Vad är det som gäller? Nån som vet?
Exakt vad som gäller vet nog bara SAS - eller ännu mer troligt de utvecklare som utvecklat funktionaliteten...
Känns som om det finns tre olika perioder som alla hanteras lite olika.
Innan flyget kommer till incheckning (dvs då ASR är tillgängligt) verkar det ibland - men inte alltid - visas X i ExpertFlyers seatmap bredvid en EBG/EBD/EBP. Har man möjlighet att se seatmappen på sas hemsida ser stolen bredvid ut ledig. Kollar man med statuslös biljett är ibland stolen bredvid ledig och ibland inte!
När flighten öppnas för incheckning men INNAN någon agent är inne och stör processen visar seatmappen på Expertflyer och incheckningsdelen på sas.se ofta helt olika bilder av situationen. Men någon form av seatblock verkar finnas här.
När flighten hamnar under gate-agentens kontroll kan man oftast inte längre se kartan på ExpertFlyer men då verkar alla regler om seatblock försvinna utan det är upp till agenten att välja säte med omsorg
Exempel från senaste inrikesflighten
Checkar in via hemsidan. Har inget ASR. Väljer C på en rad där ABC alla är lediga. Kollegan (utan status) checkar in mindre än 5 minuter senare, då är B och C upptagna så hen kan välja A. Jag kollar på ExpertFlyer där A och C är upptagna B är vit (dvs inte kryssad) och ser därmed tillgänglig ut enligt den kartan. Jag kollar på hemsidan där B också indikeras som ledig. Kollegan kollar och då ser B upptagen ut. Således någon form av seatblock.
Hemresan samma dag har ungefär samma upplägg men undantaget är att B visas med ett X i ExpertFlyer.
Utresan var fullbokad så där dök givetvis en främling upp och satte sig på B men det var en person som hade GATE på sitt boardingkort - vilket tyder på att när han checkade in fanns inga säten att välja på. Och GATE-agenten satte honom bredvid min guldbeströdda lekamen
