Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!


Inrikesresandet sjönk i februari med 10% jämfört med året innan, samtidigt som utrikesresandet ökat. Men resandet ligger bara på 75% gentemot 2019. Är inte det rätt illa?

Samtidigt ökade SAS inrikesproduktionen med hur mycket under februari?

Från Swedavia:
"I februari 2025 reste drygt två miljoner passagerare via Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet ökade med en procent medan inrikesresandet sjönk med tio procent. Inräknat skottårseffekten 2024 innebär det en trafikökning på motsvarande en procent. Det totala resandet motsvarade under månaden 75 procent av nivåerna före pandemin (2019). "

"Bland inrikesdestinationerna, som sedan årsskiftet samlats till Arlanda, har Kiruna Airport och Luleå Airport haft den starkaste utvecklingen jämfört med i fjol. Resenärsvolymerna ökade med 12 procent på båda flygplatserna."

(Som bisats kan sägas att CPH ökade sina passagerarntal i januari med 14% jämfört med 2024, men hade samtidigt 14% färre flyg. Några siffror finns inte för februari än, jag bara lägger det som sammanhang).
 
Inrikesresandet sjönk i februari med 10% jämfört med året innan, samtidigt som utrikesresandet ökat. Men resandet ligger bara på 75% gentemot 2019. Är inte det rätt illa?

Samtidigt ökade SAS inrikesproduktionen med hur mycket under februari?
SAS inrikesproduktion ökade i februari 2025 jämfört med februari 2024 men den totala inrikesproduktionen i Sverige minskade mellan februari 2024 och februari 2025.

Skälet till att inrikesproduktionen minskade i Sverige mellan februari 2024 och februari 2025 är dels att BRA la ned sina linjer - färre avgångar totalt sett och även minskat antal destinationer på inrikes eftersom SAS inte tog över alla destinationer som BRA flög på i februari 2024 - men också p.g.a. att Ryanair la ned sin inrikestrafik i mars 2024. Det är kanske lite att förenkla, men man kan säga att bara hälften av de som flög inrikes med BRA till/från Bromma i februari 2024 flög med SAS till Arlanda i februari 2025.

Antalet inrikespassagerare på Arlanda ökade från ca 273 000 i februari 2024 till ca 307 500 i februari 2025, d.v.s. en ökning med ca 12,5% (34 500 passagerare) och det är en ökning som sker trots att Ryanair hade inrikestrafik till/från Arlanda i februari 2024 men inte i februari 2025.

Antalet inrikespassagerare på Bromma minskade från ca 72 500 i februari 2024 till under 1 000 passagerare i februari 2025. Ökningen av antalet inrikespassagerare på Arlanda motsvarar bara ca hälften av bortfallet på Bromma.

Jag skulle säga att den stora förklaringen i att antalet inrikespassagerare minskat i Sverige med 10% i februari jämfört med året innan har sin grund i ett klart minskat utbud. d.v.s. att BRA och Ryanair lagt ned och resultatet är väl ganska givet. Minskar utbudet så går priserna upp och resandet ned.
 
Last edited:
SAS inrikesproduktion ökade i februari 2025 jämfört med februari 2024 men den totala inrikesproduktionen i Sverige minskade mellan februari 2024 och februari 2025.

Skälet till att inrikesproduktionen minskade i Sverige mellan februari 2024 och februari 2025 är dels att BRA la ned sina linjer - färre avgångar totalt sett och även minskat antal destinationer på inrikes eftersom SAS inte tog över alla destinationer som BRA flög på i februari 2024 - men också p.g.a. att Ryanair la ned sin inrikestrafik i mars 2024. Det är kanske lite att förenkla, men man kan säga att bara hälften av de som flög inrikes med BRA till/från Bromma i februari 2024 flög med SAS till Arlanda i februari 2025.

Antalet inrikespassagerare på Arlanda ökade från ca 273 000 i februari 2024 till ca 307 500 i februari 2025, d.v.s. en ökning med ca 12,5% (34 500 passagerare) och det är en ökning som sker trots att Ryanair hade inrikestrafik till/från Arlanda i februari 2024 men inte i februari 2025.

