Senaste nytt

SAS - seat blocking?

Förstod att det gick att boka SB men tänkte att om jag köper fler biljetter borde jag få poäng för alla biljetter. Förstår inte varför det inte skulle gå.
Inte särskilt konstigt. Du är bara en person och en medlem kan bara tjäna poäng för eget flygande ("ass in seat"-principen). Du kan alltså inte köpa upp 100 biljetter på samma avgång och förvänta dig att få 100 x poängen och/eller 100 kvalificerade flygningar. Så funkar det helt enkelt inte.

Förstod att det gick att boka SB men tänkte att om jag köper fler biljetter borde jag få poäng för alla biljetter. Förstår inte varför det inte skulle gå.
Om du vill fördjupa dig i detta får du här en hänvisning till rätt bestämmelse i Eurobonus T&C. Eftersom du endast är en person kan du inte boarda för två. Därför har du inte använt biljetten trots att du checkat in.

EuroBonus medlemsvillkor - SAS

2.11 The member does not earn points for tickets, and services bought, but not used, and/or for products that have been refunded.

Tycker mig har noterat en radikal förbättring av seat block intra-Skandinavien i Plus på senare tid. De senaste typ två månaderna har det hänt något. I tisdags hade nästan hela Pluskabinen seatbock på vad som beskrevs som en full kabin (nåja, ni vet när kabinbesättning går ut och säger att man ska använda utrymmet under stolarna för väskor också för att det är fullbokat). Nu var flighten trots "fullt" förvånande tom för att vara en 17.40 flight men i höstas är jag helt övertygad om att detta skulle resulterat i tomma platser längst bak i planet.

Tänker jag fel, när det är kampanjer på resor med poäng skulle man kunna baka en biljett med 5000 EB poäng på
" Kalle Luft" som passagerare och boka in "Kalle" på platsen bredvid mig, sedan checka in "Kalle" chansen är stor att stolen blir tom om inte flyget blir fullt. Bara en tanke som jag aldrig skulle ha haft utan att hänga på BC.
BC för den medvetna och kreative resenären!

Tänker jag fel, när det är kampanjer på resor med poäng skulle man kunna baka en biljett med 5000 EB poäng på
" Kalle Luft" som passagerare och boka in "Kalle" på platsen bredvid mig, sedan checka in "Kalle" chansen är stor att stolen blir tom om inte flyget blir fullt. Bara en tanke som jag aldrig skulle ha haft utan att hänga på BC.
BC för den medvetna och kreative resenären!

Det jobbiga är bara när det blir final call för kalle luft, gaten väntar, planet ev missar slotten.

Tycker sas borde göra det lättare att köpa till hård seatblock. 1500 i plus är rätt saftigt. Men samma som fare - skatter kan det ju absolut vara värt på en billigare biljett.

Har de något att förlora på att sälja seatblock?

Det jobbiga är bara när det blir final call för kalle luft, gaten väntar, planet ev missar slotten.

Tycker sas borde göra det lättare att köpa till hård seatblock. 1500 i plus är rätt saftigt. Men samma som fare - skatter kan det ju absolut vara värt på en billigare biljett.

Har de något att förlora på att sälja seatblock?
Det har dem.
Fastpris i SAS Plus inom Europa. I SAS Go är det lägsta tillgängliga pris i din bokade serviceklass, exklusive skatter och avgifter.

Vlj/boka sittplats ombord - SAS

Det har dem.
Fastpris i SAS Plus inom Europa. I SAS Go är det lägsta tillgängliga pris i din bokade serviceklass, exklusive skatter och avgifter.

Vlj/boka sittplats ombord - SAS

Tänkte fel där! Det jag menade var ju att det borde följa priset på biljetten - alltså även kunna bli mer än 1500kr. En fördel vore väl även man kunde betala med poäng. De gångerna man måste resa i GO och inte kan ha mer än bara stolen på kvittot hade det varit trevligt. Borde ju kosta som en muffin.

Det kommer bli många resor för kalle luft...

Vad är det egentligen som hindrar att man bara gör en poängbokning i sitt eget namn? Finns det något som säger att man inte får köpa två biljetter till samma person? (jag vet att jag inte får poäng för båda)

Toppen