Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

@pswe & @Janne V - från 13/1 ökar SAS upp frekvensen på Ängelholm - Stockholm till 5 avgångar på måndagar :) CRJ900 gör comeback och tar flygningen 08:35 från Ängelholm :)

Flighterna 06:10 och 8:35 är fullbokade nu på måndag morgon från Ängelholm :)


Samtidigt är det dags för steg 2 i implementeringen av BRA! :)

På måndag den 13/1 startar BRA basen i Köpenhamn. Initialt kommer ATR maskinerna (precis som Xfly gjorde) flyga på Århus, Hamburg och Oslo Torp. Lite längre fram läggs liksom tidigare även Hannover över på ATR. Återöppnandet av Billund i slutet på mars kommer också trafikeras av BRA.

SE-MKD (med SAS livery) är redo i Köpenhamn - återstår sedan att se vilken/vilka andra ATR som flyger över till Köpenhamn. (När produktionen är i full drift ska det vara fyra ATR maskiner i Köpenhamn)

20250107_210347.jpg
 
@pswe & @Janne V - från 13/1 ökar SAS upp frekvensen på Ängelholm - Stockholm till 5 avgångar på måndagar :) CRJ900 gör comeback och tar flygningen 08:35 från Ängelholm :)

Flighterna 06:10 och 8:35 är fullbokade nu på måndag morgon från Ängelholm :)

Visa bifogad bild 161680

Det går framåt. Dock är det som bokningsläget indikerar för få säten i pendlartid. Hoppas på fortsatta justeringar, framförallt fortsatt märkligt att de kör ATR på de bästa tiderna sen eftermiddag från Stockholm. När båda bolagen fanns kvar gick det 7-8 maskiner vissa veckodagar så det är klart färre tillgängliga säten nu.
Ser att det blir lite bättre vidare framåt, till och med 320 dyker upp på måndagar i vår.
 
SAS gick ut ganska defensivt när de tog över BRA-linjerna.
830ef8fa-0021-41d3-94c5-dd1c46d44d7e.jpeg
Den här bilden visades i samband med att man ingick samarbete med BRA.
Det är förståeligt att de inte vill flyga med halvtomma flygplan och januari är väl en av årets svagaste månader historiskt sett. Men om avgångarna i rusningstid är fullbokade redan nu i början av januari så indikerar det att de bör kunna utöka antalet avgångar.

Jag har inte dubbelkollat alla destinationer, men åtminstone Ängelholm och Ronneby får från april fler avgångar vissa dagar än vad den första planen var. 6ggr istället för 5.
 
SAS gick ut ganska defensivt när de tog över BRA-linjerna.
Visa bifogad bild 161690 Den här bilden visades i samband med att man ingick samarbete med BRA.
Det är förståeligt att de inte vill flyga med halvtomma flygplan och januari är väl en av årets svagaste månader historiskt sett. Men om avgångarna i rusningstid är fullbokade redan nu i början av januari så indikerar det att de bör kunna utöka antalet avgångar.

Jag har inte dubbelkollat alla destinationer, men åtminstone Ängelholm och Ronneby får från april fler avgångar vissa dagar än vad den första planen var. 6ggr istället för 5.

Det stämmer att januari är en av årets svagaste månader.

Sen är det inte bara att skruva upp kapaciteten. Nu är det t,ex service säsong för en del maskiner, BRA personalen har delvis utbildningsinsatser och sedan pågår det att rampa upp trafiken under kontrollerade former.

Linjernas kapacitet och frekvensen utvärderas ständigt och till nästa år i januari kommer det säkert justeringar och förhoppningsvis är även Sveriges konjunktur bättre vid den tiden :)
 
Pursern på dagens SK1424 (CPH-ARN) utfört av Cityjet hade ett lite oväntat tillägg i sitt utrop: 'vi hoppas att ni som har flugit till Bromma känner sig lika välkomna hos oss på denna flygning med SAS till Arlanda'. Oväntat eftersom det var en Cityjet CRJ900 (inte en BRA ATR) och från Köpenhamn (inte med i Bromma's fd nät). Hon hade jobbat sedan kl5 så kanske tröttheten som slog till.
 
Så nu när jag tänkte försöka nyttja den fantastiska nya möjligheten att komma ut i världen till/från små svenska inrikes flygplatser så går jag bet på att boka rimliga flyg. Som synes finns inga tillgängliga fares på sista benet, men söker jag enbart på det så finns massor. Finns det något sätt att komma runt detta annat än att boka separata biljetter? Kan man tex boka ARN-NUE och sen ringa in och lägga på anslutningsben?

Screenshot 2025-01-12 at 14.24.24.png


Screenshot 2025-01-12 at 14.32.33.png
 
Imorgon är det kickoff för BRA produktionen i Köpenhamn :)

SE-MKD är sedan tidigare redo i Köpenhamn och SE-MKH är påväg över till Köpenhamn i detta nu.
Screenshot_20250112_160632_Flightradar24.jpg


Noterar även att SE-MKM är planerad från Malmö till Toulouse imorgon :) Håller tummarna för mera SAS färg! :) Då borde SE-MKB strax vara klar i Toulouse:)
Screenshot_20250112_142123_Flightradar24.jpg
 
Toppen