Antalet inrikespassagerare på Bromma minskade från ca 72 500 i februari 2024 till under 1 000 passagerare i februari 2025. Ökningen av antalet inrikespassagerare på Arlanda motsvarar bara ca hälften av bortfallet på Bromma.

Jag skulle säga att den stora förklaringen i att antalet inrikespassagerare minskat i Sverige med 10% i februari jämfört med året innan har sin grund i ett klart minskat utbud. d.v.s. att BRA och Ryanair lagt ned och resultatet är väl ganska givet. Minskar utbudet så går priserna upp och resandet ned.

Notera också att 2024 var skottår, således en trafikdag mindre i år :)
 
Ugh. Braathens A319 är ingen höjdare. Jag är inte lång, ändå slår knäna i stolen framför.
17412660187008906723120456402314.jpg


Oorganiserat till tusen. Gaten får inte igång boarding förrän 25 minuter efter utsatt tid.
Massor av flygvärdinnor ombord och de dräller omkring och blockerar gången så boarding stoppar upp helt. En försöker springa fram med förbeställd mat till en passagerare medan boarding pågår.

Har bråtens nyrekryterat för att klara uppdraget? Väldigt oproffsigt så här långt, inte alls som BRA brukade vara som självständigt flygbolag.
 
Ugh. Braathens A319 är ingen höjdare. Jag är inte lång, ändå slår knäna i stolen framför.
Visa bifogad bild 163180

Oorganiserat till tusen. Gaten får inte igång boarding förrän 25 minuter efter utsatt tid.
Massor av flygvärdinnor ombord och de dräller omkring och blockerar gången så boarding stoppar upp helt. En försöker springa fram med förbeställd mat till en passagerare medan boarding pågår.

Har bråtens nyrekryterat för att klara uppdraget? Väldigt oproffsigt så här långt, inte alls som BRA brukade vara som självständigt flygbolag.
De hade ett tag olika personal. En grupp till egen verksamhet från Bromma (förenklat), behörig på ATR. En annan grupp för airbussarna som då bara flög charter. Det sistnämnda var rörigt eftersom charter och wetlease gjordes från så många olika baser.
 
De körde learning on the job. En FA kunde något, övriga verkade aldrig ha flugit förr.
Eller tagit betalt med kortläsare. Eller vad sortimentet är.
- Kunden undrar vad vi har att sälja.
- Du ber de titta i menyn i stolsfickan och så får du kolla i vagnen vad vi har.

Glada och trevliga men det var som att de hade gått runt på arlanda på förmiddagen och frågat alla som ville testa på att vara flygvärdinna.
 
De körde learning on the job. En FA kunde något, övriga verkade aldrig ha flugit förr.
Eller tagit betalt med kortläsare. Eller vad sortimentet är.
- Kunden undrar vad vi har att sälja.
- Du ber de titta i menyn i stolsfickan och så får du kolla i vagnen vad vi har.

Glada och trevliga men det var som att de hade gått runt på arlanda på förmiddagen och frågat alla som ville testa på att vara flygvärdinna.

Som SAS modell. Varenda gång jag flyger SAS long haul så vill jag ha en SASmopolitan till mina nötter. Den finns i menyn som en av fyra cocktails eller vad det är. Inte en enda gång har någon vetat vad den innehåller. Utan först frågar de vad det är, sen ber de att få titta i menyn, och sen kanske man får en drink där proportionerna stämmer. Men oftast inte.
 
Fullbokad flygning idag från Ronneby till Stockholm :) Trevlig svensk besättning med BRA.

20250307_153936.jpg

20250307_164606.jpg


Reste i SAS Plus och kabinpersonalen serverade som vanligt först oss i Plus och därefter SAS Go. När Go var färdigt och de var påväg tillbaka genom gången frågade de samtliga i Plus om vi önskade något mera från menyn :)
 
SAS och BRA fortsätter upprampningen :) Från denna veckan ökar Sundsvall från 1 till 3 avgångar/dag i veckorna och det blir därmed åter nattstopp även i Sundsvall! :)

Screenshot_20250311_154752_Flightradar24.jpg



Flög själv i helgen till och från Arlanda och det märks att SAS nu har koncentrerat trafiken till D, E och F piren :) Bra jobbat SAS!
 
Toppen