlem
Den fungerar sisådär vill jag säga.
Tyvärr fungerar Lufthansas seat blocking inte på flyg från Skandinavien då det är SAS incheckningssystem som används på de Skandinaviska flygplatserna, och det systemet stödjer inte seat blocking.

Så från Skandinavien fungerar det aldrig. Men tycker det borde ha fungerat från Milano, där har väl Lufthansa egen personal och sitt eget incheckningssystem...?!
 
Som andre har nevnt tror jeg dette også har et kulturaspekt ved seg; i Skandinavia er det ikke normalt med denne typen "recognition" og derfor tror jeg det ikke vil bli utført like "smooth" som enkelte asiatiske land der høflighet er mer naturlig i serviceyrker.
 

Malu

Medlem
Jag tror och hoppas att vi kommer få se lite bättre service på en del SAS-linjer framöver, efter att Norwegian visar framfötterna alltmer. Har hört att man t ex har gratis kaffe på konkurrensutsatta inrikeslinjer i Danmark så det kanske kommer sprida sig...

Vissa inofficiella förmåner vad gäller seating finns redan för EBG som det verkar. Jag hamnar alltid på bra platser långt fram och ofta med ledig mittplats. Skulle tro att det har att göra med att de första raderna inte ges som alternativ för alla vid val av plats.

Annars är det självklart att SAS borde erbjuda kaffe/vatten/läsk till alla EBG ombord. Jag brukar själv demonstrativt köpa en kopp kaffe för 20:- och betala med mitt kombinerade EBG/MC, men har aldrig kommit undan betalningen pga detta. :( Personlig hälsning bryr jag mig mindre om. Är det få personer ombord och det finns tid så är det trevligt, men det blir bara konstigt om de *måste* hälsa personligt på alla statuspax tycker jag.
 
Jag tror att problemet är beskrivet i att det finns väldigt många EBG's & då blir det lite problematiskt att hålla reda på dessa. Dock så håller jag med om att EBG's borde få gratis kaffe.
En liten roligt anekdot angående mängden med status, mellan GOT-OSL var vi 5 EBP's bland 37 PAX & utöver det vet jag inte hur många EBG. Har även flugit IAD-CPH där GA berättade att det var rekord för henne med 6 EBP's på samma flight.
 

A380*G

Medlem
Tyvärr fungerar Lufthansas seat blocking inte på flyg från Skandinavien då det är SAS incheckningssystem som används på de Skandinaviska flygplatserna, och det systemet stödjer inte seat blocking.

Så från Skandinavien fungerar det aldrig. Men tycker det borde ha fungerat från Milano, där har väl Lufthansa egen personal och sitt eget incheckningssystem...?!

Som jag skrev så resten jag MXP-ARN, inte tvärtom.

Ja, LH har egen personal och eget system på MXP, så där finns alla förutsättningar för att de ska fungera.

Är medveten om att LH inte använder eget system på ARN men där har deras seatblocking för *G alltid hindrat mig från att få en granne. Åker alltid LH på long haul, ca 8-10 ggr/år och har på dessa flighter aldrig fått någon bredvid mig, inte ens när flighten nästan är full...
 

jurgenb

Medlem
Vissa inofficiella förmåner vad gäller seating finns redan för EBG som det verkar. Jag hamnar alltid på bra platser långt fram och ofta med ledig mittplats. Skulle tro att det har att göra med att de första raderna inte ges som alternativ för alla vid val av plats.

Det där har faktiskt hänt mig rätt ofta på senare tid också, känns som nån potentiell seatblocking feature som testas.. att man hamnar långt fram hänger väl iofs ihop med ens prefered seat inställning på Eurobonusprofilen?! Det verkar dock som den lärt sig lite automatiskt under senaste året. Men jag vet inte, kanske bara är önsketankar..

Annars är det självklart att SAS borde erbjuda kaffe/vatten/läsk till alla EBG ombord. Jag brukar själv demonstrativt köpa en kopp kaffe för 20:- och betala med mitt kombinerade EBG/MC, men har aldrig kommit undan betalningen pga detta. :( Personlig hälsning bryr jag mig mindre om. Är det få personer ombord och det finns tid så är det trevligt, men det blir bara konstigt om de *måste* hälsa personligt på alla statuspax tycker jag.

Klockrent - jag gör faktiskt samma sak ibland när man är onödigt trött el törstig och verkligen demonstrativt sakta lämnar över ens MC/DINER/AMX EBG till flygvärdinnan. Men dessvärre med samma resultat, här kommer ingen undan..

Hade helt klart varit en trevlig gest - har man *G får man en "kaffe bjuder vi såklart på, tack för att du flyger med *A" el nått..
 
Toppen