Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Vad lider man av för sjukdom då man stör sig på att SAS inte återanvänder "korrekta" flightnummer? :eek:

Visa bifogad bild 161586

SK101 var ju gamla gamla avgången som gick 06.00 ARN-MMX och SK103 07.10
Visa bifogad bild 161589

Visa bifogad bild 161590

Och på andra hållet MMX-ARN 17.45 var ju inte SK128 utan SK110
Visa bifogad bild 161592

Visa bifogad bild 161591
Släng av OCD?

Själv störs jag över att Bangkok-linjen heter SK973/974 och inte SK972/973 som den alltid hetat innan :)

Hade förresten Malmö-Svågertorp någonsin en flygplatskod? Man fick iaf EB poäng för sträckan över bron om man bokade flygen med avgång från Svågertorp. (Dessutom hade det någon moms-fördel eftersom det blev en utrikesresa från Sverige om jag minns rätt)

MMA var ju koden som användes för svävarterminalen... Sjöflygplan någon? :cool:
Det är ju helt sjuk att man kommer ihåg sånt här men MMA var faktiskt inte koden för svävarterminalen utan koden för den var HMA :)

MMA var (är) stadskoden för Malmö och inkluderade som mest tre olika "flygplatser": MMX (Sturup), HMA (svävarterminalen) samt JMM (Malmö Heliport). Innan Öresundsbron var det ganska stor trafik CPH - JMM faktiskt med reguljära helikopterförbindelser som var bokningsbara i vanliga system och som SAS hade interlineavtal med. Bagaget (med vissa viktbegränsningar) gick alltså direkt XXX - CPH - JMM (och förstås till HMA som betydligt fler reste till än JMM).

Även Helsingborg hade en period en heliport med reguljära helikopterförbindelser till Kastrup som SAS hade interlineavtal med. Jag har för mig att priset låg nånstans på 3 000 kr enkel. Från Malmö heliport var priset kanske hälften av det.

Last edited:
...

Även Helsingborg hade en period en heliport med reguljära helikopterförbindelser till Kastrup som SAS hade interlineavtal med. Jag har för mig att priset låg nånstans på 3 000 kr enkel. Från Malmö heliport var priset kanske hälften av det.
Om man köpte det som en genomgående biljett var det inte speciellt dyrt. Flög t.ex. AGH-ARN-BLE-CPH-JHE. Tror att det skiljde någon hundralapp extra för den returen.

Det är ju helt sjuk att man kommer ihåg sånt här men MMA var faktiskt inte koden för svävarterminalen utan koden för den var HMA :)

MMA var (är) stadskoden för Malmö och inkluderade som mest tre olika "flygplatser": MMX (Sturup), HMA (svävarterminalen) samt JMM (Malmö Heliport). Innan Öresundsbron var det ganska stor trafik CPH - JMM faktiskt med reguljära helikopterförbindelser som var bokningsbara i vanliga system och som SAS hade interlineavtal med. Bagaget (med vissa viktbegränsningar) gick alltså direkt XXX - CPH - JMM (och förstås till HMA som betydligt fler reste till än JMM).

Tack, jag hade bestämt för mig att de använde MMA i SAS Travelbook eller vad den hette, du vet boken med alla tidtabeller, seatmaps och annat smått och gott, men jag kan ju minnas fel, har inte kvar någon :)

En annan spännande detalj på ATR maskinerna från BRA är att på alla maskiner utom två så har du möjlighet att sitta baklänges på rad 1D och 1F :)

Screenshot_20250108_165605_Instagram.jpg

Toppen