Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Sundsvall har fått tillbaka SAS-trafik efter totalstopp, fast enbart med ATR. "Kul" när det finns andra bolag som kör A320 och B737. Såg Aegean på ankomsttavlorna förra veckan! (Det var kanske inte reguljärt, annars hade det varit kul att gynna konkurrenten och flyga via ATH när man ska ARN-SDL)

Malmö är nere på 4 dagliga (i post 1 skulle satsningen innebära 6-8 dagliga?) fast har nu fått A320 tillbaka. Verkar gå upp till 6 i slutet på månaden genom att sätta in mer ATR på rutten.
Malmö har ju fått Skåne aviation sedan satsningen lanserades, kanske påverkat efterfrågan något

Malmö har ju fått Skåne aviation sedan satsningen lanserades, kanske påverkat efterfrågan något

Åkte 06:00-avgången under sommarschemat och förväntade mig ATR men det var en knökfull A320. Varken "SAS" eller Bra utan Connect irländsk maskin med enbart engelsktalande besättning.
Ser ut som att det är rätt mycket Connect i schemat framöver och sedan Scandinavian ATR Services BRA när de går upp i frekvens.

Sundsvall har fått tillbaka SAS-trafik efter totalstopp, fast enbart med ATR. "Kul" när det finns andra bolag som kör A320 och B737. Såg Aegean på ankomsttavlorna förra veckan! (Det var kanske inte reguljärt, annars hade det varit kul att gynna konkurrenten och flyga via ATH när man ska ARN-SDL)

Malmö är nere på 4 dagliga (i post 1 skulle satsningen innebära 6-8 dagliga?) fast har nu fått A320 tillbaka. Verkar gå upp till 6 i slutet på månaden genom att sätta in mer ATR på rutten.

Aegen Airlines på Sundsvall är enbart charter trafik.

Gällande MMX och ATR så är det bra att SAS har möjligheten att blanda och växla maskiner över säsong och över dygnet och veckans dagar.

Ser att t,ex Helsingborg/Ängelholm behåller A320Neo i vintertidtabellen - växlande med ATR. Ca 50/50 mellan avgångarna :)

Arlanda- Skellefteå första (?) inrikeslinjen för SAS med Embraer

Anledningen att Embraer nu kommer synas mer på Arlanda är att Cityjet avvecklar Arlanda basen (har bara 3 maskiner igång på Arlanda) och fokuserar på SAS linjenät från CPH.

SAS Link får förhoppningsvis bas på Arlanda snart för att börja bygga upp produktionen inför alla nya Embraer som kommer nästa höst :)

...

SAS Link får förhoppningsvis bas på Arlanda snart för att börja bygga upp produktionen inför alla nya Embraer som kommer nästa höst :)
Hängde inte riktigt med på den. Ska inte nya E295 typ mata CPH med direktflyg från t.ex. Norrland och även gå på Europa-destinationer? Varför behöver de bygga upp produktion på ARN för den sakens skull?

Om du menar att Link ska ha bas på ARN för sina gamla E195 så förstår jag bättre. Du säger nämligen också i samma post att det är bra att vi kan köra ATR för inrikes efterfrågan inte räcker. Då kan ju E195 vara steget upp för diverse ATR-rutter under veckodagar och säsonger det behövs. Menar du att det kommer att förändras till nästa höst så att E2 flyger varje veckodag och varje säsong på tex Malmö, Sundsvall, Helsingborg?!

Jag vet att jag har reagerat på liknande tankar tidigare, jag kanske bara är lite trög kring vilken framtid SAS planerar för i inrikestrafik mellan ARN och ett stort antal städer som i dag uppenbarligen behöver flygas med ATR pga efterfrågan. Så om du menar att en bas med E295 ska finnas på ARN får du gärna förklara vart de ska flyga från ARN.

Hängde inte riktigt med på den. Ska inte nya E295 typ mata CPH med direktflyg från t.ex. Norrland och även gå på Europa-destinationer? Varför behöver de bygga upp produktion på ARN för den sakens skull?

Om du menar att Link ska ha bas på ARN för sina gamla E195 så förstår jag bättre. Du säger nämligen också i samma post att det är bra att vi kan köra ATR för inrikes efterfrågan inte räcker. Då kan ju E195 vara steget upp för diverse ATR-rutter under veckodagar och säsonger det behövs. Menar du att det kommer att förändras till nästa höst så att E2 flyger varje veckodag och varje säsong på tex Malmö, Sundsvall, Helsingborg?!

Jag vet att jag har reagerat på liknande tankar tidigare, jag kanske bara är lite trög kring vilken framtid SAS planerar för i inrikestrafik mellan ARN och ett stort antal städer som i dag uppenbarligen behöver flygas med ATR pga efterfrågan. Så om du menar att en bas med E295 ska finnas på ARN får du gärna förklara vart de ska flyga från ARN.
En del inrikestrafik i Sverige behöver idag A320, för att ATR är för liten (och kanske väl långsam om vi pratar Luleå/Kiruna). Men nog kan jag se ett case för A320, E195-E2, och ATR för att få tre storleksklasser på inrikes i Sverige. Om Kiruna idag har 3 st A320s om dagen och behöver lite mer så kan 2 A320 + 2 E195-E2 vara ett rimligare steg än 3 A320 + 1 ATR eller 4 A320, t ex.

Sedan finns det ju ett antal orter på kortare avständ till Arlanda med färre som flyger där ATR passar perfekt. De lär fortsätta se ATR.

Det jag menar är att SAS ska flyga med rätt flygplans storlek, rätt tid på dygnet och kunna växla detta över säsong. Då behövs mixen av ATR mm för att kunna göra detta. Det är stora svängningar i bland annat inrikestrafiken över de olika säsongerna.

Jag är fullt övertygad om att det blir SAS Link bas på Arlanda med de nya Embraer E2 maskinerna. En fantastisk maskin som SAS kan använda på inrikes som "mitt emellan maskin" eller för att flyga linjer med högre frekvens/attraktivare tidtabell mm och sen öven köra dem på tunnare Europa linjer samt en bra maskin att våga testa nya linjer med från t,ex Arlanda.

Embraer E2 kommer definitivt synas i hela Skandinavien.

Toppen