Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

SAS och BRA fortsätter nu upprampningen! :)

Från måndag:
- Stockholm - Göteborg ökar och trafikeras upp till 8 gånger/dag (beroende på veckodag).
- Stockholm - Visby ökar och går upp från 4 till 6 avgångar på vardagar.

Sen går Stockholm - Åbo upp i frekvens från 1 till 3 avgångar på vardagar som flygs av BRA och det blir åter nattstopp för maskinerna i Åbo.

Stockholm - Tallinn ökar och går upp i frekvens till 4 avgångar på vardagar, avgångarna flygs omväxlande med SAS A320Neo och ATR från BRA.

Från måndag startar även A319 produktionen från BRA. Syns bland annat i tidtabellen på Stockholm - Malmö på måndag.

Screenshot_20250228_202704_Samsung Internet.jpg

Kommer vara 1 st A319 i trafik från BRA åt gången. Misstänker att de kommer snurra mellan de fyra A319 maskiner som BRA förfogar över :)

SAS och BRA fortsätter nu upprampningen! :)

...

Från måndag startar även A319 produktionen från BRA. Syns bland annat i tidtabellen på Stockholm - Malmö på måndag.

Kommer vara 1 st A319 i trafik från BRA åt gången. Misstänker att de kommer snurra mellan de fyra A319 maskiner som BRA förfogar över :)

Noterade också A319 i tidtabellerna, det var bra. Av någon anledning är A319 schemalagt med flygtid som är 5 minuter längre (1:15).
Sedan behöver man se upp om man vill undvika ATR. Jag ser inget mönster, men här och där dyker det upp flyg med flygtid 1:30

Skärmavbild 2025-03-02 kl. 08.31.08.png

Hur ser beläggningen ut på alla dessa flighter? Någon som varit ute…?
Jag ska lite inrikes i veckan och får chans att se beläggningne på MMX-ARN. Det har plötsligt varit skyhöga priser på CPH-ARN och mer normala priser på MMX-ARN. Gissar att det betyder lägre beläggning från MMX men vi får se.

Från Ängelholm är det väldigt hög beläggning nästan oavsett dag och tid. Pendlaravgångar måndag och torsdag är ofta utnollade veckor i förväg. Priserna högre i snitt, men finns en del mer udda tider som säljs billigare. Hoppas beläggningen gör att det blir mer säten och mindre ATR framåt på rätt tider.

Sturup är inte lika fullt, men givetvis delvis förklarat av fler avgångar och större maskiner. Mest åkt attraktiva tider och då har jag svårt att se skillnad i beläggning mot förra året. På riktigt sena maskinerna, som säljs billigt är det möjligen lite mer Lundastudenter än tidigare, kanske kommer från tidigare Brommamarknaden?

Totalt sett kan jag konstatera att klippkortet Skåne/ Halland som reades för ca 1350 per klipp har varit en väldigt bra investering. Rädd för att det kommer bli dyrare till nästa köp, delvis pga beläggning men främst avsaknad av konkurrens.

Noterade också A319 i tidtabellerna, det var bra. Av någon anledning är A319 schemalagt med flygtid som är 5 minuter längre (1:15).
Sedan behöver man se upp om man vill undvika ATR. Jag ser inget mönster, men här och där dyker det upp flyg med flygtid 1:30

Visa bifogad bild 163104

Jag ska lite inrikes i veckan och får chans att se beläggningne på MMX-ARN. Det har plötsligt varit skyhöga priser på CPH-ARN och mer normala priser på MMX-ARN. Gissar att det betyder lägre beläggning från MMX men vi får se.

ATR maskinerna finns oftast på lördagar till och från Malmö :)

Ser att de ibland dyker upp på ett fåtal avgångar till/från Malmö under övriga veckan annars mestadels SAS A320Neo eller Braathens med A319.

Fick äran att prova en ATR med BRA målning i dag Från Köpenhamn till Göteborg. Var nog den skitigaste maskinen på länge.
Helt svart under buken och skitiga fönster. Men trevlig personal och bra upplevelse i övrigt.

Fick äran att prova en ATR med BRA målning i dag Från Köpenhamn till Göteborg. Var nog den skitigaste maskinen på länge.
Helt svart under buken och skitiga fönster. Men trevlig personal och bra upplevelse i övrigt.

Just ATR maskinerna har låg markfrigång samt att propellrarna "vispar" upp mera smuts vilket medför att maskinerna blir smutsigare snabbare.

Hur ser beläggningen ut på alla dessa flighter? Någon som varit ute…?
Dagens SK132 (dvs MMX-ARN 0745) var halvfull.
9 rader plus men bara pax på rad 1-4 (15 st tror jag) indikerar väl att loadfactor var låg (tomma rader pga viktfördelning?). Det såg inte glest ut när jag tittade bakåt, men långt från full alltså.

Toppen