Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Jag reser ofta från Helsingfors till Skåne. Det har de senaste året brukat vara dyrare att flyga till Sturup än till Kastrup. De senaste månaderna har det varit precis tvärtom, Sturup är nu det billigare alternativet. Jag antar att det har att göra med denna satsning.

Är det någon annan som märkt skillnad på Sturup gentemot Kastrup det senaste halvåret?

Jag reser ofta från Helsingfors till Skåne. Det har de senaste året brukat vara dyrare att flyga till Sturup än till Kastrup. De senaste månaderna har det varit precis tvärtom, Sturup är nu det billigare alternativet. Jag antar att det har att göra med denna satsning.

Är det någon annan som märkt skillnad på Sturup gentemot Kastrup det senaste halvåret?
Ja, märkt precis samma.

Sedan tycker jag att den största ändringen inte ligger på ARN-MMX-priserna utan på ARN-CPH. Det har gått ner lite på Malmö-rutten, men gått upp kraftigt på CPH-rutten.

Det är väl logiskt att de som ska flyga Stockholm-Skåne flyger till MMX så transferpassagerarna kan få plats på ARN-CPH? Det är också bra för SAS om priserna på deras nyckelrutter går upp kan man tycka.

Jag ser nu att under våren kommer SAS även flyga vissa lördagar från Sundsvall Timrå Airport. Roligt!
Väldigt roligt!

Tex trafikeras SDL-ARN:
* 1 av 4 lördagar i April (19e, påskafton)
* 3 av 5 lördagar i Maj (10onde, 17onde, 24e)
* 1 av 4 lördagar i Juni (14onde)

Jag misstänker att vissa lördagar inte trafikeras eftersom det "krockar" med vissa högtider. Men vad kan de andra orsakerna vara till att endast utvalda lördagar flygs mån tro?

Väldigt roligt!

Tex trafikeras SDL-ARN:
* 1 av 4 lördagar i April (19e, påskafton)
* 3 av 5 lördagar i Maj (10onde, 17onde, 24e)
* 1 av 4 lördagar i Juni (14onde)

Jag misstänker att vissa lördagar inte trafikeras eftersom det "krockar" med vissa högtider. Men vad kan de andra orsakerna vara till att endast utvalda lördagar flygs mån tro?

Om jag killgissar så beror det delvis som du säger på diverse högtider (både under helger och i veckorna), men det kan också bero på t,ex när påsklovet inträffar, tidigare resmönster till Sundsvall över säsong och slutligen i juni då det är den vanliga nedtrappningen på inrikes från midsommarveckan och de stora semesterveckorna (mycket av inrikes nätet är beroende av arbetspendling, skolpendling mm) :)

Idag flyger SAS 10 gånger från Luleå till Stockholm! :) Imponerande! :)

Screenshot_20250314_081825_Flightradar24.jpg

Toppen