Senaste nytt

SAS - seat blocking?

Tänkte fel där! Det jag menade var ju att det borde följa priset på biljetten - alltså även kunna bli mer än 1500kr.
Lite Off topic
SAS skriver att lägsta tillgängliga pris i din bokade serviceklass, exklusive skatter och avgifter..
Frågan är exkl. bränsletillägg också? I så fall kan det bli väldigt billigt i vissa fall. :)

SAS skrev:
Extra sittplats
.
.
Priser
SAS Go: Lägsta tillgängliga pris i din bokade serviceklass, exklusive skatter och avgifter.
Vlj/boka sittplats ombord - SAS

Seatblock verkar ju funka / sluta funka / börja funka igen lite hursomhelst när det gäller detta så jag hoppas att nån kan ge mig ett hyfsat aktuellt svar.

När jag först hörde om seatblock på SAS så såg jag på EF hur många säten lite utspridda säten var markerade med X, nu när jag har en resa EWR - CPH - ARN - TXL - CPH - ARN - EWR (allt i PLUS utom ARN - EWR som är i GO) och kollar seatmap så ser jag inte ett enda kryss på Expertflyer. Inte i GO, inte i Plus (dock inte väntat att se block i plus på Long Haul).

Vad är det som gäller? Nån som vet?

Lite Off topic
SAS skriver att lägsta tillgängliga pris i din bokade serviceklass, exklusive skatter och avgifter..
Frågan är exkl. bränsletillägg också? I så fall kan det bli väldigt billigt i vissa fall. :)
Borde testas nästa gång de har en VIP-kampanj. Min resa t o r Hong Kong i VIP go kostade bara 949SEK i fare (sedan skatter o bränsle för 2,100). Under tusenlappen för garanterad seat block t o r till HKG vore en riktigt bra deal.

Vad är det som gäller? Nån som vet?

Exakt vad som gäller vet nog bara SAS - eller ännu mer troligt de utvecklare som utvecklat funktionaliteten...

Känns som om det finns tre olika perioder som alla hanteras lite olika.

Innan flyget kommer till incheckning (dvs då ASR är tillgängligt) verkar det ibland - men inte alltid - visas X i ExpertFlyers seatmap bredvid en EBG/EBD/EBP. Har man möjlighet att se seatmappen på sas hemsida ser stolen bredvid ut ledig. Kollar man med statuslös biljett är ibland stolen bredvid ledig och ibland inte!

När flighten öppnas för incheckning men INNAN någon agent är inne och stör processen visar seatmappen på Expertflyer och incheckningsdelen på sas.se ofta helt olika bilder av situationen. Men någon form av seatblock verkar finnas här.

När flighten hamnar under gate-agentens kontroll kan man oftast inte längre se kartan på ExpertFlyer men då verkar alla regler om seatblock försvinna utan det är upp till agenten att välja säte med omsorg :)

Exempel från senaste inrikesflighten
Checkar in via hemsidan. Har inget ASR. Väljer C på en rad där ABC alla är lediga. Kollegan (utan status) checkar in mindre än 5 minuter senare, då är B och C upptagna så hen kan välja A. Jag kollar på ExpertFlyer där A och C är upptagna B är vit (dvs inte kryssad) och ser därmed tillgänglig ut enligt den kartan. Jag kollar på hemsidan där B också indikeras som ledig. Kollegan kollar och då ser B upptagen ut. Således någon form av seatblock.

Hemresan samma dag har ungefär samma upplägg men undantaget är att B visas med ett X i ExpertFlyer.

Utresan var fullbokad så där dök givetvis en främling upp och satte sig på B men det var en person som hade GATE på sitt boardingkort - vilket tyder på att när han checkade in fanns inga säten att välja på. Och GATE-agenten satte honom bredvid min guldbeströdda lekamen ;)

Om jag vill köpa en seat block måste jag ringa SAS då? Bokade just en resa till Miami och vore trevligt med ett ledigt säte bredvid mig. Då priset är lågt så borde det inte bli så dyrt om man räknar bort skatterna.

Tycker fortfarande att jag borde få poäng för båda om jag köper 2 säten.

Om jag vill köpa en seat block måste jag ringa SAS då? Bokade just en resa till Miami och vore trevligt med ett ledigt säte bredvid mig. Då priset är lågt så borde det inte bli så dyrt om man räknar bort skatterna.

Tycker fortfarande att jag borde få poäng för båda om jag köper 2 säten.
Ja, du måste ringa kundtjänst.

Som EBP drar man till sig mittsätesryttare som en magnet, trots lediga platser lite längre bak i kabinen. Verkar vara svårt att styra upp en fungerande seat-block.....
Fungerar nästan lika bra som ebd. Bytte plats i plus kabinen 4 gånger idag för att någon tog sätet bredvid. Nu slutade det lyckligt och jag fick en hel trea själv.

Intressant nog var det en hel trea längre bak helt tom under början av resan. Tror någon flyttade dit halvvägs ungefär. Men det fanns att välja på vid incheckning och liknande och ändå valde folk sätet bredvid...

(för övrigt verkade det helt fullt i både Business och Go, men hyfsat med tomma i plus)

Toppen